brnovinky

Přepnout do PC verze

Mráz trápí cestující i dopravce, láme kolejnice MHD

Teploty hluboko pod bodem mrazu, které od minulého týdne trápí celé území České republiky, významně zasahují také do běžného režimu pracovníků Dopravního podniku města Brna. Na kolejnicích se objevují lomy a vozidla je obtížnější vytopit na příjemnou teplotu.


„Extrémní mrazy kolejnicím nesvědčí, ocel se stává křehčí a tím náchylnější ke zlomení,“ říká provozní ředitel brněnského dopravního podniku Jiří Valníček. Jen za poslední dva týdny našli pracovníci DPMB dvacet lomů kolejnic, současná situace ale odpovídá průměru v ostatních letech. „Naštěstí nemusíme prozatím provádět žádná mimořádná opatření, protože pro zimní údržbu máme přesně stanovené postupy,“ dodává Valníček.

Další problémy nastávají už při samotném startování vozidel. „K prvnímu výjezdu z vozovny připravují naši pracovníci tramvaje už třeba ve tři hodiny ráno, aby na výjezdy okolo čtvrté hodiny byly vozy rozehřáté a alespoň částečně vytopené,“ vysvětluje Valníček.

Dveře se otevírají jen na nezbytnou dobu

Vytopit vozidla v silných mrazech na příjemnou teplotu je ale obtížné, protože na zastávkách dovnitř neustále vniká chladný vzduch z venku. „Apelujeme na řidiče, aby na zastávkách nechávali dveře otevřené jen po nezbytně nutnou dobu. Pokud musí čekat déle na odjezd, může dveře nechat zavřené a cestující, který chce nastoupit, si otevře dveře pomocí poptávkového systému,“ říká generální ředitel DPMB, a.s. Miloš Havránek. Poptávkovým zařízením nejsou vybaveny všechny vozy, v těch starších tedy může být situace komplikovanější. „Je ale lepší uchovat ve vozidle více tepla,“ dodává Havránek.

Trolej může prasknout, stejně jako kolejnice

Pro zimní období má Dopravní podnik přesně stanovené postupy pro takzvanou zimní údržbu. Do tohoto režimu patří zejména pečlivé kontroly stavu tratí a nástupních ostrůvků. „Ve dvě hodiny ráno vyjíždí na všechny trasy tři tramvaje a dva trolejbusy, kterými zjišťujeme případnou námrazu trolejí a lomy kolejí. Námraza na trolejovém vedení se ale vyskytuje spíše při teplotách kolem nula stupňů Celsia a vyšší vlhkosti,“ vypočítává Valníček. Při takto silných mrazech může některá část trolejového vedení dokonce i prasknout, a to by právě měla „průzkumná“ vozidla odhalit před ranními výjezdy vozidel na linky.

„Na základě informací z médií, že velký mráz může způsobit i požár vozidla, jsme zpřísnili kontroly vozidel odstavených na venkovních prostranstvích. Autobusy a trolejbusy musí pracovníci vozoven a ostrahy kontrolovat častěji,“ upozorňuje generální ředitel Havránek.

Sníh je horší než mráz

Dopravcům ale působí větší problémy spíše sníh než velký mráz. „Problémy jsou pak se zapadanými výhybkami, sněhem na kolejích i na nástupních ostrůvcích. Proto doufáme, že nás sněhová nadílka v nejbližší době nebude trápit. Navzdory mrazu se snažíme fungovat tak, aby se cestující včas a pohodlně dostali tam, kam potřebují. Přesto bych je chtěl požádat, aby byli v těchto dnech k Dopravnímu podniku shovívaví,“ uzavírá Havránek.

foto MaK., brnovinky, zdroj DPMB, Linda Škrancová

{linkr:related;keywords:doprava;limit:8;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}

Joomla SEF URLs by Artio

(c) MaK., 2008-2099, všechna práva vyhrazena, kopírování obsahu jen se svolením redakce

Nahoru PC verze