brnovinky

Přepnout do PC verze

Na Brněnskou přehradu po 65. vypluly lodě

V roce 1946 na Brněnskou přehradu poprvé vypluly výletní lodě, zahájily lodní dopravu v Brně. V sobotu 16. dubna se na vody přehrady po tradičním nástupu kapitánů a vytažení vlajky lodě na nejrozlehlejší vodní plochu Brna vydaly už po 65. Zahájení plavební sezóny mohli lidé využít k bezplatné projížďce na čtyřech lodích. Po ní už lodě po přehradě plují podle plavebního řádu.


Zahajeni_plavebni_sezony_pristaviste_Bystrc_Brno_11042011_IMG_2452_MKDavy lidí, kapitáni v modrém, posádky lodí v proužkovaných uniformách. Kapitány brněnských lodí přiváží loď Dallas. Po výstupu se řadí k tradičnímu slavnostnímu nástupu, během kterého také vytahují také vlajku. 65. plavební sezóna začíná a rozlehlou vodní plochu přehrady vyráží lodě Dallas, Veveří, Brno a Lipsko. Další dvě – nové Vídeň a Utrecht – na své první pasažéry zatím čekají. Vídeň má být pokřtěna během oslav 65. výročí lodní dopravy v Brně. Během nich se 14. května zájemci mohou podívat do nové výpravny.

Vody Brněnské přehrady už opustily lodě Pionýr, Kometa, Bratislava. Všechny dnes stojí na souši, dvě v Brně, třetí na Vranovské přehradě v kempu Bítov.

Myšlenka lodní přepravy přišla už před dokončením přehrady

Zahajeni_plavebni_sezony_pristaviste_Bystrc_Brno_11042011_IMG_2474_MKMyšlenka využití hladiny údolní přehrady na řece Svratce u Kníniček k provozu rekreační lodní dopravy měla své počátky již v třicátých letech, dříve než byla přehrada dokončena. Provoz lodní dopravy byl zahájen 5. května 1946 na trase Bystrc – Kozí horka – Sokolské koupaliště – Osada – Rokle – Obora – Zouvalka – hrad Veveří a zpět. V letech 1948–1949 byla plavební dráha postupně prodloužena na Mečkov a do Veverské Bítýšky.

Počátky provozovny lodní dopravy na přehradě byly velmi skromné. V prvním roce provozu se lodě ošetřovaly i stavěly prakticky pod širým nebem. V roce 1947 byl postaven dřevěný hangár s několika dalšími menšími dřevěnými objekty, který umožňoval alespoň část prací provádět pod střechou.

Zahajeni_plavebni_sezony_pristaviste_Bystrc_Brno_11042011_IMG_2483_MKPo období počáteční konjunktury a pozvolného poklesu v šedesátých letech, se později poměry ustálily. Začalo se však výrazněji projevovat stárnutí lodního parku i provizorních dřevěných objektů provozovny.

Zděná loď na souši slouží správě lodní dopravy

V roce 1978 se započalo s celkovou rekonstrukcí provozovny a do roku 1985 byly vybudovány dva zděné hangáry. V osmdesátých letech byly provedeny generální opravy a modernizace několika lodí. V roce 1995 byla postavena ocelová provozně-správní budova lodní dopravy. Stavba symbolizuje svým tvarem a barvou loď.

Brněnské lodě pohání elektřina

Charakteristickým znakem provozu lodí na Brněnské přehradě je elektrický pohon. Tato skutečnost má značný ekologický význam, neboť je účinným opatřením proti znečišťování vodárenské nádrže pro Brno ropnými produkty a přispívá k čistotě ovzduší a snižování hlučnosti v rekreační oblasti města Brna.

Zahajeni_plavebni_sezony_pristaviste_Bystrc_Brno_11042011_IMG_2489_MKLodní doprava se stala neodmyslitelnou a vyhledávanou součástí rekreačního využití přehrady. Poctivě slouží obyvatelům i návštěvníkům města Brna.

Současný lodní park se skládá z jedné menší jednopalubové lodě Brno a pěti větších dvoupalubových lodí. V plavební sezoně zajišťujeme pravidelnou linkovou dopravu z Brna – Bystrce do Veverské Bítýšky. Celková plavební dráha je necelých 10 kilometrů dlouhá. Lodě ji plují 70 minut. Během plavby návštěvníci vidí celou přehradu, úzkou skalní soutěsku, hrad Veveří a v užší horní části nádrže spoustu vodního ptactva.

Za pojízdnou vstupenku lodí do zoo i na hrad

Zahajeni_plavebni_sezony_pristaviste_Bystrc_Brno_11042011_IMG_2523_MKDopravní podnik města Brna cestujícím nabízí také pojízdné vstupenky, které za zvýhodněnou cenu umožňují návštěvu zoologické zahrady a plavbu do Veverské Bítýšky, nebo k hradu Veveří. Rovněž si mohou zakoupit pojízdnou vstupenku pro návštěvu hradu Veveří a plavbu po Brněnské přehradě.

 foto MaK., brnovinky, zdroj DPMB

{linkr:related;keywords:p%C3%85%C2%99ehrada;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}

Na Brněnskou přehradu po 65. vypluly lodě

V roce 1946 na Brněnskou přehradu poprvé vypluly výletní lodě, zahájily lodní dopravu v Brně. V sobotu 16. dubna se na vody přehrady po tradičním nástupu kapitánů a vytažení vlajky lodě na nejrozlehlejší vodní plochu Brna vydaly už po 65. Zahájení plavební sezóny mohli lidé využít k bezplatné projížďce na čtyřech lodích. Po ní už lodě po přehradě plují podle plavebního řádu.


Zahajeni_plavebni_sezony_pristaviste_Bystrc_Brno_11042011_IMG_2452_MKDavy lidí, kapitáni v modrém, posádky lodí v proužkovaných uniformách. Kapitány brněnských lodí přiváží loď Dallas. Po výstupu se řadí k tradičnímu slavnostnímu nástupu, během kterého také vytahují také vlajku. 65. plavební sezóna začíná a rozlehlou vodní plochu přehrady vyráží lodě Dallas, Veveří, Brno a Lipsko. Další dvě – nové Vídeň a Utrecht – na své první pasažéry zatím čekají. Vídeň má být pokřtěna během oslav 65. výročí lodní dopravy v Brně. Během nich se 14. května zájemci mohou podívat do nové výpravny.

Vody Brněnské přehrady už opustily lodě Pionýr, Kometa, Bratislava. Všechny dnes stojí na souši, dvě v Brně, třetí na Vranovské přehradě v kempu Bítov.

Myšlenka lodní přepravy přišla už před dokončením přehrady

Zahajeni_plavebni_sezony_pristaviste_Bystrc_Brno_11042011_IMG_2474_MKMyšlenka využití hladiny údolní přehrady na řece Svratce u Kníniček k provozu rekreační lodní dopravy měla své počátky již v třicátých letech, dříve než byla přehrada dokončena. Provoz lodní dopravy byl zahájen 5. května 1946 na trase Bystrc – Kozí horka – Sokolské koupaliště – Osada – Rokle – Obora – Zouvalka – hrad Veveří a zpět. V letech 1948–1949 byla plavební dráha postupně prodloužena na Mečkov a do Veverské Bítýšky.

Počátky provozovny lodní dopravy na přehradě byly velmi skromné. V prvním roce provozu se lodě ošetřovaly i stavěly prakticky pod širým nebem. V roce 1947 byl postaven dřevěný hangár s několika dalšími menšími dřevěnými objekty, který umožňoval alespoň část prací provádět pod střechou.

Zahajeni_plavebni_sezony_pristaviste_Bystrc_Brno_11042011_IMG_2483_MKPo období počáteční konjunktury a pozvolného poklesu v šedesátých letech, se později poměry ustálily. Začalo se však výrazněji projevovat stárnutí lodního parku i provizorních dřevěných objektů provozovny.

Zděná loď na souši slouží správě lodní dopravy

V roce 1978 se započalo s celkovou rekonstrukcí provozovny a do roku 1985 byly vybudovány dva zděné hangáry. V osmdesátých letech byly provedeny generální opravy a modernizace několika lodí. V roce 1995 byla postavena ocelová provozně-správní budova lodní dopravy. Stavba symbolizuje svým tvarem a barvou loď.

Brněnské lodě pohání elektřina

Charakteristickým znakem provozu lodí na Brněnské přehradě je elektrický pohon. Tato skutečnost má značný ekologický význam, neboť je účinným opatřením proti znečišťování vodárenské nádrže pro Brno ropnými produkty a přispívá k čistotě ovzduší a snižování hlučnosti v rekreační oblasti města Brna.

Zahajeni_plavebni_sezony_pristaviste_Bystrc_Brno_11042011_IMG_2489_MKLodní doprava se stala neodmyslitelnou a vyhledávanou součástí rekreačního využití přehrady. Poctivě slouží obyvatelům i návštěvníkům města Brna.

Současný lodní park se skládá z jedné menší jednopalubové lodě Brno a pěti větších dvoupalubových lodí. V plavební sezoně zajišťujeme pravidelnou linkovou dopravu z Brna – Bystrce do Veverské Bítýšky. Celková plavební dráha je necelých 10 kilometrů dlouhá. Lodě ji plují 70 minut. Během plavby návštěvníci vidí celou přehradu, úzkou skalní soutěsku, hrad Veveří a v užší horní části nádrže spoustu vodního ptactva.

Za pojízdnou vstupenku lodí do zoo i na hrad

Zahajeni_plavebni_sezony_pristaviste_Bystrc_Brno_11042011_IMG_2523_MKDopravní podnik města Brna cestujícím nabízí také pojízdné vstupenky, které za zvýhodněnou cenu umožňují návštěvu zoologické zahrady a plavbu do Veverské Bítýšky, nebo k hradu Veveří. Rovněž si mohou zakoupit pojízdnou vstupenku pro návštěvu hradu Veveří a plavbu po Brněnské přehradě.

 foto MaK., brnovinky, zdroj DPMB

{linkr:related;keywords:p%C3%85%C2%99ehrada;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}

Joomla SEF URLs by Artio

(c) MaK., 2008-2099, všechna práva vyhrazena, kopírování obsahu jen se svolením redakce

Nahoru PC verze