brnovinky

Přepnout do PC verze

Zaparkovat a nabít. Elektromobilem v Brně

Přijet, zaparkovat a po návratu z nákupů mít automobil připraven opět s plnou nádrží. V Brně již skoro rok realita. Na parkovišti brněnské Vaňkovky je v provozu nabíjecí stanice elektromobilů, elektroskútrů či elektrokol. V úterý 8. února zde společnost E.ON předvedla malý elektromobil Smart ed.


O tom, že elektromobily pomalu dobývají svět, se mohli zájemci přesvědčit během úterního odpoledne na parkovišti brněnské nákupní Galerie Vaňkovka. Energetická společnost E.ON zde prezentovala elektromobil stejný, jenž před pár dny převzala do bezplatného pronájmu pražská záchranná služba. Jedná se o model Smart ed automobilky Mercedes-Benz. Energetici zároveň předali 17 elektrokol svým nejúspěšnějším doporučitelům.

E_ON_elektromobil_elektrokola_Vankovka_Brno_08022011_IMG_8220_MKPrvní nabíjecí stanice společnosti, kterou mohou řidiči využít necelý rok právě v Brně, umožňuje zdarma dobíjet současně dvě vozidla připojená do zásuvky 230 V/16 A, nebo jedno vozidlo připojené do silnějšího zdroje 400 V/32 A.

Vedoucí koncernové komunikace E.ON Vladimír Vácha však zatím elektromobilem nejezdí, což obhajuje slovy: „Natahování prodlužovačky z činžáku, ve kterém bydlím, by bylo asi složitější.“ Nabíjecích stanic je v České republice pomálu, jedná se spíš o testovací provoz. „Vyměnit akumulátory kvůli jejich vysoké hmotnosti za náhradní nabité nelze. To je možné jen u menších vozidel, jako jsou elektroskútry nebo elektrokola,“ vysvětluje nutnost pauzy pro nabití Vladimír Vácha.

Dojezdová vzdálenost Smartu je v průměru 100 km, dá se ním ale najet i 130. Záleží na terénu a také na řidičově umu. Nové modely využívají rekuperace - za jízdy z kopce se akumulátory opět dobíjejí. Jen na to musí řidič myslet a brzdit elektricky.

E_ON_elektromobil_elektrokola_Vankovka_Brno_08022011_IMG_8254_MK„Máme uzavřenu smlouvu na 25 elektromobilů, jsme v jednání s Hasičským záchranným sborem Jihomoravského kraje, za pár dní předáváme další elektromobil pražské zoologické zahradě,“ prozrazuje osud dalších elektrovozidel Vácha.

Elektromobil pod víčkem nádrže ukrývá zásuvku. Je možné jej pohodlně nabít z běžné domácí elektrosítě.

„Elektromobilem už jezdím dlouho,“ říká Martin Jahn z hulínské EVC Group, který právě přijel k nabíjecí stanici. „Potřebuji jenom trošku energie a jedu dál do Prahy, takže ještě v Jihlavě nabíjím,“ prozrazuje svůj itinerář. „Dobíjecích stanic je málo, musím podle toho naplánovat cestu, nabití totiž trvá i pět hodin.“ Zelená energie tak cestu do Prahy prodlouží zhruba o 10 hodin. „Dám si tady kávu, guláš, přečtu si knížku a za pět hodin jedu dál,“ vypočítává řidič elektromobilu.

Elektromobil doveze svoji posádku po celé republice, ta jen musí zhruba každých 150 kilometrů počítat s povinnou pauzou na nabití akumulátorů. Na krátké jízdy například po městě se však jedná o ekologicky čistý a nákladově velice příznivý způsob dopravy, nepočítáme-li šlapací kolo.

text a foto Marián K., brnovinky

{linkr:related;keywords:doprava;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}

Joomla SEF URLs by Artio

(c) MaK., 2008-2099, všechna práva vyhrazena, kopírování obsahu jen se svolením redakce

Nahoru PC verze