brnovinky

Přepnout do PC verze

Do Brna vyjela plechová Eliška, Hanička a další tři Porschata

Již na konci března přijely z Plzně do Brna, ve čtvrtek 28. dubna dostaly každá dívčí jméno a mohou vyrazit na cestu brněnskými ulicemi. Pět dalších vozů Škoda 13T, tak zvané Porsche, přibylo do vozového parku Dopravního podniku města Brna. Náklady na pořízení pěti moderních tramvají přesáhly částku 300 milionů korun, celkem jich bude v Brně jezdit 29.


Stejně jako u předchozí pětice, která byla do provozu uvedena v lednu 2011, i v těchto vozech jsou již sedadla uspořádána příčně za sebou. Ze zkušeností vyplývá, že toto sezení je cestujícím příjemnější, dopravní podnik na tuto úpravu zaznamenal velmi pozitivní ohlasy. Samozřejmostí je nízkopodlažnost tramvají.

Sto Porschat v Brně do roku 2016

Dopravní podnik města Brna zakoupil od plzeňské Škodovky těchto pět tramvají na základě smlouvy, podle které bylo do Brna v průběhu pěti let dodáno dvacet tramvají typu 13T. Dvacítku uzavírá právě dnešní pětice. Dalších devět vozů bylo financováno pomocí Regionálního operačního programu z evropských fondů. Podle dlouhodobé smlouvy by do roku 2016 mělo v Brně jezdit těchto tramvají sto.

I tentokrát dostaly „Porschata“ dívčí jména, v ulicích tak nyní bude k vidění plechová Eliška, Hanička, Ivuška, Janička a Karolínka.

Po slavnostním uvedení do provozu, kterého se zúčastnili představitelé statutárního města Brna, zástupci Dopravního podniku města Brna a zástupci dodavatele tramvají společnosti Škoda Transportation, vyjedou tramvaje do provozu v nejbližších dnech. Tramvajím požehnal brněnský opat Martinec a jejich kmotřičkami se staly holčičky se stejnými jmény.

Pět článků s nízkou podlahou

ŠKODA 13T je pětičlánková nízkopodlažní jednosměrná tramvaj se čtyřmi dvoukřídlými a dvěma jednokřídlými dveřmi. Pracoviště řidiče je plně klimatizováno a je nově vybaveno kamerovým systémem, který snímá prostor exteriéru vozu i interiér tramvaje.

Tramvaj má také tempomat, který umožní držet zvolenou rychlost vozu. Počítač také dokáže vhodně přizpůsobit rychlost při jízdě v oblouku respektive při jízdě ze svahu. Na čele a na konci tramvaje jsou umístěny informační panely pro číslo linky. Na boční straně dveří na článcích jedna, tři a pět jsou umístěné oboustranné informační panely zobrazující vně tramvaje hlavní uzly a cílovou stanici, uvnitř vozidla pak číslo linky a sled jednotlivých zastávek.

V oddíle pro cestující jsou umístěny čtyři informační panely a dva oboustranné reklamní LCD panely.

  • Délka (přes nárazníky): 31,06 m
  • Šířka: 2,46 m
  • Výška: 3,40 m
  • Rozchod: 1 435 mm
  • Počet článků: 5
  • Počet hnacích podvozků: 3
  • Nízkopodlažnost: cca 50 %
  • Kapacita: 68 sedících
  • 179 stojících při obsaditelnosti 6,66 cestujících na m2
  • Maximální rychlost: 70 km/h
  • Jmenovitý trakční výkon: 6 x 90 kW

Akciová společnost ŠKODA TRANSPORTATION se sídlem v Plzni je významný středoevropský výrobce tramvají, lokomotiv a příměstských vlakových jednotek. Tramvaje firma vyrábí od roku 1997 a dodala je do řady měst v České republice - Prahy, Ostravy, Olomouce, Mostu, Plzně, Brna, tramvaje vyrobené v Plzni jezdí v amerických městech Portland a Tacoma a s moderními nízkopodlažními vozy uspěla také v Evropě: tramvaje dodává do polské Wroclavi, italského Cagliari a lotyšského hlavního města Rigy.

MaK., brnovinky, zdroj a foto DPMB

{linkr:related;keywords:tramvaj;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}

Joomla SEF URLs by Artio

(c) MaK., 2008-2099, všechna práva vyhrazena, kopírování obsahu jen se svolením redakce

Nahoru PC verze