Panenky pomáhají dětem v nejchudších zemích světa přežít.
Panteon Národního muzea v Praze se proměnil v aukční síň. Stal se rynkem dvacítky panenek známých osobností. Na výzvy dražebníka Karla Voříška si je adoptivní rodiče domů rozebrali za 479 tisíc korun. Ne každou panenku ale odměnili štědře. Vyhrála křišťálová Josefína.
Národní muzeum v Praze se stává aukční síní.
Adopce panenek. Někoho by možná napadl další podnikatelský záměr podobný před časem představené cestovní kanceláři pro plyšáky. Adopce panenek je projekt mezinárodní organizace UNICEF působící pod Organizací spojených národů. Geniální myšlenka přivedla autory k tvorbě, tedy narození, panenek, jež svým prodejem, čili adopcí, pomáhají dětem v zemích třetího světa. Do projektu se zapojily i známé české osobnosti. A tak organizátoři v čele s ředitelkou Českého výboru pro UNICEF Pavlou Gomba v pražském Národním muzeu na Václavském náměstí v Praze ve čtvrtek 14. října 2010 uspořádali již několikátý ročník Aukce panenek známých osobností. Ty nemocným dětem chudých rozvojových zemí vynesly 479 tisíc korun, což představuje 798 vakcín proti smrtelným dětským chorobám.
Přicházejí hosté a možná budoucí dražitelé.
Pár desítek minut před sedmou večerní do Panteonu Národního muzea přicházejí první hosté a dražitelé. Pořadatelé aukce mají už vše připraveno. Schodiště s červeným běhounem v mezipatře obsazuje stůl, jehož plocha se podobá pultu v hračkárně. Je posázen panenkami mnoha barev, různě oblečených s vlásky blonďatými, rezavými, hnědými, černými nebo i bez nich. Oblečky mají panenky šity na míru podle nápadu jejich tvůrců. Každé z nich na ručičku nebo nožičku připevnili také rodný list. Ten uvádí základní údaje o místu narození, rozměry, barvu vlasů i očí a především jméno panenky. Každá je jedinečná. Podle sympatií si mohou adoptivní rodiče vybrat tu svou a za 600 korun panenku adoptovat. To je částka potřebná k vakcinaci jednoho dítěte proti šesti, respektive sedmi hlavním dětským smrtelným nemocem – záškrtu, tuberkulóze, dětské obrně, tetanu, černému kašli, spalničkám a žluté zimnici.
Panenky známých osobností jsou zatím zahaleny.
Smyslem Projektu Panenka, jak uvádí UNICEF, je získat prostředky pro vakcinaci dětí nejchudších zemí Afriky, Asie i jiných kontinentů. Symbolem se stala právě panenka. Znají ji děti z celého světa. Myšlenka k nám přišla z Itálie, kde byl prvně stejný projekt Pigotta Project spuštěn v roce 1988. A tak se v mnoha domácnostech, klubovnách, školách a jiných místech stále rodí nové a nové panenky. Ty pak UNICEF a jeho dobrovolníci nabízejí k adopci. Tím ale koloběh nekončí. Zpětnou vazbu zažívá i tvůrce panenky. Od adoptivního rodiče může dostat pohlednici se zprávou, že panenka našla nový domov. 600 korun z každé adopce se pak proměňuje na dětské vakcíny.
Zájemci o aukci si berou dražební mávátka s čísly.
Do projektu se každoročně zapojují také známé osobnosti. Jejich panenky ale pořadatelé za 600 k adopci nenabízejí. Panenky celebrit každoročně draží na Aukci panenek. Minimální částkou, za níž může panenka – celebrita najít nový domov, jsou tři tisíce. Maximální není omezena.
Televizní moderátor Karel Voříšek: Jsem připraven.
Po roce v dočasné aukční síni Národního muzea visí nebo stojí zavěšeno a zahaleno 20 panenek, nebo panáčků. Letos se jejich tvůrci stali, a někteří již poněkolikáté, Jana Adamcová s Jiřím Adamcem, Lucie Bílá, Petra Černocká, Jan Činčera, Eva Eisler, Odette Fedorová, Aňa Geislerová, Jan Hřebejk, Heidi Janků, Jiřina Jirásková, Petr Kalouda, Uršula Kluková, Tatiana Kovaříková, Rony Plesl, Liběna Rochová, Robert Vano, Veronika a Michal Vieweghovi, Markéta Houštecká s Karlem Voříškem a Valérie Zawadská. Nevychází vám počet tvůrců na dvacet? Někteří byli totiž plodnější a na svět a do Panteonu přivedli panenky hned dvě a navíc dvojčata. Zájemci o nové přírůstky do svých rodin se vstupem do síně dostávají dražební mávátko s číslem a postupně usedají na svá místa.
Pavla Gomba ukazuje, jak vypadá vakcína.
Je lehce po sedmé večerní. Se slovy „jsem připraven“ vchází do sálu pod mamuty antropologické části Národního muzea televizní moderátor Karel Voříšek, nyní současně dražebník. Společně s tlumočníkem do jazyka anglického zahajuje aukci. Úvodního slova se ujímá ředitelka českého UNICEF Pavla Gomba, která přihlížejícím ukazuje, jak vlastně vakcína za 600 vypadá. Voříškovo dražební kladívko je připraveno. Visící panenky v Panteonu zalévají barvy. Modrá přechází ve fialovou, tu střídá žlutá, červená a další odstíny. Barevný mix nakonec nahrazuje teplé světlo žlutobílé barvy. Hostesky odhalují všechny panenky a pohledy hostů prvně spočívají na propracovanosti a blyšti dražené kolekce panenek. Závěrky fotografů z médií cvakají, kamera jede.
Panteon muzea se zabarvuje, panenky odhalují.
S kůží, v tomto případě spíš s látkou, na trh jde panenka číslo jedna Růžena Kekulová od známé dvojky manželů tvůrců - moderátorky, novinářky a zpěvačky Jany Adamcové a režiséra Jiřího Adamce. Své funkce se zastává i syn Daník, který dřímaje v ruce dražební mávátko s číslem 32 čeká na tu „svoji“ panenku.
Někteří tvůrci v den aukce zastávají i pozice dražitelů a jejich domovy se proměňují v azyl panenek známých kolegů. Vzduchem létají částky v řádech tisíců, postupně i deseti tisíců.
Panenka Růžena Kekulová nalézá domov za 8 tisíc.
Pokud je tvůrce přítomen, zpravidla ke zrodu své panenky přihodí pár slov. Pokud není, občas jej zastoupí na aukci přítomný přítel. Růženu Kekulovou si dražebník odnáší s o osm tisíc korun lehčí peněženkou. Podobné částky Karel Voříšek odklepává i za další panenky. Vypadá to, že finanční krize dostihla i dražebníky, kteří si ještě před rokem panenky odnášeli za tučnější sumy.
Medvídek PUB Lucie Bílé je spokojený.
„Jsem lepší než Bílá,“ odpovídá na otázku moderátora, jak je s 15 tisíci spokojena, Saxana ve výslužbě Petra Černocká. Její Paní Trpaslíková o 5 tisíc trumfuje medvídka PUBa Lucie Bílé. Možná dražebníky zaskočilo PUBovo jméno. Bílý méďa ale není hospodský povaleč. Nositelka Neposlušných tenisek a propagátorka Petřína svého zvířecího panáčka pojmenovala Pátek-Ouško-Bílý. Dlouhé jméno pak Lucka Bílá upravila na PUBa.
U manželů Adamcových nákup řídí syn Daník.
Někomu může Zlata Černá připomínat pomačkaný celofán. Aby ne, čtvrtou panenku na svět přivedl obalový designer Jan Činčera. Panenka ze Strašnic se blýská „jen“ pěti tisíci a mizí v náruči nových pěstounů.
Pětka Karla Voříška lehce zaskakuje. „A je tu Věstonická Venuše,“ uvádí další panenku moderátor. Jenže byť má tvary obdobné, výtvarnice Eva Eisler ji nazvala Venuší Malostranskou. Na to si ale dražebník nemůže zvyknout a rezignuje slovy: „to je jedno, říkejme jí Věstonická.“ Bílá textilní panenka s kyprým pozadím a visícím bujarým poprsím nalézá své nové útočiště za 16 tisíc.
"Jsem lepší než Bílá,", říká Saxana Petra Černocká.
Jednoznačnou převahu mají na aukci panenky a panáčci módních návrhářů. Aby ne, kdo jiný by uměl látkové tělíčko vyzdobit lépe, ušít střih přesně na míru. Skoro půlmetrový Kubo má slušivý klobouk a lacláče. Ale těm chybí kapsa. Kam si panáček Kubo schová vydělaných 15 tisíc?
Šestý jde s kůží na trh Kubo návrhářky Fedorové.
V pořadí sedmá Panenka Anna: Pietro di Filipi herečky Ani Geislerové zvedá laťku. V červené sukénce s medailí WITH LOVE a modrou blůzkou zdobenou bílým ptáčkem a květy oděná Anna slyší s příklepem svůj verdikt: „Dvacet tisíc potřetí.“ Ředitelce Pavle Gomba postupné zvedání vydražených částek maluje snad už úsměv na tváři.
Dražební kladívko klepe během večera dvacetkrát.
Nastupuje početná Hřebejkova armáda. S osmičkou Kominík Kája vymetl peněženku svým novým rodičům ještě o 10 tisíc více, než černovlasá Anna s vlasy barvy „real blond“. Jako méněcenní si ale možná připadají devátí Klauni Boris a Lída. Těžko říci, co slavného režiséra k „početí“ dvojčat motivovalo, ale přítomní je ocenili „pouze“ 17 tisíci. Ani Voříškův argument „To nejde dělit dvěma, vždyť se budou hádat,“ nepomáhá. Snad se klauni v novém domově nějak domluví. I tak si jako bonus početné režisérovy látkové rodiny dražitelé odnášejí také fotografie, na nichž tvůrci sdílí stejný ohoz, jako dražený tým.
Jan Hřebejk je pilný. Tvořil Kominíka Káju a klauny.
Ač není Heidi Janků osobně přítomna, její baletka Darja radostně tančí za dva krát deset tisíc. Možná pomáhá zpěvaččin vzkaz: „A nezapomeňte jí zvednou sukýnku, jak ji nosí baletky.“
Jedenáctá UVA Jiřiny Jiráskové publikum oceňuje. Ono by ani nebylo vhodné, kdyby panenka známé herečky a velvyslankyně dobré vůle UNICEF odešla s brekem. Svůj nový pokojíček tak Unicef Vaccination Ambassador, zkráceně UVA, obydlí za 32 tisíc korun.
Od Hřebejka navíc fotografie.
Cenovou hladinu významně zvedá Ledová královna – křehká. Tu přivedl na svět módní návrhář Petr Kalouda. Svého tvůrce bohatě zdobená bílá panenka s korunkou na hlavě nezapře. Dražebník odklepává pro nemocné děti 50 tisíc a královna už svými modrými očky mrká na nové rodiče.
Růžový Kuky se vrací z Broumova za 11 tisíc. Od tvůrkyně herečky Uršuly Klukové by možná bylo příhodnější pojmenování, Svěrákovým příběhem inspirovaného medvídka, Kluky.
Křišťálová Josefína jde domů za nejvíc. 65 tisíc.
Panenka módní návrhářky Tatiany Kováříkové se publiku líbila skoro dvojnásobně více. Černo-bílá Thianna opouští světla reflektorů za 25 tisíc.
Hřebem večera, který nepřebil ani Hřebejk, je podle vydražené částky skleněná panenka Josefína. Změna materiálu se sklářskému výtvarníkovi Ronymu Pleslovi vyplatila. Josefíniny křišťálové vlasy a oči dražebník Voříšek vyprovokoval k ohodnocení za 65 tisíc, což je rekord dnešního aukčního večera.
Titul „nejvypasenější“ by mohla získat Olo. Módní návrhářka Liběna Rochová ji sice nevykrmila, ale zato obalila nejobjemnějšími černými šaty. Maminka se ostatně obléká do černé stejně. Jistě nejen upřesnění „má zasněné oči,“ v podání popisu Liběny, si získalo nové rodiče bez pěti tisíc za stejnou sumu jako Kaloudova Ledová královna.
Robert Vano zůstává jako loni ve dvojím rozměru.
„Oni mají všichni víc peněz než já,“ skoro s brekem ke svému tatínkovi pronáší holčička s dražebním plácačkou v ruce, ale i ona si závěrem aukce tu svoji panenku získá.
Fotograf Robert Vano zůstal stejně jako loni ve dvojrozměrném prostoru. Svoji panenku přenesl do černobílé fotografie Zátiší. Otázkou je, zda se v něm panenka svým adoptivním rodičům neschová. Třeba se za 35 tisíc odhalí až v novém domově.
Ředitelka Gomba spokojena. 479 tisíc = 798 vakcín.
Manželé Veronika a Michal Vieweghovi se inspirovali moderními trendy. Narodila se jim Biopanenka Ivanka. „Panenka je z přírodních a zdraví nezávadných materiálů,“ předesílal publiku bestsellerový spisovatel. Těžko říci, jestli potenciální rodiče nemají v lásce spíš umělotiny. Biopanenku odměnili pět a dvaceti tisíci.
Devatenáctku si vylosoval anděl Whoopi s dredovanými vlasy tvůrců podnikatelky Markéty Houštecké a moderátora a dražebníka v jedné osobě Karla Voříška. „Factum est factum,“ tedy „co se stalo, stalo se,“ stojí v rodném listě místo data narození. Anděl ze země Univerzum má prý upřímné oči. „Peří je z andělských křídel, Nebe nám snad promine,“ upřesnil moderátor Voříšek. Anděl odlétá k dětem s 22 tisíci pod křídlem.
Závěrečné fotografování panenek a jejich rodičů.
Na své finále čekala, až usnula. Spící hastrmanku herečky Valérie Zawadské neprobudil ani poslední úder Voříškovým dražebním kladívkem. Možná se noví rodiče bojí, aby panenku neprobudili a proto aukci dále neprodlužují. Spící panenku si odnášejí za 13 tisíc.
Karel Voříšek končí aukci. Mezitím tým pořadatelů skrz kalkulačku prohání získané sumy a všichni napjatě očekávají výsledek.
Thianna Tatiany Kovaříkové odchází za 25 tisíc.
Čekání zpestřuje zpěvačka. „Pusťte tu hudbu víc nahlas!,“ zvolává ke zvukaři. „Mám k těm dětem blízko, žila jsem dobu v Africe,“ uvádí své vystoupení. Panteonem se rozléhá její hutný hlas, zatímco se hodinové ručičky sunou o pár minut dál.
Zpěv v uších přítomných doznívá a mikrofon opět přebírá moderátor aukce a dražebník Karel Voříšek. Paralelně jeho slova do angličtiny překládá přítomný tlumočník. Karel vybízí ředitelku české větve UNICEFu Pavlu Gomba k závěrečnému slovu. „Tak kolik?“, táže se jí známá televizní tvář. „Ne tak rychle,“ brzdí ho ředitelka a pokračuje. „Prvních patnáct minut jsem trnula,“ svěřuje se se svými pocity z méně úspěšného začátku aukce publiku.
Hosté odcházejí, Panteon zase zeje prázdnotou.
A výsledek? Vakcinace proti smrtelným nemocem pomůže dalším 798 dětem. Letošní aukce vynáší pěkných 479 tisíc korun. Není to sice tolik, jako loni, ale i tak se dá jistě hovořit o úspěchu „Dokonce nám zbyly ještě dvě stovky,“ zmiňuje ředitelka. „Tuto částku můžete zaokrouhlit nákupem panenek v mezipatře schodiště,“ navrhuje ředitelka a následným děkováním se loučí s návštěvníky aukce.
Panenky: A teď hurá domů!
Aukci panenek známých osobností uzavírají noví rodiče panenek společným fotografováním a po lehkém občerstvení a debatě ve foyer muzea se postupně rozcházejí do svých domovů. Z modrých tašek s logem UNICEF jim z hlavy zvědavě vykukují hlavy panenek a panáčků. Každá z nich je jistou vstupenkou mnoha dětem k dalšímu žití na planetě, která se bohatstvím západních zemí a protikladnými chudými zeměmi třetího světa musí snad naklánět.
Doufejme, že štědrost lidí neopadne a životy těch, kteří nemají tolik štěstí, jim dále nebudou lhostejné.
Zájemci o celý projekt Panenky i další aktivity UNICEF se mohou zúčastnit besedy s ředitelkou českého výboru pro UNICEF Pavlou Gomba ve středu 20. října 2010 v divadle Husa na Provázku na Zelném trhu v Brně. Zároveň mohou shlédnout výstavu v Zemanově kavárně a ve Velkém Špalíčku.
text a foto Marián Kábele, brnovinky
dobrovolný fotograf UNICEF
{linkr:related;keywords:benefi%C3%84%C2%8Dn%C3%83%C2%AD;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}
Kategorie: zprávy Brno Zobrazeno: 3788
Panenky pomáhají dětem v nejchudších zemích světa přežít.
Panteon Národního muzea v Praze se proměnil v aukční síň. Stal se rynkem dvacítky panenek známých osobností. Na výzvy dražebníka Karla Voříška si je adoptivní rodiče domů rozebrali za 479 tisíc korun. Ne každou panenku ale odměnili štědře. Vyhrála křišťálová Josefína.
Národní muzeum v Praze se stává aukční síní.
Adopce panenek. Někoho by možná napadl další podnikatelský záměr podobný před časem představené cestovní kanceláři pro plyšáky. Adopce panenek je projekt mezinárodní organizace UNICEF působící pod Organizací spojených národů. Geniální myšlenka přivedla autory k tvorbě, tedy narození, panenek, jež svým prodejem, čili adopcí, pomáhají dětem v zemích třetího světa. Do projektu se zapojily i známé české osobnosti. A tak organizátoři v čele s ředitelkou Českého výboru pro UNICEF Pavlou Gomba v pražském Národním muzeu na Václavském náměstí v Praze ve čtvrtek 14. října 2010 uspořádali již několikátý ročník Aukce panenek známých osobností. Ty nemocným dětem chudých rozvojových zemí vynesly 479 tisíc korun, což představuje 798 vakcín proti smrtelným dětským chorobám.
Přicházejí hosté a možná budoucí dražitelé.
Pár desítek minut před sedmou večerní do Panteonu Národního muzea přicházejí první hosté a dražitelé. Pořadatelé aukce mají už vše připraveno. Schodiště s červeným běhounem v mezipatře obsazuje stůl, jehož plocha se podobá pultu v hračkárně. Je posázen panenkami mnoha barev, různě oblečených s vlásky blonďatými, rezavými, hnědými, černými nebo i bez nich. Oblečky mají panenky šity na míru podle nápadu jejich tvůrců. Každé z nich na ručičku nebo nožičku připevnili také rodný list. Ten uvádí základní údaje o místu narození, rozměry, barvu vlasů i očí a především jméno panenky. Každá je jedinečná. Podle sympatií si mohou adoptivní rodiče vybrat tu svou a za 600 korun panenku adoptovat. To je částka potřebná k vakcinaci jednoho dítěte proti šesti, respektive sedmi hlavním dětským smrtelným nemocem – záškrtu, tuberkulóze, dětské obrně, tetanu, černému kašli, spalničkám a žluté zimnici.
Panenky známých osobností jsou zatím zahaleny.
Smyslem Projektu Panenka, jak uvádí UNICEF, je získat prostředky pro vakcinaci dětí nejchudších zemí Afriky, Asie i jiných kontinentů. Symbolem se stala právě panenka. Znají ji děti z celého světa. Myšlenka k nám přišla z Itálie, kde byl prvně stejný projekt Pigotta Project spuštěn v roce 1988. A tak se v mnoha domácnostech, klubovnách, školách a jiných místech stále rodí nové a nové panenky. Ty pak UNICEF a jeho dobrovolníci nabízejí k adopci. Tím ale koloběh nekončí. Zpětnou vazbu zažívá i tvůrce panenky. Od adoptivního rodiče může dostat pohlednici se zprávou, že panenka našla nový domov. 600 korun z každé adopce se pak proměňuje na dětské vakcíny.
Zájemci o aukci si berou dražební mávátka s čísly.
Do projektu se každoročně zapojují také známé osobnosti. Jejich panenky ale pořadatelé za 600 k adopci nenabízejí. Panenky celebrit každoročně draží na Aukci panenek. Minimální částkou, za níž může panenka – celebrita najít nový domov, jsou tři tisíce. Maximální není omezena.
Televizní moderátor Karel Voříšek: Jsem připraven.
Po roce v dočasné aukční síni Národního muzea visí nebo stojí zavěšeno a zahaleno 20 panenek, nebo panáčků. Letos se jejich tvůrci stali, a někteří již poněkolikáté, Jana Adamcová s Jiřím Adamcem, Lucie Bílá, Petra Černocká, Jan Činčera, Eva Eisler, Odette Fedorová, Aňa Geislerová, Jan Hřebejk, Heidi Janků, Jiřina Jirásková, Petr Kalouda, Uršula Kluková, Tatiana Kovaříková, Rony Plesl, Liběna Rochová, Robert Vano, Veronika a Michal Vieweghovi, Markéta Houštecká s Karlem Voříškem a Valérie Zawadská. Nevychází vám počet tvůrců na dvacet? Někteří byli totiž plodnější a na svět a do Panteonu přivedli panenky hned dvě a navíc dvojčata. Zájemci o nové přírůstky do svých rodin se vstupem do síně dostávají dražební mávátko s číslem a postupně usedají na svá místa.
Pavla Gomba ukazuje, jak vypadá vakcína.
Je lehce po sedmé večerní. Se slovy „jsem připraven“ vchází do sálu pod mamuty antropologické části Národního muzea televizní moderátor Karel Voříšek, nyní současně dražebník. Společně s tlumočníkem do jazyka anglického zahajuje aukci. Úvodního slova se ujímá ředitelka českého UNICEF Pavla Gomba, která přihlížejícím ukazuje, jak vlastně vakcína za 600 vypadá. Voříškovo dražební kladívko je připraveno. Visící panenky v Panteonu zalévají barvy. Modrá přechází ve fialovou, tu střídá žlutá, červená a další odstíny. Barevný mix nakonec nahrazuje teplé světlo žlutobílé barvy. Hostesky odhalují všechny panenky a pohledy hostů prvně spočívají na propracovanosti a blyšti dražené kolekce panenek. Závěrky fotografů z médií cvakají, kamera jede.
Panteon muzea se zabarvuje, panenky odhalují.
S kůží, v tomto případě spíš s látkou, na trh jde panenka číslo jedna Růžena Kekulová od známé dvojky manželů tvůrců - moderátorky, novinářky a zpěvačky Jany Adamcové a režiséra Jiřího Adamce. Své funkce se zastává i syn Daník, který dřímaje v ruce dražební mávátko s číslem 32 čeká na tu „svoji“ panenku.
Někteří tvůrci v den aukce zastávají i pozice dražitelů a jejich domovy se proměňují v azyl panenek známých kolegů. Vzduchem létají částky v řádech tisíců, postupně i deseti tisíců.
Panenka Růžena Kekulová nalézá domov za 8 tisíc.
Pokud je tvůrce přítomen, zpravidla ke zrodu své panenky přihodí pár slov. Pokud není, občas jej zastoupí na aukci přítomný přítel. Růženu Kekulovou si dražebník odnáší s o osm tisíc korun lehčí peněženkou. Podobné částky Karel Voříšek odklepává i za další panenky. Vypadá to, že finanční krize dostihla i dražebníky, kteří si ještě před rokem panenky odnášeli za tučnější sumy.
Medvídek PUB Lucie Bílé je spokojený.
„Jsem lepší než Bílá,“ odpovídá na otázku moderátora, jak je s 15 tisíci spokojena, Saxana ve výslužbě Petra Černocká. Její Paní Trpaslíková o 5 tisíc trumfuje medvídka PUBa Lucie Bílé. Možná dražebníky zaskočilo PUBovo jméno. Bílý méďa ale není hospodský povaleč. Nositelka Neposlušných tenisek a propagátorka Petřína svého zvířecího panáčka pojmenovala Pátek-Ouško-Bílý. Dlouhé jméno pak Lucka Bílá upravila na PUBa.
U manželů Adamcových nákup řídí syn Daník.
Někomu může Zlata Černá připomínat pomačkaný celofán. Aby ne, čtvrtou panenku na svět přivedl obalový designer Jan Činčera. Panenka ze Strašnic se blýská „jen“ pěti tisíci a mizí v náruči nových pěstounů.
Pětka Karla Voříška lehce zaskakuje. „A je tu Věstonická Venuše,“ uvádí další panenku moderátor. Jenže byť má tvary obdobné, výtvarnice Eva Eisler ji nazvala Venuší Malostranskou. Na to si ale dražebník nemůže zvyknout a rezignuje slovy: „to je jedno, říkejme jí Věstonická.“ Bílá textilní panenka s kyprým pozadím a visícím bujarým poprsím nalézá své nové útočiště za 16 tisíc.
"Jsem lepší než Bílá,", říká Saxana Petra Černocká.
Jednoznačnou převahu mají na aukci panenky a panáčci módních návrhářů. Aby ne, kdo jiný by uměl látkové tělíčko vyzdobit lépe, ušít střih přesně na míru. Skoro půlmetrový Kubo má slušivý klobouk a lacláče. Ale těm chybí kapsa. Kam si panáček Kubo schová vydělaných 15 tisíc?
Šestý jde s kůží na trh Kubo návrhářky Fedorové.
V pořadí sedmá Panenka Anna: Pietro di Filipi herečky Ani Geislerové zvedá laťku. V červené sukénce s medailí WITH LOVE a modrou blůzkou zdobenou bílým ptáčkem a květy oděná Anna slyší s příklepem svůj verdikt: „Dvacet tisíc potřetí.“ Ředitelce Pavle Gomba postupné zvedání vydražených částek maluje snad už úsměv na tváři.
Dražební kladívko klepe během večera dvacetkrát.
Nastupuje početná Hřebejkova armáda. S osmičkou Kominík Kája vymetl peněženku svým novým rodičům ještě o 10 tisíc více, než černovlasá Anna s vlasy barvy „real blond“. Jako méněcenní si ale možná připadají devátí Klauni Boris a Lída. Těžko říci, co slavného režiséra k „početí“ dvojčat motivovalo, ale přítomní je ocenili „pouze“ 17 tisíci. Ani Voříškův argument „To nejde dělit dvěma, vždyť se budou hádat,“ nepomáhá. Snad se klauni v novém domově nějak domluví. I tak si jako bonus početné režisérovy látkové rodiny dražitelé odnášejí také fotografie, na nichž tvůrci sdílí stejný ohoz, jako dražený tým.
Jan Hřebejk je pilný. Tvořil Kominíka Káju a klauny.
Ač není Heidi Janků osobně přítomna, její baletka Darja radostně tančí za dva krát deset tisíc. Možná pomáhá zpěvaččin vzkaz: „A nezapomeňte jí zvednou sukýnku, jak ji nosí baletky.“
Jedenáctá UVA Jiřiny Jiráskové publikum oceňuje. Ono by ani nebylo vhodné, kdyby panenka známé herečky a velvyslankyně dobré vůle UNICEF odešla s brekem. Svůj nový pokojíček tak Unicef Vaccination Ambassador, zkráceně UVA, obydlí za 32 tisíc korun.
Od Hřebejka navíc fotografie.
Cenovou hladinu významně zvedá Ledová královna – křehká. Tu přivedl na svět módní návrhář Petr Kalouda. Svého tvůrce bohatě zdobená bílá panenka s korunkou na hlavě nezapře. Dražebník odklepává pro nemocné děti 50 tisíc a královna už svými modrými očky mrká na nové rodiče.
Růžový Kuky se vrací z Broumova za 11 tisíc. Od tvůrkyně herečky Uršuly Klukové by možná bylo příhodnější pojmenování, Svěrákovým příběhem inspirovaného medvídka, Kluky.
Křišťálová Josefína jde domů za nejvíc. 65 tisíc.
Panenka módní návrhářky Tatiany Kováříkové se publiku líbila skoro dvojnásobně více. Černo-bílá Thianna opouští světla reflektorů za 25 tisíc.
Hřebem večera, který nepřebil ani Hřebejk, je podle vydražené částky skleněná panenka Josefína. Změna materiálu se sklářskému výtvarníkovi Ronymu Pleslovi vyplatila. Josefíniny křišťálové vlasy a oči dražebník Voříšek vyprovokoval k ohodnocení za 65 tisíc, což je rekord dnešního aukčního večera.
Titul „nejvypasenější“ by mohla získat Olo. Módní návrhářka Liběna Rochová ji sice nevykrmila, ale zato obalila nejobjemnějšími černými šaty. Maminka se ostatně obléká do černé stejně. Jistě nejen upřesnění „má zasněné oči,“ v podání popisu Liběny, si získalo nové rodiče bez pěti tisíc za stejnou sumu jako Kaloudova Ledová královna.
Robert Vano zůstává jako loni ve dvojím rozměru.
„Oni mají všichni víc peněz než já,“ skoro s brekem ke svému tatínkovi pronáší holčička s dražebním plácačkou v ruce, ale i ona si závěrem aukce tu svoji panenku získá.
Fotograf Robert Vano zůstal stejně jako loni ve dvojrozměrném prostoru. Svoji panenku přenesl do černobílé fotografie Zátiší. Otázkou je, zda se v něm panenka svým adoptivním rodičům neschová. Třeba se za 35 tisíc odhalí až v novém domově.
Ředitelka Gomba spokojena. 479 tisíc = 798 vakcín.
Manželé Veronika a Michal Vieweghovi se inspirovali moderními trendy. Narodila se jim Biopanenka Ivanka. „Panenka je z přírodních a zdraví nezávadných materiálů,“ předesílal publiku bestsellerový spisovatel. Těžko říci, jestli potenciální rodiče nemají v lásce spíš umělotiny. Biopanenku odměnili pět a dvaceti tisíci.
Devatenáctku si vylosoval anděl Whoopi s dredovanými vlasy tvůrců podnikatelky Markéty Houštecké a moderátora a dražebníka v jedné osobě Karla Voříška. „Factum est factum,“ tedy „co se stalo, stalo se,“ stojí v rodném listě místo data narození. Anděl ze země Univerzum má prý upřímné oči. „Peří je z andělských křídel, Nebe nám snad promine,“ upřesnil moderátor Voříšek. Anděl odlétá k dětem s 22 tisíci pod křídlem.
Závěrečné fotografování panenek a jejich rodičů.
Na své finále čekala, až usnula. Spící hastrmanku herečky Valérie Zawadské neprobudil ani poslední úder Voříškovým dražebním kladívkem. Možná se noví rodiče bojí, aby panenku neprobudili a proto aukci dále neprodlužují. Spící panenku si odnášejí za 13 tisíc.
Karel Voříšek končí aukci. Mezitím tým pořadatelů skrz kalkulačku prohání získané sumy a všichni napjatě očekávají výsledek.
Thianna Tatiany Kovaříkové odchází za 25 tisíc.
Čekání zpestřuje zpěvačka. „Pusťte tu hudbu víc nahlas!,“ zvolává ke zvukaři. „Mám k těm dětem blízko, žila jsem dobu v Africe,“ uvádí své vystoupení. Panteonem se rozléhá její hutný hlas, zatímco se hodinové ručičky sunou o pár minut dál.
Zpěv v uších přítomných doznívá a mikrofon opět přebírá moderátor aukce a dražebník Karel Voříšek. Paralelně jeho slova do angličtiny překládá přítomný tlumočník. Karel vybízí ředitelku české větve UNICEFu Pavlu Gomba k závěrečnému slovu. „Tak kolik?“, táže se jí známá televizní tvář. „Ne tak rychle,“ brzdí ho ředitelka a pokračuje. „Prvních patnáct minut jsem trnula,“ svěřuje se se svými pocity z méně úspěšného začátku aukce publiku.
Hosté odcházejí, Panteon zase zeje prázdnotou.
A výsledek? Vakcinace proti smrtelným nemocem pomůže dalším 798 dětem. Letošní aukce vynáší pěkných 479 tisíc korun. Není to sice tolik, jako loni, ale i tak se dá jistě hovořit o úspěchu „Dokonce nám zbyly ještě dvě stovky,“ zmiňuje ředitelka. „Tuto částku můžete zaokrouhlit nákupem panenek v mezipatře schodiště,“ navrhuje ředitelka a následným děkováním se loučí s návštěvníky aukce.
Panenky: A teď hurá domů!
Aukci panenek známých osobností uzavírají noví rodiče panenek společným fotografováním a po lehkém občerstvení a debatě ve foyer muzea se postupně rozcházejí do svých domovů. Z modrých tašek s logem UNICEF jim z hlavy zvědavě vykukují hlavy panenek a panáčků. Každá z nich je jistou vstupenkou mnoha dětem k dalšímu žití na planetě, která se bohatstvím západních zemí a protikladnými chudými zeměmi třetího světa musí snad naklánět.
Doufejme, že štědrost lidí neopadne a životy těch, kteří nemají tolik štěstí, jim dále nebudou lhostejné.
Zájemci o celý projekt Panenky i další aktivity UNICEF se mohou zúčastnit besedy s ředitelkou českého výboru pro UNICEF Pavlou Gomba ve středu 20. října 2010 v divadle Husa na Provázku na Zelném trhu v Brně. Zároveň mohou shlédnout výstavu v Zemanově kavárně a ve Velkém Špalíčku.
text a foto Marián Kábele, brnovinky
dobrovolný fotograf UNICEF
{linkr:related;keywords:benefi%C3%84%C2%8Dn%C3%83%C2%AD;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}