brnovinky

Přepnout do PC verze

Jarně-letní kulturní kaleidoskop - divadelní a hudební sezóna v Brně

Teplé dny se blíží. Co nevidět, budou zde kulturní prázdniny. Do té doby si však můžete užívat kultury v Brně dosyta. Kam vyrazit v květnu a červnu 2012? brnovinkový kaleidoskop přináší další porci divadelních a hudebních tipů.


V Janáčkově divadle bude premiérována (18. V.) po dlouhých 85 letech, v režii, kultovní opera začátku 20. století, Elektra Richarda Strausse. Příběh zpracoval na základě antických předloh Hugo von Hofmannsthal do podoby jednoaktové opery a výsledkem je strhující hudební drama, ve kterém Strauss překonal i své předchozí dílo Salome.

Režie se ujme Slovinec užívajícího pseudonym Rocc, s jehož osobitým stylem se brněnští diváci mohli seznámit v jeho předchozích inscenacích Glassovy opery Kráska a Zvíře či Rossiniho Popelky. Hlavní roli bude zpívat Američanka Janice Baier, jež patří k předním dramatickým sopranistkám.

Mezinárodně uznávaná pěvkyně a herečka je díky svému hlasu a expresivnímu hereckému projevu charismatickou operní interpretkou a profiluje se jako wagnerovská pěvkyně v rolích Brünnhildy, Isoldy a Ortrudy. Podobně pěvecky i fyzicky náročné jsou hlavní ženské role ve Straussových operách Elektra a Salome, jež má ve svém repertoáru.

V Mahenově divadle bude uvedena v premiéře (7. VI.) a v režii Jana Mikuláška hra Jeana-Clauda Carrièra Nenápadný půvab buržoazie. Předlohou k inscenaci se stal slavný film Luise Buňuela a J. C. Carriéra, který kromě jiných nominací, získal Oscara za nejlepší cizojazyčný film roku 1973.

Městské divadlo na Činoherní scéně premiéruje (2. VI.) muzikál Pokrevní bratři. Příběh anglického dramatika a písničkáře Willyho Russella o rozdělených dvojčatech je sociálně kritickým tématem a zároveň příběhem o dospívání, prvních láskách, problémech s rodiči a dětských hrách.

Pointou příběhu je osudové prokletí, které varuje, že v momentě, kdy se rozdělená dvojčata dozví pravdu, obě na místě zemřou. Lze očekávat, že režisér Stanislav Moša se s inscenací vyrovná na své obvyklé profesionální úrovni, která do Městského divadla přivádí muzikálové publikum.

Divadlo Bolka Polívky uvádí (21. V.) Divadlo Kalich s hrou nizozemského autora Franka Houtappelse Na mělčině v režii Jakuba Nvoty. Jde o text, který nabízí hned tři velké příležitosti pro ženy – herečky a to pro Ivu Janžurovou, Barboru Munzarovou a Sabinu Remundovou.

Tři ženy rekapitulují po smrti manžela a otce svůj život. Divadelní spolek Kašpar uvede (6. VI.) tragikomický příběh dementního muže Růže pro Algernon z pera Daniela Keyese v režii Jakuba Špalka. Jde o nejslavnější autorovu scifi povídku zfilmovanou roce 1968 pod jménem Charly, Cliff Robertson tehdy obdržel Oscara za nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli a scenárista Stirling Silliphant obdržel Zlatý glóbus za nejlepší scénář. V Divadle Kalich je v hlavní roli Jan Potměšil.

Divadlo Husa na provázku reprízuje (28. V.) po sedmadvaceti letech v obnovené premiéře legendární Hrabalovo Rozvzpomínání. Po premiéře roku 1985 se inscenace hrála na Provázku neuvěřitelných 25 let.

HaDivadlo uvádí po světové premiéře ke Dni matek reprízu (26. V.) hry mladé česko-chilské autorky Anny Saavedry, nazvanou Mamma Guerilla. Pokud se čtenář domnívá, že se jedná o reminiscenci na latinoamerické guerilleros-levicové partyzány, kněze v jejich řadách, vyznávající Theologii osvobození, zavrženou papežem Janem Pavlem II., nebo dokonce na Che Guevaru, který jako guerillero v sousední Bolívii skončil svůj život, vyvede ho z omylu podtitul - Tajná zpráva z planety matek.

Jedná se o scifi řešící problémy mateřství. Bude zajímavé, jak se mladá autorka s genderovým fenoménem vyrovná. Ve vlasti jejího otce-Chile i v sousedních zemích, je na venkově, žena stále tažné dobytče a podle zákona těchto zemí, po rozvodu dostává děti muž. Je otázka jak by v Chile byla přijímána její předchozí inscenace Česká měna, demytizující české dějiny, jestliže by stejným způsobem interpretovala chilské dějiny.

Je pravda, že její interpretace českých dějin, proti některým přepisům vzniklým za uplynulých dvacet let byla méně radikální a téměř mírná. V Latinské Americe, kde dodnes nejsou zapomenuty územní spory a války o území z 19. a 20. století, by taková interpretace byla považována za urážku národního cítění, zatím co Českou měnu přenášela ČT ve výročí republiky.

Divadelní studio V po premiéře reprízuje (19. V.) hru Hany Řehulkové Chytrá Horákyně. Jde o pohádku na motivy Boženy Němcové s hádankami a písničkami, kde se děti dozví jak nebýt ani nahý ani oblečený a jak nepřijít na zámek ani po svých ani na voze.

Divadlo Polárka uvádí v premiéře (19. V.) Bajky podle Jeana de La Fontaina. Autoři Martin Čičvák a Martin Kubran i scenárista a režisér Ján Mikuš mají za cíl, naučit malé děti vnímat divadlo jako místo, kde se napodobují zvířata i lidé. Základním výtvarným a technickým principem, je stínohra a masky.

Brněnská Filharmonie uvedla v Besedním domě (12. V.) mimořádný koncert k životnímu jubileu zakladatele Kantilény Ivana Sedláčka. Jde o legendární postavu sbormistra, který se sborem sklízel úspěchy na mezinárodních festivalech, jako byl skotský Llangollen. Publikum bude mít opět vzácnou příležitost slyšet Kantilénu a to pod taktovkou Jakuba Kleckera.

Czech Virtuosi uvádějí (22. V.) v rámci cyklu koncertů, nazvaných Pocta Mozartovi v divadle Reduta, Mozartův klavírní koncert A-Dur a symfonii Jupiter. Sólistkou bude Motolu Hirai za řízení Hideaki Hiraie. Orchestr vzniklý v roce 1998 tak opět prokáže své kvality.

JAMU uvede (17. V.) v Besedním domě Verdiho nepříliš často prováděné Requiem v podání Moravské filharmonie Olomouc a členů sboru Janáčkovy opery. V minoritském kostele zazní (24. V.) Missa Loreta autora duchovní hudby Vojtěcha Říhovského a vzácně slýchané Rachmaninovovy Nešpory v podání Komorního smíšeného sboru Křtiny a souborů Musica da Kamera Brno a Santini String Quartet.

Kino Art uvede (18.-20. V.) klasického Chaplinova Diktátora z roku 1940, který připravoval USA na budoucí válku. Britský Fish Tank (21.-22. V.) je příběh patnáctileté dcery svobodné matky jejíž jediným zájmem je tancování. Jedná se o sociálně kritický pohled na společenskou skupinu, žijící z podpory na okraji společnosti, vycházející z nejlepší tradice sociálního realismu, britských filmařů Kena Loache a bratrů Dardennových. Červené střevíčky (30.-31. V.) je legendární taneční britský film z roku 1948, jímž se dojímaly prababičky dnešních převážně mladých návštěvníků Artu.

Kino Lucerna uvádí (19.-21. V.) film Okresní přebor. Jde o sestříhaný televizní seriál s podtitulem Poslední zápas Pepíka Hnátka. Přes jistou zdlouhavost poplatnou televizi, plní kina patrně fotbalovými fandy. Můj vysvlečenej deník (24.-30. V.) je nejnovější komedie Martina Dolenského natočená podle knižního bestselleru Johany Rubínové. Tématika je o prvním sexu a namáhavé cestě k němu, což umožňuje ideální únik, od překvapení chystaných současnou vládní garniturou.

Dr. Vít Pospíšil, ilustrační foto MaK., brnovinky

{linkr:related;keywords:kultura;limit:8;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}

Joomla SEF URLs by Artio

(c) MaK., 2008-2099, všechna práva vyhrazena, kopírování obsahu jen se svolením redakce

Nahoru PC verze