Lipsko je první lodí v České republice, která pro svůj provoz využívá energie Slunce. Díky několika fotovoltaickým panelům umístěným na střeše kapitánského stanoviště loď upluje větší vzdálenost. Zájemcům solární systém předvedli v pátek 6. května na Brněnské přehradě zástupce společnosti Photon Energy a České agentury pro obnovitelné zdroje energie v rámci Evropských dní Slunce.
Fotovoltaické panely Solyndra mají trubicovitý tvar, světlo tak na ně může dopadat z mnoha úhlů. Solární energie nabíjí baterie, z těch jsou napájeny různé systémy lodi, osvětlení i kormidlo. V případě plavby za špatných světelných podmínek, kdy solární panely nedodávají potřebnou energii, napájí systémy záložní zdroj.
„Tento dopravní prostředek, jenž slouží všem, je ukázkou, jak se fotovoltaická technologie bude vyvíjet. Slunce je nejsilnější zdroj energie, který máme,“ zmiňuje Michal Gärtner, předseda a generální ředitel Photon Energy.
Zrodil se nápad, jak více prodloužit maximální plavební dráhu lodi. Volba padla právě na fotovoltaickou technologii. Vzhledem k malému počtu panelů na lodi sluneční energie pokrývá jen pět procent energetické spotřeby lodi Lipsko. I ty však plavební dráhu prodlouží.
Představení solárního napájení lodi se uskutečnilo v rámci Evropských dní Slunce. V České republice se konají poprvé a kromě solární energie zviditelňují i další obnovitelné zdroje.
„Všechny obnovitelné zdroje, které používáme, pocházejí ze Slunce. Sluníčko ohřívá vodu v oceánu, vypařuje ji, to pak pohání vítr, který zavane mraky nad pevninu a zároveň roztáčí vrtule větrných elektráren. Dešťová voda z mraků naplní koryta řek, jež pohánějí turbíny vodních elektráren,“ vysvětluje Bronislav Bechník, zástupce České agentury pro obnovitelné zdroje energie.
„Pokud by byly panely umístěny na střeše nad celou lodí Lipsko, mohly by pokrýt 30 až 50 procent celkové spotřeby energie lodi,“ doplňuje Bronislav Bechník.
Každá ze tří nejnovějších lodí na Brněnské přehradě má instalovaných pět solárních panelů, s průměrnou kapacitou výkonu 1 KWp. Panely Solyndra dodala firma Photon Energy, jeden z předních dodavatelů fotovoltaických technologií na českém trhu. Montáž zajistila firma RegulTech servis.
text MaK., foto Martin Seidl, brnovinky
{linkr:related;keywords:p%C3%85%C2%99ehrada;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}
Kategorie: zprávy Brno Zobrazeno: 4344
Lipsko je první lodí v České republice, která pro svůj provoz využívá energie Slunce. Díky několika fotovoltaickým panelům umístěným na střeše kapitánského stanoviště loď upluje větší vzdálenost. Zájemcům solární systém předvedli v pátek 6. května na Brněnské přehradě zástupce společnosti Photon Energy a České agentury pro obnovitelné zdroje energie v rámci Evropských dní Slunce.
Fotovoltaické panely Solyndra mají trubicovitý tvar, světlo tak na ně může dopadat z mnoha úhlů. Solární energie nabíjí baterie, z těch jsou napájeny různé systémy lodi, osvětlení i kormidlo. V případě plavby za špatných světelných podmínek, kdy solární panely nedodávají potřebnou energii, napájí systémy záložní zdroj.
„Tento dopravní prostředek, jenž slouží všem, je ukázkou, jak se fotovoltaická technologie bude vyvíjet. Slunce je nejsilnější zdroj energie, který máme,“ zmiňuje Michal Gärtner, předseda a generální ředitel Photon Energy.
Zrodil se nápad, jak více prodloužit maximální plavební dráhu lodi. Volba padla právě na fotovoltaickou technologii. Vzhledem k malému počtu panelů na lodi sluneční energie pokrývá jen pět procent energetické spotřeby lodi Lipsko. I ty však plavební dráhu prodlouží.
Představení solárního napájení lodi se uskutečnilo v rámci Evropských dní Slunce. V České republice se konají poprvé a kromě solární energie zviditelňují i další obnovitelné zdroje.
„Všechny obnovitelné zdroje, které používáme, pocházejí ze Slunce. Sluníčko ohřívá vodu v oceánu, vypařuje ji, to pak pohání vítr, který zavane mraky nad pevninu a zároveň roztáčí vrtule větrných elektráren. Dešťová voda z mraků naplní koryta řek, jež pohánějí turbíny vodních elektráren,“ vysvětluje Bronislav Bechník, zástupce České agentury pro obnovitelné zdroje energie.
„Pokud by byly panely umístěny na střeše nad celou lodí Lipsko, mohly by pokrýt 30 až 50 procent celkové spotřeby energie lodi,“ doplňuje Bronislav Bechník.
Každá ze tří nejnovějších lodí na Brněnské přehradě má instalovaných pět solárních panelů, s průměrnou kapacitou výkonu 1 KWp. Panely Solyndra dodala firma Photon Energy, jeden z předních dodavatelů fotovoltaických technologií na českém trhu. Montáž zajistila firma RegulTech servis.
text MaK., foto Martin Seidl, brnovinky
{linkr:related;keywords:p%C3%85%C2%99ehrada;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}