brnovinky

Přepnout do PC verze

Se sportovním letadélkem si ještě poradím, říká letec RAF Emil Boček ve výslužbě

Galerie modelů na Zábrdovické ulici v Brně se 24. února stala místem oslavy narozenin bývalého bojového letce RAF plukovníka ve výslužbě Emila Bočka. Účastník československého zahraničního odboje v letech 1939 až 1945 v galerii slavil úctyhodných 88 let. Stále čipernému válečnému veteránovi přišli popřát nejen tvůrci brněnského modelového projektu, ale i představitelé Spitfire klubu z Jihlavy, starosta městské části Brno-Židenice a Emilovi přátelé a příznivci.


88_narozeniny_plk_vv_Emil_Bocek_Galerie_modelu_Hlubna_Brno_24022011_IMG_9440_MK„Jsme hrdí, že mezi námi Emil je, a je tak čiperný, stále mu to běhá a myslí, a všichni mu to závidíme. Ale budeme ho následovat. Od něj jsme se učili už i jiné věci, a nová generace by to měla ještě trošku rozvinout, abychom to mohli předávat dalším,“ uvedl slavnostní chvíli Oldřich Rampula - předseda příslušníků Svazu letců České republiky.

Od předsedy českého Spitfire clubu Zdeňka Sadeckého oslavenec obdržel dekret o jmenování čestným členem tohoto klubu a malý model Spitfire s klubovou značkou.

Symbolickým předáním klíče plukovník Emil Boček převzal patronaci nad interaktivní výstavou Historie československého vojenského letectví. Ta má současné generaci sdělit, co se odehrálo v dávné historii, za co se bojovalo, a připomenout, že i český národ má své hrdiny.

88_narozeniny_plk_vv_Emil_Bocek_Galerie_modelu_Hlubna_Brno_24022011_IMG_9489_MKPřed dalšími gratulacemi a dary válečný hrdina Boček položil přítomným hostům hádanku: „Víte, který pilot je dobrý? Ten starý. Může vzpomínat i v pokročilém věku na své letecké mládí.“

brnovinky zjišťovaly, jaké byly začátky pilota RAF:

Když jste v 17 letech odešel z domova, nehledali vás rodiče a příbuzní?
Když jsem v 17 letech odcházel, věděl o tom pouze můj bratr. Moje matka o tom nevěděla a otce už jsem neměl.

Na jakých strojích jste v Anglii létal? Byly to také bombardéry?
Na bombardérech jsem nelétal. V Anglii byli piloti stíhači a druzí zase bombardéři. Ale aby někdo lítal na stíhačce i na bombardéru, to ne. Byli však takzvaní ferry piloti, kteří přelétávali stroje, jak jednomotorové, tak i vícemotorové.

Zajímáte se o RAF nebo letectvo České republiky i dnes?
Snažím se zajímat, co se děje v našem letectvu. Myslím, že když jsme si pronajali Gripeny, byla to dobrá věc. Bohužel nebude dlouho trvat, pronájem skončí, a jak to bude dál, suď Bůh.

Proletěl jste se už v nějaké z nových stíhaček?
88_narozeniny_plk_vv_Emil_Bocek_Galerie_modelu_Hlubna_Brno_24022011_IMG_9517_MKNe, ve stíhačce ne. Už ani ve Spitfire bych bez nějakých předběžných hodin neletěl. Se stíhačkou létat není tak jednoduché. Ale s takovým letadélkem, jako jsou ta sportovní, si ještě poradím. Naposledy to bylo myslím loni, kdy jsem létal na tuřanském letišti se zkušebním pilotem z Kunovic. Když jsme byli nahoře, řekl: „Musíš s tím přistát.“ Dal ruce od ovládání pryč, no tak jsem si přistál.

Jste velice čiperný, jak se udržujete v kondici?
Vůbec nijak. Dělám doma hlavního nákupčího. Manželka není docela zdravá, takže se snažím vykonávat veškeré věci, které jsou potřeba.

Co říkáte na zdejší Galerii modelů?
Galerie modelů nemá obdobu. Je skutečně perfektní, přál bych si, aby ji lidé hodně navštěvovali.

Emil Boček – přes Bejrút do RAF

88_narozeniny_plk_vv_Emil_Bocek_Galerie_modelu_Hlubna_Brno_24022011_IMG_9557_MKPlukovník letectva ve výslužbě Emil Boček se narodil 25. února 1923 v Brně-Tuřanech. Z domova odešel tajně na konci roku 1939 - ani ne sedmnáctiletý. Takzvanou Balkánskou cestou se dostal do Bejrútu. Jako vojín pěšího pluku se účastnil ústupových bojů ve Francii v létě 1940.

V září 1940 byl už v Británii a přihlásil se k letectvu. Nejdříve sloužil jako mechanik u stíhacích strojů. V říjnu 1942 byl přijat do pilotního výcviku a mohl se tak stát jedním z nejmladších československých stíhacích pilotů, kteří za sebou měli operační lety během druhé světové války.

Emila přijali do RAF, kde sloužil jako mechanik u 312. stíhací perutě. Od října 1942 byl v pilotním výcviku, v roce 1943 odešel na výcvik do Kanady – do provincie Alberta, města De Winton a Medicine Hat.

88_narozeniny_plk_vv_Emil_Bocek_Galerie_modelu_Hlubna_Brno_24022011_IMG_9564_MKOd října 1944 sloužil jako pilot-stíhač u československé 310. stíhací perutě. Má za sebou 26 operačních letů. V roce 1946 odešel z letectva a otevřel si dílnu na opravu motocyklů. Perzekuce po roce 1948 ho nepostihla, "dobrovolně" přešel do podniku Mototechna.

Po celý svůj život, vyjma války, žije v Brně, v současnosti v Brně-Bystrci. 28. října 2010 plukovníkovi ve výslužbě Emilovi Bočkovi prezident České republiky propůjčil Řád Bílého lva vojenské skupiny za zásluhy o obranu státu a bojovou činnost.

text: Síma, foto MaK., brnovinky, zdroj: Czech Spitfire club

{linkr:related;keywords:let;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}

Se sportovním letadélkem si ještě poradím, říká letec RAF Emil Boček ve výslužbě

Galerie modelů na Zábrdovické ulici v Brně se 24. února stala místem oslavy narozenin bývalého bojového letce RAF plukovníka ve výslužbě Emila Bočka. Účastník československého zahraničního odboje v letech 1939 až 1945 v galerii slavil úctyhodných 88 let. Stále čipernému válečnému veteránovi přišli popřát nejen tvůrci brněnského modelového projektu, ale i představitelé Spitfire klubu z Jihlavy, starosta městské části Brno-Židenice a Emilovi přátelé a příznivci.


88_narozeniny_plk_vv_Emil_Bocek_Galerie_modelu_Hlubna_Brno_24022011_IMG_9440_MK„Jsme hrdí, že mezi námi Emil je, a je tak čiperný, stále mu to běhá a myslí, a všichni mu to závidíme. Ale budeme ho následovat. Od něj jsme se učili už i jiné věci, a nová generace by to měla ještě trošku rozvinout, abychom to mohli předávat dalším,“ uvedl slavnostní chvíli Oldřich Rampula - předseda příslušníků Svazu letců České republiky.

Od předsedy českého Spitfire clubu Zdeňka Sadeckého oslavenec obdržel dekret o jmenování čestným členem tohoto klubu a malý model Spitfire s klubovou značkou.

Symbolickým předáním klíče plukovník Emil Boček převzal patronaci nad interaktivní výstavou Historie československého vojenského letectví. Ta má současné generaci sdělit, co se odehrálo v dávné historii, za co se bojovalo, a připomenout, že i český národ má své hrdiny.

88_narozeniny_plk_vv_Emil_Bocek_Galerie_modelu_Hlubna_Brno_24022011_IMG_9489_MKPřed dalšími gratulacemi a dary válečný hrdina Boček položil přítomným hostům hádanku: „Víte, který pilot je dobrý? Ten starý. Může vzpomínat i v pokročilém věku na své letecké mládí.“

brnovinky zjišťovaly, jaké byly začátky pilota RAF:

Když jste v 17 letech odešel z domova, nehledali vás rodiče a příbuzní?
Když jsem v 17 letech odcházel, věděl o tom pouze můj bratr. Moje matka o tom nevěděla a otce už jsem neměl.

Na jakých strojích jste v Anglii létal? Byly to také bombardéry?
Na bombardérech jsem nelétal. V Anglii byli piloti stíhači a druzí zase bombardéři. Ale aby někdo lítal na stíhačce i na bombardéru, to ne. Byli však takzvaní ferry piloti, kteří přelétávali stroje, jak jednomotorové, tak i vícemotorové.

Zajímáte se o RAF nebo letectvo České republiky i dnes?
Snažím se zajímat, co se děje v našem letectvu. Myslím, že když jsme si pronajali Gripeny, byla to dobrá věc. Bohužel nebude dlouho trvat, pronájem skončí, a jak to bude dál, suď Bůh.

Proletěl jste se už v nějaké z nových stíhaček?
88_narozeniny_plk_vv_Emil_Bocek_Galerie_modelu_Hlubna_Brno_24022011_IMG_9517_MKNe, ve stíhačce ne. Už ani ve Spitfire bych bez nějakých předběžných hodin neletěl. Se stíhačkou létat není tak jednoduché. Ale s takovým letadélkem, jako jsou ta sportovní, si ještě poradím. Naposledy to bylo myslím loni, kdy jsem létal na tuřanském letišti se zkušebním pilotem z Kunovic. Když jsme byli nahoře, řekl: „Musíš s tím přistát.“ Dal ruce od ovládání pryč, no tak jsem si přistál.

Jste velice čiperný, jak se udržujete v kondici?
Vůbec nijak. Dělám doma hlavního nákupčího. Manželka není docela zdravá, takže se snažím vykonávat veškeré věci, které jsou potřeba.

Co říkáte na zdejší Galerii modelů?
Galerie modelů nemá obdobu. Je skutečně perfektní, přál bych si, aby ji lidé hodně navštěvovali.

Emil Boček – přes Bejrút do RAF

88_narozeniny_plk_vv_Emil_Bocek_Galerie_modelu_Hlubna_Brno_24022011_IMG_9557_MKPlukovník letectva ve výslužbě Emil Boček se narodil 25. února 1923 v Brně-Tuřanech. Z domova odešel tajně na konci roku 1939 - ani ne sedmnáctiletý. Takzvanou Balkánskou cestou se dostal do Bejrútu. Jako vojín pěšího pluku se účastnil ústupových bojů ve Francii v létě 1940.

V září 1940 byl už v Británii a přihlásil se k letectvu. Nejdříve sloužil jako mechanik u stíhacích strojů. V říjnu 1942 byl přijat do pilotního výcviku a mohl se tak stát jedním z nejmladších československých stíhacích pilotů, kteří za sebou měli operační lety během druhé světové války.

Emila přijali do RAF, kde sloužil jako mechanik u 312. stíhací perutě. Od října 1942 byl v pilotním výcviku, v roce 1943 odešel na výcvik do Kanady – do provincie Alberta, města De Winton a Medicine Hat.

88_narozeniny_plk_vv_Emil_Bocek_Galerie_modelu_Hlubna_Brno_24022011_IMG_9564_MKOd října 1944 sloužil jako pilot-stíhač u československé 310. stíhací perutě. Má za sebou 26 operačních letů. V roce 1946 odešel z letectva a otevřel si dílnu na opravu motocyklů. Perzekuce po roce 1948 ho nepostihla, "dobrovolně" přešel do podniku Mototechna.

Po celý svůj život, vyjma války, žije v Brně, v současnosti v Brně-Bystrci. 28. října 2010 plukovníkovi ve výslužbě Emilovi Bočkovi prezident České republiky propůjčil Řád Bílého lva vojenské skupiny za zásluhy o obranu státu a bojovou činnost.

text: Síma, foto MaK., brnovinky, zdroj: Czech Spitfire club

{linkr:related;keywords:let;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}

Joomla SEF URLs by Artio

(c) MaK., 2008-2099, všechna práva vyhrazena, kopírování obsahu jen se svolením redakce

Nahoru PC verze