Pohyb na vozíku je po Brně nejistý, říká starosta MČ Brno - střed.
Radnice městské části Brno - střed navázala spolupráci s Ligou vozíčkářů. Letos 12. srpna se konala první akce spolupráce s názvem Procházka na vozíku centrem Brna.
„Dvě hodiny jsem strávil na vozíku v centru Brna a jsem rád, že jsem měl k dispozici asistenta,“ uvedl starosta MČ Brno - střed Libor Šťástka a zároveň vysvětlil proč: „Jednak je to fyzicky velmi náročné a jednak člověk vnímá každou nerovnost a každý sklon terénu, který chodec ani nezaznamená. Pohyb na vozíku je tak velmi nejistý a pro mě byl pocitově snad až nebezpečný.“
Podle předsedkyně správní rady Ligy vozíčkářů Lenky Hegrové jsou chodníky v centru k handicapovaným už poměrně přátelské. „Horší je to se vstupy do obchodů, do domů, v nichž sídlí třeba lékaři či lékárny nebo i do některých restauračních zahrádek. „U novostaveb musí být příslušná vyhláška splněna, komplikovanější je to u rekonstrukcí. Provozovatelé většinou pouze ohlásí stavebnímu úřadu výměnu výlohy a doloží stanovisko památkářů, takže se řešení problému s bezbariérovým vstupem vyhnou,“ doplnil starosta Šťástka s tím, že během cesty narazil i na situace, kdy nebyla srozumitelně popsána obsluha plošiny pro vozíčkáře nebo nefungoval zvonek, kterým by bylo možné přivolat si pomoc.
Součástí procházky byla i jízda tramvají. „Hodně záleží na tom, v jaké výši je nástupní ostrůvek, protože jinak je nastupování a vystupování i z nízkopodlažní tramvaje problém. A pak je tu spousta maličkostí typu, že vsedě nevidíte na jízdní řád, že jezdí vyhovující vozidla s malou frekvencí a podobně,“ shodli se Šťástka a Lenka Hegrová.
Oba aktéři akce se dohodli na dalším postupu. „Z úrovně městské části musíme komunikovat s vedením statutárního města Brna a s magistrátními úředníky, aby se co nejrychleji začal realizovat poměrně důkladně zpracovaný Generel bezbariérových tras Brno, který plánuje postupné kroky a zlepšení konkrétních tras až do roku 2014. Dále můžeme požádat stavební úřad, aby se zaměřil na to, jestli investoři rekonstrukcí nezneužívají případných mezer v legislativě, a ve spolupráci s Ligou vozíčkářů se pokusíme najít dotační tituly, které by mohly naší problematice pomoci,“ popsal výsledky Procházky na vozíku starosta Šťástka.
text Síma, ilustrační foto Marián K., brnovinky, zdroj MČ Brno - Střed
Kategorie: zprávy Brno Zobrazeno: 2412
Pohyb na vozíku je po Brně nejistý, říká starosta MČ Brno - střed.
Radnice městské části Brno - střed navázala spolupráci s Ligou vozíčkářů. Letos 12. srpna se konala první akce spolupráce s názvem Procházka na vozíku centrem Brna.
„Dvě hodiny jsem strávil na vozíku v centru Brna a jsem rád, že jsem měl k dispozici asistenta,“ uvedl starosta MČ Brno - střed Libor Šťástka a zároveň vysvětlil proč: „Jednak je to fyzicky velmi náročné a jednak člověk vnímá každou nerovnost a každý sklon terénu, který chodec ani nezaznamená. Pohyb na vozíku je tak velmi nejistý a pro mě byl pocitově snad až nebezpečný.“
Podle předsedkyně správní rady Ligy vozíčkářů Lenky Hegrové jsou chodníky v centru k handicapovaným už poměrně přátelské. „Horší je to se vstupy do obchodů, do domů, v nichž sídlí třeba lékaři či lékárny nebo i do některých restauračních zahrádek. „U novostaveb musí být příslušná vyhláška splněna, komplikovanější je to u rekonstrukcí. Provozovatelé většinou pouze ohlásí stavebnímu úřadu výměnu výlohy a doloží stanovisko památkářů, takže se řešení problému s bezbariérovým vstupem vyhnou,“ doplnil starosta Šťástka s tím, že během cesty narazil i na situace, kdy nebyla srozumitelně popsána obsluha plošiny pro vozíčkáře nebo nefungoval zvonek, kterým by bylo možné přivolat si pomoc.
Součástí procházky byla i jízda tramvají. „Hodně záleží na tom, v jaké výši je nástupní ostrůvek, protože jinak je nastupování a vystupování i z nízkopodlažní tramvaje problém. A pak je tu spousta maličkostí typu, že vsedě nevidíte na jízdní řád, že jezdí vyhovující vozidla s malou frekvencí a podobně,“ shodli se Šťástka a Lenka Hegrová.
Oba aktéři akce se dohodli na dalším postupu. „Z úrovně městské části musíme komunikovat s vedením statutárního města Brna a s magistrátními úředníky, aby se co nejrychleji začal realizovat poměrně důkladně zpracovaný Generel bezbariérových tras Brno, který plánuje postupné kroky a zlepšení konkrétních tras až do roku 2014. Dále můžeme požádat stavební úřad, aby se zaměřil na to, jestli investoři rekonstrukcí nezneužívají případných mezer v legislativě, a ve spolupráci s Ligou vozíčkářů se pokusíme najít dotační tituly, které by mohly naší problematice pomoci,“ popsal výsledky Procházky na vozíku starosta Šťástka.
text Síma, ilustrační foto Marián K., brnovinky, zdroj MČ Brno - Střed