V roce 1946 na Brněnskou přehradu poprvé vypluly výletní lodě, zahájily lodní dopravu v Brně. V sobotu 16. dubna se na vody přehrady po tradičním nástupu kapitánů a vytažení vlajky lodě na nejrozlehlejší vodní plochu Brna vydaly už po 65. Zahájení plavební sezóny mohli lidé využít k bezplatné projížďce na čtyřech lodích. Po ní už lodě po přehradě plují podle plavebního řádu.
Davy lidí, kapitáni v modrém, posádky lodí v proužkovaných uniformách. Kapitány brněnských lodí přiváží loď Dallas. Po výstupu se řadí k tradičnímu slavnostnímu nástupu, během kterého také vytahují také vlajku. 65. plavební sezóna začíná a rozlehlou vodní plochu přehrady vyráží lodě Dallas, Veveří, Brno a Lipsko. Další dvě – nové Vídeň a Utrecht – na své první pasažéry zatím čekají. Vídeň má být pokřtěna během oslav 65. výročí lodní dopravy v Brně. Během nich se 14. května zájemci mohou podívat do nové výpravny.
Vody Brněnské přehrady už opustily lodě Pionýr, Kometa, Bratislava. Všechny dnes stojí na souši, dvě v Brně, třetí na Vranovské přehradě v kempu Bítov.
Myšlenka lodní přepravy přišla už před dokončením přehrady
Myšlenka využití hladiny údolní přehrady na řece Svratce u Kníniček k provozu rekreační lodní dopravy měla své počátky již v třicátých letech, dříve než byla přehrada dokončena. Provoz lodní dopravy byl zahájen 5. května 1946 na trase Bystrc – Kozí horka – Sokolské koupaliště – Osada – Rokle – Obora – Zouvalka – hrad Veveří a zpět. V letech 1948–1949 byla plavební dráha postupně prodloužena na Mečkov a do Veverské Bítýšky.
Počátky provozovny lodní dopravy na přehradě byly velmi skromné. V prvním roce provozu se lodě ošetřovaly i stavěly prakticky pod širým nebem. V roce 1947 byl postaven dřevěný hangár s několika dalšími menšími dřevěnými objekty, který umožňoval alespoň část prací provádět pod střechou.
Po období počáteční konjunktury a pozvolného poklesu v šedesátých letech, se později poměry ustálily. Začalo se však výrazněji projevovat stárnutí lodního parku i provizorních dřevěných objektů provozovny.
V roce 1978 se započalo s celkovou rekonstrukcí provozovny a do roku 1985 byly vybudovány dva zděné hangáry. V osmdesátých letech byly provedeny generální opravy a modernizace několika lodí. V roce 1995 byla postavena ocelová provozně-správní budova lodní dopravy. Stavba symbolizuje svým tvarem a barvou loď.
Charakteristickým znakem provozu lodí na Brněnské přehradě je elektrický pohon. Tato skutečnost má značný ekologický význam, neboť je účinným opatřením proti znečišťování vodárenské nádrže pro Brno ropnými produkty a přispívá k čistotě ovzduší a snižování hlučnosti v rekreační oblasti města Brna.
Lodní doprava se stala neodmyslitelnou a vyhledávanou součástí rekreačního využití přehrady. Poctivě slouží obyvatelům i návštěvníkům města Brna.
Současný lodní park se skládá z jedné menší jednopalubové lodě Brno a pěti větších dvoupalubových lodí. V plavební sezoně zajišťujeme pravidelnou linkovou dopravu z Brna – Bystrce do Veverské Bítýšky. Celková plavební dráha je necelých 10 kilometrů dlouhá. Lodě ji plují 70 minut. Během plavby návštěvníci vidí celou přehradu, úzkou skalní soutěsku, hrad Veveří a v užší horní části nádrže spoustu vodního ptactva.
Dopravní podnik města Brna cestujícím nabízí také pojízdné vstupenky, které za zvýhodněnou cenu umožňují návštěvu zoologické zahrady a plavbu do Veverské Bítýšky, nebo k hradu Veveří. Rovněž si mohou zakoupit pojízdnou vstupenku pro návštěvu hradu Veveří a plavbu po Brněnské přehradě.
foto MaK., brnovinky, zdroj DPMB
{linkr:related;keywords:p%C3%85%C2%99ehrada;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}
Kategorie: zprávy Brno Zobrazeno: 6848
V roce 1946 na Brněnskou přehradu poprvé vypluly výletní lodě, zahájily lodní dopravu v Brně. V sobotu 16. dubna se na vody přehrady po tradičním nástupu kapitánů a vytažení vlajky lodě na nejrozlehlejší vodní plochu Brna vydaly už po 65. Zahájení plavební sezóny mohli lidé využít k bezplatné projížďce na čtyřech lodích. Po ní už lodě po přehradě plují podle plavebního řádu.
Davy lidí, kapitáni v modrém, posádky lodí v proužkovaných uniformách. Kapitány brněnských lodí přiváží loď Dallas. Po výstupu se řadí k tradičnímu slavnostnímu nástupu, během kterého také vytahují také vlajku. 65. plavební sezóna začíná a rozlehlou vodní plochu přehrady vyráží lodě Dallas, Veveří, Brno a Lipsko. Další dvě – nové Vídeň a Utrecht – na své první pasažéry zatím čekají. Vídeň má být pokřtěna během oslav 65. výročí lodní dopravy v Brně. Během nich se 14. května zájemci mohou podívat do nové výpravny.
Vody Brněnské přehrady už opustily lodě Pionýr, Kometa, Bratislava. Všechny dnes stojí na souši, dvě v Brně, třetí na Vranovské přehradě v kempu Bítov.
Myšlenka lodní přepravy přišla už před dokončením přehrady
Myšlenka využití hladiny údolní přehrady na řece Svratce u Kníniček k provozu rekreační lodní dopravy měla své počátky již v třicátých letech, dříve než byla přehrada dokončena. Provoz lodní dopravy byl zahájen 5. května 1946 na trase Bystrc – Kozí horka – Sokolské koupaliště – Osada – Rokle – Obora – Zouvalka – hrad Veveří a zpět. V letech 1948–1949 byla plavební dráha postupně prodloužena na Mečkov a do Veverské Bítýšky.
Počátky provozovny lodní dopravy na přehradě byly velmi skromné. V prvním roce provozu se lodě ošetřovaly i stavěly prakticky pod širým nebem. V roce 1947 byl postaven dřevěný hangár s několika dalšími menšími dřevěnými objekty, který umožňoval alespoň část prací provádět pod střechou.
Po období počáteční konjunktury a pozvolného poklesu v šedesátých letech, se později poměry ustálily. Začalo se však výrazněji projevovat stárnutí lodního parku i provizorních dřevěných objektů provozovny.
V roce 1978 se započalo s celkovou rekonstrukcí provozovny a do roku 1985 byly vybudovány dva zděné hangáry. V osmdesátých letech byly provedeny generální opravy a modernizace několika lodí. V roce 1995 byla postavena ocelová provozně-správní budova lodní dopravy. Stavba symbolizuje svým tvarem a barvou loď.
Charakteristickým znakem provozu lodí na Brněnské přehradě je elektrický pohon. Tato skutečnost má značný ekologický význam, neboť je účinným opatřením proti znečišťování vodárenské nádrže pro Brno ropnými produkty a přispívá k čistotě ovzduší a snižování hlučnosti v rekreační oblasti města Brna.
Lodní doprava se stala neodmyslitelnou a vyhledávanou součástí rekreačního využití přehrady. Poctivě slouží obyvatelům i návštěvníkům města Brna.
Současný lodní park se skládá z jedné menší jednopalubové lodě Brno a pěti větších dvoupalubových lodí. V plavební sezoně zajišťujeme pravidelnou linkovou dopravu z Brna – Bystrce do Veverské Bítýšky. Celková plavební dráha je necelých 10 kilometrů dlouhá. Lodě ji plují 70 minut. Během plavby návštěvníci vidí celou přehradu, úzkou skalní soutěsku, hrad Veveří a v užší horní části nádrže spoustu vodního ptactva.
Dopravní podnik města Brna cestujícím nabízí také pojízdné vstupenky, které za zvýhodněnou cenu umožňují návštěvu zoologické zahrady a plavbu do Veverské Bítýšky, nebo k hradu Veveří. Rovněž si mohou zakoupit pojízdnou vstupenku pro návštěvu hradu Veveří a plavbu po Brněnské přehradě.
foto MaK., brnovinky, zdroj DPMB
{linkr:related;keywords:p%C3%85%C2%99ehrada;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}