brnovinky

Přepnout do PC verze

Šalině v Brně je 111 let

21. června byl před 111 lety - v roce 1900 - v Brně zahájen provoz elektrické pouliční dráhy. Tramvaje zatím neměly čísla, byly označeny barevnými terčíky. Z této doby pochází také výraz Šalina. S nástupem elektrických tramvají končí provoz parní dráhy.

O výstavbě pouliční elektrické dráhy bylo rozhodnuto 1. prosince 1898, kdy obecní rada uzavřela smlouvu se společností Oesterreichische Union elektrizitäs Gesellschaft o zřízení pouliční dráhy s elektrickým pohonem. Elektrickou pouliční dráhu provozovala společnost Gesellschaft der Brünner elektrischen Strassenbahnen. Tato společnost je předchůdcem dnešního Dopravního podniku města Brna.

Místo čísel terčíky

Do konce roku 1903 bylo v provozu pět linek se značením barevnými terčíky - bílá, zelená, červená, žlutá a modrá. Terčíky byly umístěny na střeše motorových vozů. K očíslování linek došlo až v roce 1913. Vozový park čítal 41 motorových a 12 vlečných vozů.

V letech 1903–1904 prvních 7 vozů vyrobila brněnská továrna Lederer a Porges (později Královopolská strojírna), poslední dvě tramvaje z této série měly kryté plošiny. Tyto vozy byly označeny čísly 1–7. Vozy ze Štýrského Hradce byly přečíslovány na řadu 8–48.

Vznik výrazu Šalina

Z německého označení pouliční dráhy „Elektrische Linie" (-schelini) vznikl brněnský výraz "šalina". Trati elektrické pouliční dráhy byly vybudovány převážně jako jednokolejné s výhybkami, na konečných stanicích byly většinou pouze kolejové přejezdy nebo rozvětvení kolejí.

MaK., brnovinky, zdroj Encyklopedie dějin města Brna, AMB foto Kunzfeld, XVIIa 74

{linkr:related;keywords:tramvaj;exclude:1492,1485,1358;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}

Šalině v Brně je 111 let

21. června byl před 111 lety - v roce 1900 - v Brně zahájen provoz elektrické pouliční dráhy. Tramvaje zatím neměly čísla, byly označeny barevnými terčíky. Z této doby pochází také výraz Šalina. S nástupem elektrických tramvají končí provoz parní dráhy.

O výstavbě pouliční elektrické dráhy bylo rozhodnuto 1. prosince 1898, kdy obecní rada uzavřela smlouvu se společností Oesterreichische Union elektrizitäs Gesellschaft o zřízení pouliční dráhy s elektrickým pohonem. Elektrickou pouliční dráhu provozovala společnost Gesellschaft der Brünner elektrischen Strassenbahnen. Tato společnost je předchůdcem dnešního Dopravního podniku města Brna.

Místo čísel terčíky

Do konce roku 1903 bylo v provozu pět linek se značením barevnými terčíky - bílá, zelená, červená, žlutá a modrá. Terčíky byly umístěny na střeše motorových vozů. K očíslování linek došlo až v roce 1913. Vozový park čítal 41 motorových a 12 vlečných vozů.

V letech 1903–1904 prvních 7 vozů vyrobila brněnská továrna Lederer a Porges (později Královopolská strojírna), poslední dvě tramvaje z této série měly kryté plošiny. Tyto vozy byly označeny čísly 1–7. Vozy ze Štýrského Hradce byly přečíslovány na řadu 8–48.

Vznik výrazu Šalina

Z německého označení pouliční dráhy „Elektrische Linie" (-schelini) vznikl brněnský výraz "šalina". Trati elektrické pouliční dráhy byly vybudovány převážně jako jednokolejné s výhybkami, na konečných stanicích byly většinou pouze kolejové přejezdy nebo rozvětvení kolejí.

MaK., brnovinky, zdroj Encyklopedie dějin města Brna, AMB foto Kunzfeld, XVIIa 74

{linkr:related;keywords:tramvaj;exclude:1492,1485,1358;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}

Joomla SEF URLs by Artio

(c) MaK., 2008-2099, všechna práva vyhrazena, kopírování obsahu jen se svolením redakce

Nahoru PC verze