brnovinky

Přepnout do PC verze

Kulturní zima v Brně - kam vyrazit? Kaleidoskop

608 Mestske divadlo auto Brno IMG 0828 MKInspirujte se, kam v únoru a březnu v Brně vyrazit za kulturou. Přinášíme tradiční kulturní kaleidoskop brnovinek, aneb brněnská zimní divadelní a hudební sezóna.


Janáčkovo divadlo premiéruje (8. III.) Sen noci svatojánské Benjamina Brittena. Kompoziční styl skladatele byl ovlivněn, jak staroanglickou tvorbou Thomase Weelkese a Henryho Purcella, tak díly Rossiniho.

Bývá srovnáván se  Stravinského neoklasicismem. Brittenovy opery Zneuctění Lukrécie, Peter Grimes, Smrt v Benátkách jsou součástí soudobého operního repertoáru. Sen noci svatojánské dominuje nejen sdělnou hudbou ale i díky předloze svým světem lesních skřítků a elfů a rozvernými hrami mileneckých párů. Brněnská inscenace je první uvedení této opery v České republice a režie se ujal režisér plzeňské operety Roman Meluzín.


V Redutě vystoupí (18. II.) divadelní spolek Frída s inscenací Tomasze Jachimka Kolega Mela Gibsona. Jedná se o monodrama, v hlavní roli s Martinem Trnavským, v napínavém příběhu herce provinčního divadla, zatčeného za loupežné přepadení banky.

Festival Trialog začíná (24. II.) inscenací Oblaky Slovenského národného divadla Bratislava. Jde o Aristofanovu komedii z roku 425 p. n. l. na stále aktuální téma-jak se zbavit dluhů, v hvězdném obsazení Mariánem Labudou, Emilem Horváthem, v režii Martina Čičváka. 


V Mahenově divadle pokračuje (3. III.) divadelní festival Trialog představením Enron Národního divadla Praha. Jde o pád  energetické společnosti Enron, který  předznamenal v roce 2001 současnou světovou finanční krizi.

Vlastník společnosti se trestu nedožil a účetnictví firmy shořelo. Autorka Lucy Prebble uvedla hru v londýnském Royal Court Theater a hra byla  nominována na Olivierovu cenu za drama. V režii Michala Dočekala hrají David Matásek,Václav Postránecký, Petra Špalková a další.

Národní divadlo moravskoslezské uvede (10. III.) Čechovova Ivanova v režii Štěpána Pácla. Režisér tvrdí, že hru pojímá jako komedii a kritika hodnotí jeho pojetí jako akcent na protikladnost postav.  


Městské divadlo na Divadelní scéně reprízuje (25-28. II., 2., 15.III.)  adaptaci  románu Klause Manna. Mefisto. Jedná se o kariéru herce, který zaprodá svou kariéru diktátorskému režimu. Předlohou hlavní postavy byl divadelní ředitel Gustav Gründgens bývalý snoubenec Mannovy sestry, od roku 1934 divadelní a filmový režisér pracující pro nacisty.

Román psaný v emigraci před 2. světovou válkou vyšel až v roce 1956 ve Východním Německu. V Západním Německu měl zákaz vycházení, díky žalobě Gründgensova syna na ochranu osobnosti jeho zemřelého otce.

Zákaz byl potvrzen Spolkovým soudním dvorem v roce 1968. Román se však dovážel z Východního Německa a v roce 1981 vyšel i v Západním Německu. Autorem divadelní úpravy je režisér inscenace Petr Kracík a hlavní roli je nezapomenutelný Martin Havelka.  


Divadlo Bolka Polívky uvádí (17. II.) představení Divadla Kalich, komedii Zločin v posázavské Pacifiku s výmluvným podtitulem Hudební retrokomedie živě provázena originálními písněmi toužení a dálek z první republiky. Autoři Martin Vačkář, Ondřej Havelka, který i režíruje se patrně shlédli v Radových a Žákových trampských dobrodružstvích.

Jaroslav Žák a Vlastimil Rada před knižním vydáním Dobrodružství sedmi trampů a dalších knih si vyzkoušeli téma ve formě scének na svých kamarádech- členech Mánesu jako publiku. Tvůrci inscenace jdou před publikum rovnou. Bude zajímavé jaký remake vytvořili.

Festival divadelního spolku Kašpar uvede (21.-25. II.) výběr her. z nichž jmenujme monodrama podle Dostojevského Něžná je noc, v divadelní úpravě a režii Patrika Hartla s Martinem Hofmannem v roli Marmeladova a Mikulášovy patálie podle René Goscinnyho, v divadelní úpravě a režii Filipa Nuckollse, s Milenou Steinmasslovou, jako maminkou, ověnčené nadšenými kritikami.


Divadlo Husa na provázku uvádí (13. III.)  Klicperovo divadlo s hrou Davida Drábka Koule. Jde o divadelní zpracování skandální rozhlasové hry, která rozpoutala lavinu soudních žalob a v anketě posluchačů se stala rozhlasovou hrou roku.

Žaloby podaly sportovkyně Helena Fibingerová a Jarmila Kratochvílová figurující, jako hlavní postavy pod průhlednými pseudonymy, obviňované ve hře z dopingu a požadovaly po Českém rozhlasu kompenzaci za porušení práva na ochranu osobnosti.

Bude zajímavé zda v budoucnu najde nějaký autor odvahu napsat podobný trhák o našich současných i minulých politicích. Senzačního materiálu najde za uplynulých 23 let dost a dost včetně materiálu o hlavách státu. 


Divadlo u stolu uvádí v premiéře (23. III.) hru Magor s podtitulem Na Smíchově byl heaven-komorní inscenace inspirovaná osmiletým společným soužitím Ivana Martina Jirouse a jeho dcery Františky na Smíchově, v Nádražní 28. Bude zajímavé jak bude interpretována postava bouřliváka stojícího vždy v opozici, vždy provokujícího, někdy až za hranicí exhibice.  


HaDivadlo uvádí (22. II.)  Divadlo Archa s literárním kabaretem Igora Malijevského a Jaroslava Rudiše věnovaném Lásce a Hudbě. Jak praví anotace- kabaret pod názvem  EKG je zaměřen na současnou literaturu a stírá hranice mezi žánry a generacemi. Protagonisté udržují pořad na pomezí literárního čtení, hudebního večera a divadelního kabaretu, každé představení je premiérou i derniérou zároveň. 


Buranteatr uvádí (27. 28. II.) na Stadioně na Kounicově komedii Daniela C. Jacksona Můj romantický příběh. Hra měla premiéru roku 2010 v Traverse Theatre v Edinburghu a skotský autor vypráví příběh náhodného milostného vzplanutí a to jednou z hlediska muže podruhé z hlediska ženy. Buranteatr ji uvedl v české premiéře loni v listopadu.


Divadlo Polárka premiéruje (16. II.) hru dramatika a spisovatele Jamese M. Barrieho Peter Pan. Jde o postavu z fantaskních pohádek pohybující se pokraji žánru sci-fi a fantasy v anglosaském světě známou, méně však u nás. Hrdinou je malý  chlapec, který nechce dospět a zažívá dobrodružství ve fiktivní Zemi Nezemi.

Poprvé se objevil na divadelních prknech v roce 1906 a následovaly další hry v roce 1911 a 1929. O jeho popularitě svědčí 7 filmů z nichž první němý byl natočen roku 1928 a poslední roku 2003. Bude zajímavé jak se scenáristé Radek Brož a Simona Nyitrayová, která představení režíruje vyrovnají s předlohou.


Divadlo Radost reprízuje (24. II.) roztomilou inscenaci podle Andersena O Malence a  Ořechovské divadlo uvede (26. II.) komedii Eugena Labiche Slaměný klobouk proslavenou v úpravě Voskovce a Wericha nebo Miroslava Horníčka a zfilmovanou Lubomírem Lipským.

Tentokrát jde o úpravu Vlastimila Pešky pod názvem Slaměný klobouk aneb Helenka měla vždycky jedničky, která snad nebude zaostávat za předchozími přepisy.


Divadlo na Orlí premiéruje (17. 18. II.) Pokrevní sestry s podtitulem  vaudeville na královské téma. Jedná se o muzikál na téma konfliktu dvou královen Alžběty Anglické a Marie Stuartovny. Jak vidno téma zpracované klasiky stále táhne a je otázka zda ve prospěch historického příběhu. 


Studio Marta Divadelní fakulty JAMU v premiéře uvádí (24. II.) inscenaci Vaše bolest, moje potěšení a jak praví anotace volnou adaptaci jednoho z klíčových antických mýtů Elektru. Nabízí se stejná otázka jako v případě předchozím. Unese úpravu látka stará dva a půl tisíce let ?


Janáčkova akademie uvede spolu s Brněnskou Filharmonií (15. II.) v Besedním domě  soubor Jeune Orchestre Atlantique, složený ze studentů evropských hudebních škol, interpretující staré mistry na dobové nástroje.

Zřizovatelem souboru Jeune Orchestre Atlantique  je  organizace Abbay aux Dames pěstující hudbu stylových období, od klasicismu po raný romantizmus a je navázána na stejně dramaturgicky zaměřený Orchestre des Champs-Élysées, sídlící v Theatre des Champs-Elyssées v Paříži.

Členové orchestru působí v organizaci Abbay aux Dames jako pedagogové.  Pro studenty hudebních škol vedou kurzy autentické interpretace výše uvedených stylových období a organizace Abbay aux Dames hradí studentům veškeré náklady.

Kurzy probíhají po celé Evropě. V lednu to bylo na Maltě, v únoru v Brně. Na kurz navazují (16., 17. II.) koncerty pedagogů a komorních souborů staré hudby v Koncertním sále Jamu a výstava děl studentů Strzemiňského Akademie umění z polské Lodže.

Wladyslaw Strzemiński byl polský konstruktivista, jak byl nazýván funkcionalizmus v Německu a Sovětském Rusku a navazoval na německý Bauhaus a styl Nová věcnost. Škola po něm nazvaná má avantgardní umění ve svém programu.   


Brněnská Filharmonie uvede (28. II., 1. III.) v Janáčkově divadle pod taktovkou Kaspara Zehndera Alpskou symfonii Richarda Strausse spojenou s vizualizací. Sólového lesního rohu a alpského rohu se ujme Radek Baborák. Co si pod vizualizací představit posluchač pozná. V Besedním domě Spolek přátel hudby uvede (26. II.) Korngoldovo kvarteto s atraktivním Schubertovým Kvartetem č. 14 d-moll Dívka a smrt.


Kino Art uvádí (18.-20. II.) film Jana Hřebejka Odpad město smrt. Jde o remake podle scénáře  kultovního filmaře Reinera Wernera Fassbindera s tématikou prostituce v rozpadávajícím se městě řízeném úplatnými politiky.

Post Tenebrax Lux latinsky znamená po temnotě světlo. Bylo to heslo kalvinistů a reformace, později heslo státu Chile. Odtud se odvíjí název stejnojmenného filmu mexického režiséra Carlose Reygadase odměněného na filmovém festivalu v Cannes 2012 cenou za filmovou režii uváděného (28. II.) v Artu.

Snímek je situován na mexický venkov, kamera impresionisticky snímá hory, což kritika filmu vyčítá jako přílišný důraz na obraz. K provozu kina Art nutno dodat. Škoda, že tištěný a proto pro zřizovatele patrně drahý měsíční program, v němž si má divák vybrat, vychází s více než s týdenním zpožděním a úsměv budí prosincový plakát s programem nahrazený aktuálním v poslední lednové dekádě.

Vedení kina patrně počítá pouze s divákem vybaveným internetem, což se obráží na návštěvnosti.


Dr. Vít Pospíšil, ilustrační foto MaK., brnovinky

Kulturní zima v Brně - kam vyrazit? Kaleidoskop

608 Mestske divadlo auto Brno IMG 0828 MKInspirujte se, kam v únoru a březnu v Brně vyrazit za kulturou. Přinášíme tradiční kulturní kaleidoskop brnovinek, aneb brněnská zimní divadelní a hudební sezóna.


Janáčkovo divadlo premiéruje (8. III.) Sen noci svatojánské Benjamina Brittena. Kompoziční styl skladatele byl ovlivněn, jak staroanglickou tvorbou Thomase Weelkese a Henryho Purcella, tak díly Rossiniho.

Bývá srovnáván se  Stravinského neoklasicismem. Brittenovy opery Zneuctění Lukrécie, Peter Grimes, Smrt v Benátkách jsou součástí soudobého operního repertoáru. Sen noci svatojánské dominuje nejen sdělnou hudbou ale i díky předloze svým světem lesních skřítků a elfů a rozvernými hrami mileneckých párů. Brněnská inscenace je první uvedení této opery v České republice a režie se ujal režisér plzeňské operety Roman Meluzín.


V Redutě vystoupí (18. II.) divadelní spolek Frída s inscenací Tomasze Jachimka Kolega Mela Gibsona. Jedná se o monodrama, v hlavní roli s Martinem Trnavským, v napínavém příběhu herce provinčního divadla, zatčeného za loupežné přepadení banky.

Festival Trialog začíná (24. II.) inscenací Oblaky Slovenského národného divadla Bratislava. Jde o Aristofanovu komedii z roku 425 p. n. l. na stále aktuální téma-jak se zbavit dluhů, v hvězdném obsazení Mariánem Labudou, Emilem Horváthem, v režii Martina Čičváka. 


V Mahenově divadle pokračuje (3. III.) divadelní festival Trialog představením Enron Národního divadla Praha. Jde o pád  energetické společnosti Enron, který  předznamenal v roce 2001 současnou světovou finanční krizi.

Vlastník společnosti se trestu nedožil a účetnictví firmy shořelo. Autorka Lucy Prebble uvedla hru v londýnském Royal Court Theater a hra byla  nominována na Olivierovu cenu za drama. V režii Michala Dočekala hrají David Matásek,Václav Postránecký, Petra Špalková a další.

Národní divadlo moravskoslezské uvede (10. III.) Čechovova Ivanova v režii Štěpána Pácla. Režisér tvrdí, že hru pojímá jako komedii a kritika hodnotí jeho pojetí jako akcent na protikladnost postav.  


Městské divadlo na Divadelní scéně reprízuje (25-28. II., 2., 15.III.)  adaptaci  románu Klause Manna. Mefisto. Jedná se o kariéru herce, který zaprodá svou kariéru diktátorskému režimu. Předlohou hlavní postavy byl divadelní ředitel Gustav Gründgens bývalý snoubenec Mannovy sestry, od roku 1934 divadelní a filmový režisér pracující pro nacisty.

Román psaný v emigraci před 2. světovou válkou vyšel až v roce 1956 ve Východním Německu. V Západním Německu měl zákaz vycházení, díky žalobě Gründgensova syna na ochranu osobnosti jeho zemřelého otce.

Zákaz byl potvrzen Spolkovým soudním dvorem v roce 1968. Román se však dovážel z Východního Německa a v roce 1981 vyšel i v Západním Německu. Autorem divadelní úpravy je režisér inscenace Petr Kracík a hlavní roli je nezapomenutelný Martin Havelka.  


Divadlo Bolka Polívky uvádí (17. II.) představení Divadla Kalich, komedii Zločin v posázavské Pacifiku s výmluvným podtitulem Hudební retrokomedie živě provázena originálními písněmi toužení a dálek z první republiky. Autoři Martin Vačkář, Ondřej Havelka, který i režíruje se patrně shlédli v Radových a Žákových trampských dobrodružstvích.

Jaroslav Žák a Vlastimil Rada před knižním vydáním Dobrodružství sedmi trampů a dalších knih si vyzkoušeli téma ve formě scének na svých kamarádech- členech Mánesu jako publiku. Tvůrci inscenace jdou před publikum rovnou. Bude zajímavé jaký remake vytvořili.

Festival divadelního spolku Kašpar uvede (21.-25. II.) výběr her. z nichž jmenujme monodrama podle Dostojevského Něžná je noc, v divadelní úpravě a režii Patrika Hartla s Martinem Hofmannem v roli Marmeladova a Mikulášovy patálie podle René Goscinnyho, v divadelní úpravě a režii Filipa Nuckollse, s Milenou Steinmasslovou, jako maminkou, ověnčené nadšenými kritikami.


Divadlo Husa na provázku uvádí (13. III.)  Klicperovo divadlo s hrou Davida Drábka Koule. Jde o divadelní zpracování skandální rozhlasové hry, která rozpoutala lavinu soudních žalob a v anketě posluchačů se stala rozhlasovou hrou roku.

Žaloby podaly sportovkyně Helena Fibingerová a Jarmila Kratochvílová figurující, jako hlavní postavy pod průhlednými pseudonymy, obviňované ve hře z dopingu a požadovaly po Českém rozhlasu kompenzaci za porušení práva na ochranu osobnosti.

Bude zajímavé zda v budoucnu najde nějaký autor odvahu napsat podobný trhák o našich současných i minulých politicích. Senzačního materiálu najde za uplynulých 23 let dost a dost včetně materiálu o hlavách státu. 


Divadlo u stolu uvádí v premiéře (23. III.) hru Magor s podtitulem Na Smíchově byl heaven-komorní inscenace inspirovaná osmiletým společným soužitím Ivana Martina Jirouse a jeho dcery Františky na Smíchově, v Nádražní 28. Bude zajímavé jak bude interpretována postava bouřliváka stojícího vždy v opozici, vždy provokujícího, někdy až za hranicí exhibice.  


HaDivadlo uvádí (22. II.)  Divadlo Archa s literárním kabaretem Igora Malijevského a Jaroslava Rudiše věnovaném Lásce a Hudbě. Jak praví anotace- kabaret pod názvem  EKG je zaměřen na současnou literaturu a stírá hranice mezi žánry a generacemi. Protagonisté udržují pořad na pomezí literárního čtení, hudebního večera a divadelního kabaretu, každé představení je premiérou i derniérou zároveň. 


Buranteatr uvádí (27. 28. II.) na Stadioně na Kounicově komedii Daniela C. Jacksona Můj romantický příběh. Hra měla premiéru roku 2010 v Traverse Theatre v Edinburghu a skotský autor vypráví příběh náhodného milostného vzplanutí a to jednou z hlediska muže podruhé z hlediska ženy. Buranteatr ji uvedl v české premiéře loni v listopadu.


Divadlo Polárka premiéruje (16. II.) hru dramatika a spisovatele Jamese M. Barrieho Peter Pan. Jde o postavu z fantaskních pohádek pohybující se pokraji žánru sci-fi a fantasy v anglosaském světě známou, méně však u nás. Hrdinou je malý  chlapec, který nechce dospět a zažívá dobrodružství ve fiktivní Zemi Nezemi.

Poprvé se objevil na divadelních prknech v roce 1906 a následovaly další hry v roce 1911 a 1929. O jeho popularitě svědčí 7 filmů z nichž první němý byl natočen roku 1928 a poslední roku 2003. Bude zajímavé jak se scenáristé Radek Brož a Simona Nyitrayová, která představení režíruje vyrovnají s předlohou.


Divadlo Radost reprízuje (24. II.) roztomilou inscenaci podle Andersena O Malence a  Ořechovské divadlo uvede (26. II.) komedii Eugena Labiche Slaměný klobouk proslavenou v úpravě Voskovce a Wericha nebo Miroslava Horníčka a zfilmovanou Lubomírem Lipským.

Tentokrát jde o úpravu Vlastimila Pešky pod názvem Slaměný klobouk aneb Helenka měla vždycky jedničky, která snad nebude zaostávat za předchozími přepisy.


Divadlo na Orlí premiéruje (17. 18. II.) Pokrevní sestry s podtitulem  vaudeville na královské téma. Jedná se o muzikál na téma konfliktu dvou královen Alžběty Anglické a Marie Stuartovny. Jak vidno téma zpracované klasiky stále táhne a je otázka zda ve prospěch historického příběhu. 


Studio Marta Divadelní fakulty JAMU v premiéře uvádí (24. II.) inscenaci Vaše bolest, moje potěšení a jak praví anotace volnou adaptaci jednoho z klíčových antických mýtů Elektru. Nabízí se stejná otázka jako v případě předchozím. Unese úpravu látka stará dva a půl tisíce let ?


Janáčkova akademie uvede spolu s Brněnskou Filharmonií (15. II.) v Besedním domě  soubor Jeune Orchestre Atlantique, složený ze studentů evropských hudebních škol, interpretující staré mistry na dobové nástroje.

Zřizovatelem souboru Jeune Orchestre Atlantique  je  organizace Abbay aux Dames pěstující hudbu stylových období, od klasicismu po raný romantizmus a je navázána na stejně dramaturgicky zaměřený Orchestre des Champs-Élysées, sídlící v Theatre des Champs-Elyssées v Paříži.

Členové orchestru působí v organizaci Abbay aux Dames jako pedagogové.  Pro studenty hudebních škol vedou kurzy autentické interpretace výše uvedených stylových období a organizace Abbay aux Dames hradí studentům veškeré náklady.

Kurzy probíhají po celé Evropě. V lednu to bylo na Maltě, v únoru v Brně. Na kurz navazují (16., 17. II.) koncerty pedagogů a komorních souborů staré hudby v Koncertním sále Jamu a výstava děl studentů Strzemiňského Akademie umění z polské Lodže.

Wladyslaw Strzemiński byl polský konstruktivista, jak byl nazýván funkcionalizmus v Německu a Sovětském Rusku a navazoval na německý Bauhaus a styl Nová věcnost. Škola po něm nazvaná má avantgardní umění ve svém programu.   


Brněnská Filharmonie uvede (28. II., 1. III.) v Janáčkově divadle pod taktovkou Kaspara Zehndera Alpskou symfonii Richarda Strausse spojenou s vizualizací. Sólového lesního rohu a alpského rohu se ujme Radek Baborák. Co si pod vizualizací představit posluchač pozná. V Besedním domě Spolek přátel hudby uvede (26. II.) Korngoldovo kvarteto s atraktivním Schubertovým Kvartetem č. 14 d-moll Dívka a smrt.


Kino Art uvádí (18.-20. II.) film Jana Hřebejka Odpad město smrt. Jde o remake podle scénáře  kultovního filmaře Reinera Wernera Fassbindera s tématikou prostituce v rozpadávajícím se městě řízeném úplatnými politiky.

Post Tenebrax Lux latinsky znamená po temnotě světlo. Bylo to heslo kalvinistů a reformace, později heslo státu Chile. Odtud se odvíjí název stejnojmenného filmu mexického režiséra Carlose Reygadase odměněného na filmovém festivalu v Cannes 2012 cenou za filmovou režii uváděného (28. II.) v Artu.

Snímek je situován na mexický venkov, kamera impresionisticky snímá hory, což kritika filmu vyčítá jako přílišný důraz na obraz. K provozu kina Art nutno dodat. Škoda, že tištěný a proto pro zřizovatele patrně drahý měsíční program, v němž si má divák vybrat, vychází s více než s týdenním zpožděním a úsměv budí prosincový plakát s programem nahrazený aktuálním v poslední lednové dekádě.

Vedení kina patrně počítá pouze s divákem vybaveným internetem, což se obráží na návštěvnosti.


Dr. Vít Pospíšil, ilustrační foto MaK., brnovinky

Joomla SEF URLs by Artio

(c) MaK., 2008-2099, všechna práva vyhrazena, kopírování obsahu jen se svolením redakce

Nahoru PC verze