brnovinky

Přepnout do PC verze

Lidé na náměstí Svobody procházeli slepodráhou. Světlo pro svět v Brně

420_Svetovy_den_zraku_namesti_Svobody_Brno_05102010_IMG_9174_MK

Moderátor akce z pořadatelského týmu věší poslepu prádlo.

Náměstí Svobody v Brně se pátého října proměnilo v dějiště oslav světového dne zraku. Nadace Světlo pro svět zvyšovala veřejnosti všeobecné povědomí o slepotě jako globálním problému. Zájemci si mohli vyzkoušet slepodráhu, kdy se se zavázanýma očima a vybaveni slepeckou holí pokoušeli zdolávat všemožné nástrahy. Projet na tandemovém kole se zavázanýma očima se stalo pro mnohé dobrodružstvím. Specialisté z oční chirurgie odpovídali na rozličné dotazy a pod jejich vedením si zájemci mohli nechat vyšetřit zrak.

Světlo pro svět

Svetovy_den_zraku_namesti_Svobody_Brno_05102010_IMG_9143_MK

Děti si zkouší být chvíli nevidomé.

Nezisková organizace Světlo pro svět se zaměřuje na prevenci a léčbu slepoty a na systémovou podporu osob s postižením v rozvojových zemích. Je součástí sítě Light for the World a v České republice působí od roku 2007. Například ve Rwandě připadá na jednoho očního lékaře jeden a půl milionu obyvatel. Tuto nepříznivou situaci se organizace snaží změnit podporou školicích středisek, důslednou prevencí očních chorob a výstavbou očních klinik.

Počet pacientů vzrůstá

Svetovy_den_zraku_namesti_Svobody_Brno_05102010_IMG_9165_MK

Překážková dráha dává zabrat.

V současné době se v civilizovaných zemích zvyšuje počet pacientů trpících očními chorobami, jako věkem podmíněná degenerace žluté skvrny, zelený a šedý zákal. Zabránit rozvoji slabozrakosti či úplné ztrátě zraku lze včasným příchodem k lékaři. „Moderní oční chirurgie je pacienta schopna nejen zbavit nemoci očí, ale také zredukovat počet dioptrií na minimum,“ říká doktorka Šárka Skorkovská. „Na světě je 45 miliónů nevidomých a přitom by mohlo být v 80 procentech případů oslepnutí zabráněno,“ uvádí přední oftalmolog a předseda představenstva Světla pro svět Martin Filipec. „Devadesát procent všech nevidomých žije v rozvojovém světě, kam směřujeme naši pomoc,“ odůvodňuje zaměření aktivit nadace.

 

Svetovy_den_zraku_namesti_Svobody_Brno_05102010_IMG_9144_MK

Jak se cítí nevidomý člověk na kole? Možno zkusit.

Přistavený autobus posloužil k názorné ukázce, jak funguje kapesní slepecký hlášic, takzvaný tyfloset. brnovinky položily zástupci Dopravního podniku města Brna několik otázek.

 

Jak funguje systém Tyfloset?

Jedná se o ovládací krabičku, kterou mají možnost si nevidomí pořídit. Přispívá na to pojištovna. Pod každým tlačítkem je skryta nějaká funkce. Čísla 1 a 2 by měly být zvukové majáky na budovách jako je nádraží a podobně. Tlačítko 5 spouští zvukové znamení na semaforech na přechodech pro chodce. Pro dopravní prostředky slouží tlačítka 3 a 4. Pokud nevidomý stojí na zastávce, přijede dopravní prostředek a on zmáčkne tlačítko číslo 3, tak mu dopravní prostředek hlásí, co je to za linku a kam to jede. Pod tlačítkem 4 je zase zvukové znamení, aby řidič věděl, že nevidomý bude chtít nastupovat. Zvuk jde vždy z reproduktoru nad předními dveřmi, aby nevidomého nasměroval co nejvíce k řidiče. Lépe pak najde dveře a má kontakt se řidičem i při vystupování.

 

Svetovy_den_zraku_namesti_Svobody_Brno_05102010_IMG_9137_MK

Oční klinika Lexum vyšetřuje zrak.

Po jakou dobu zařízení v Brně funguje?

V Brně systém funguje zhruba od roku 2004.

 

Jak jsou s tyflosetem seznamováni nevidomí?

V Brně je to celkem rozšířené. Nevidomí krabičku nosí u sebe nebo ji mají zabudovanou přímo v hůlce. Tyfloset prezentuje slepecká asociace.

 

Kde jste se inspirovali?

Systém byl v Brně vyvíjen s firmou Elvos.

 

Svetovy_den_zraku_namesti_Svobody_Brno_05102010_IMG_9156_MK

Tyfloset otevírá ústa dopravním prostředkům.

Co když se linka někde mění, například na zastávce Česká?

Systém čte přímo to, co je napsáno na bočním transparentu dopravního prostředku. Tyfloset přečte to, co si přečtou i lidé bez postižení. Na každý vůz, který zastaví v zastávce a je v dosahu přijímače, systém odpoví.

 

Jaký má krabička dosah? Kde musí nevidomý stát?

Nevidomý je zvyklý stát blízko označníku tak, aby vozidlo zastavilo blízko předních dveří. Zkrátí se tím i doba nastupování. Pokud vůz zastaví jako další a na zastávce je nevidomý, má řidič dopravního prostředku povinnost zastavit znovu, aby nevidomý měl možnost nastoupit do dopravního prostředku. Systém registruje pouze stojící vozidlo.

 

text Síma, foto Marián K., brnovinky


{linkr:related;keywords:nevidom%C3%83%C2%BD;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}

 

Joomla SEF URLs by Artio

(c) MaK., 2008-2099, všechna práva vyhrazena, kopírování obsahu jen se svolením redakce

Nahoru PC verze