brnovinky

Přepnout do PC verze

Kulturní kaleidoskop Brna - divadlo, hudba, film i Rapa Nui v listopadu a prosinci

608_photo_by_Bjarte_Sorensen_Rapa_Nui_800px-AhuAkiviCo se děje na brněnských divadelních prknech, filmovém plátně i hudebním stánku? brnovinky přináší další porci tipů na listopad a prosinec v Brně. Kulturní nadílka je opět velice pestrá.


Janáčkovo divadlo uvede v premiéře (18. XI.) jeden z nejslavnějších baletů 19. století klasický repertoárový kus Giselle. Autor předlohy německý básník Heinrich Heine vytvořil příběh o dívkách, které ze zrazené lásky umřely ještě před svatbou a nyní nemohou nalézt v hrobě klid. Chopil se ho Théophile Gautier, velký teoretik romantického divadla a melodickou hudbu, vytvořil Adolphe Charles Adam. Vděčný titul obvykle uváděný na konci roku je Louskáček v provedení (27. XI.) St. Petersburg-festival balletu.

Mahenově divadle v obnovené premiéře (14. XII.) uvidí malý divák divadelní úpravu Vernova románu 800 mil po Amazonce z pera Arnošta Goldflama nazvanou Tajemství pralesa. Jde jak tvrdí autor úpravy a režisér o rodinný titul. Je otázka zda výrazové prostředky inscenace např. boj s chobotnicí nezapůsobí na malého diváka odchovaného videomédii spíše komicky.

Městské divadlo na Činoherní scéně premiéruje (17. XII.) Shakespearovu komedii Zkrocení zlé ženy. Bude zajímavé, jak režisér Stano Slovák inscenaci pojme už vzhledem k téměř nekonečné řadě interpretací včetně filmového zpracování s věhlasnou dvojicí Richard Burton a Elizabeth Taylorová. Překladatel Jiří Josek uvádí: „Právě zde se Shakespeare projevuje jako mistr svého řemesla, když dokonale spojil různorodé motivy i rozličné stavební prvky hry v harmonický celek, a tak pro nás nasvěcuje její téma objevně a aktuálně i přes propast více než čtyř staletí.“ Není divu, jedná se o stále aktuální boj pohlaví.

Divadlo Bolka Polívky a agentura ProART uvádí v evropské premiéře (22. XI.) v choreografii Martina Dvořáka balet Beethoven-Tolstoj-Janáček: Kreutzerova sonata. Choreograf si vybral hudební a literární předlohu L. van Beethovena, L. N. Tolstoje a L. Janáčka. Všechny tyto tři umělce působící v odlišných časových údobích spojila jedna látka, zpracovaná jako tři nezávislá díla - Kreutzerova sonáta. Snahou choreografa je zpracovat je třemi odlišnými choreografickými postupy, ale přesto je spojit v jeden tanečně-divadelní celek.

Světová premiéra Kreutzerovy sonáty se konala na Novém Zélandu. Rapa Nui se jmenuje komponovaný večer (12. XII.) skládající se ze tří vzájemně propojených částí. Hlavním programem je vystoupení domorodých tanečníků z Velikonočního ostrova  Rapa Nui. Prostřednictvím bojového tance Hoko, přiblíží místní kulturu, zvyky a obyčeje.

Na tuto část programu plynule naváže přednáška dobrodruha a horolezce Rudolfa Švaříčka. Vzhledem k dějinám ostrovního etnika by se odborníkům mělo ponechat hodnocení do jaké míry se jedná o autentický kulturní projev.

Divadlo Husa na provázku uvádí (19. XI.) hru své režisérské legendy Evy Tálské o kmenové herečce divadla Aleně Ambrové, Jedná se o posmrtný pohled na hereckou postavu, která celý život obětovala divadlu. Jde o epilog k projektu Jirka Kniha hledá autora, ve kterém 7+1 předních českých režisérů inscenuje 7+1 současných českých textů.

Tatínek na neděli je pohádka Gabriely Štefanové ze série autorských pohádek pro děti v rámci cyklu hravých inscenací. Dva klauni povedou (20. XI.) děti za pokladem a nakonec bude limonáda a výtvarná dílna s výrobou mořské fauny z papíru barevného, krepového, kartonového, technikou mačkání, stříhání a lepení.

Divadlo u stolu uvádí (15. XI.) Dostojevského Bratry Karamazovy pod názvem Legenda o velkém inkvizitoru v  režii a  adaptaci Františka Derflera. Jde o předstupeň k inscenaci Bratrů Karamazovových v některé z příštích sezón.

HaDivadlo uvádí (17. X.) hru Jana Havliceho v režii Jiřího Honzíčka Be happy. Jde o první část věty Everybody want´s to be happy – Každý chce být šťastný. Naše vyšší střední vrstva bojuje o štěstí osobní, samozřejmě propojené se zajištěním na požadované úrovni a sladkým životem.

Divadelní studio V reprízuje (26. XI.) komedii dramatika Michaela Frayna Za scénou v režii Hany Řehulkové. Pojednává o těžkém hereckém chlebíčku, ale i tom jak je to veliká legrace. Renomovaný autor divadlo důvěrně zná, sám překládá Čechova, a tak dokáže do humorného děje zapojit i soucit s tvrdým hereckým životem.

Divadlo Polárka premiéruje (26. XI.) v přepisu a režii Konráda Popela Dobrodružství piráta Kolíska podle knihy Václava Čtvrtka. Jde o třetí inscenaci Čtvrtkovy knihy po Pohádkových trampotách kominíka Valenty a Loupežníku Rumcajsovi. Poetiku Čtvrtkových knih, plnou jemných nonsensů, smyslu pro humor a fantazie, ocenilo několik generací dětských diváků a posluchačů televizních i rozhlasových večerníčků.

Brněnská Filharmonie uvede (6. XII.) v Besedním domě předvánoční hudbu pražských kostelů. Staré mistry uvede soubor Collegium Marianum se sólisty.

Agentura Appassionata pokračuje ve své exkluzivní dramaturgii koncertem souboru specializovaného na hudbu uplynulých staletí Ensemble Damian. V katedrále na Petrově provedou (28. XII.) v jevištní úpravě v dobových kostýmech nejpůsobivější skladby mistrů baroka.

Šelepka uvádí (3. XI.) podzimní vystoupení trumpetisty Laca Decziho s jeho skupinou Cellula New York. Na bicí bude hrát jeho syn Vaico, na keyboard Brian Charette, basovou kytaru Japonec Nob Kinukawa, jako host se na harmoniku představí Chris Depino. Při svém jarním koncertě se Laco Deczi prezentoval také jako malíř a začal na Šelepce malovat obraz velikosti 1x 2 metry, vystavený v restauraci Šelepky. Příležitostně bude v malování obrazu pokračovat.

Kino Art uvádí (17.-20. XI.) festival Severský filmový podzim. Pro pamětníky bude (17. XI.) atraktivní Ballingův Qivitoq z roku 1956, kdy dánská    veřejnost objevovala Eskymáky, jejich těžký život a labilní závislost na drsné severské přírodě. Útěk (19. XI.) Kathrin Windfeldové řeší problém terorizmu a podíl viny teroristy hledajícího azyl v Dánsku.

Festival francouzských filmů (24. - 30. XI.) uvede (24. XI.) nejnovější film Le Havre, kultovního finského režiséra, kritika euroamerické civilizace, Aki Kaurismäkiho. Hrdina, intelektuál a spisovatel bez uplatnění se živí ve francouzském přístavu, jako čistič bot. Nevěstinec (25. XI.) Bertranda Bonella vychází ze sociologické studie o situaci ve francouzských nevěstincích na přelomu 19. a 20. století. Bude zajímavé porovnat film s řadou titulů francouzské beletrie věnované tomuto tématu.

Kino Scala, i když končí na konci kalendářního roku, uvádí stále atraktivní program. Černá Venuše (17.-20. XI.) je skutečný příběh černé Afričanky z roku 1815, jejíž nahé tělo sloužilo jako atrakce prudérní viktoriánské společnosti v Londýně, stejně tak i v Paříži, kde však sloužilo i antropologickému bádání. Půlnoc v Paříži (21.-27. XI.) je nejnovější film dalšího kultovního tentokrát amerického režiséra Woody Allena. Jde o notoricky známé téma Paříže 20. let 20. století, kdy hrdina považuje životy jiných lidí za lepší než je ten jeho.

Filmový klub v Bílém domě uvádí (1. XI.) Slavínského Okénko z roku 1933 se sestavou hvězd 1. ČSR Haase, Nedošínskou, Baarovou a dalšími. Listopad (22. XI.) Otakara Vávry z roku 1935 reaguje na Velkou hospodářskou krizi 20. století stejně jako kultovní Hej-rup (6. XII.) Martina Friče s hereckou dvojicí V a W.

Dr. Vít Pospíšil, foto Bjarte Sorensen, Wikipedia, brnovinky



{linkr:related;keywords:kultura;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}

Joomla SEF URLs by Artio

(c) MaK., 2008-2099, všechna práva vyhrazena, kopírování obsahu jen se svolením redakce

Nahoru PC verze