Logo

Novodobá premiéra historické hudby v Brně. Červený kostel rozezní Kalous - předchůdce Mozarta

420_Cerveny_kostel_Brno_IMG_2723_MK

Červený kostel na náměstí Jana Amose Komenského v Brně rozezní historická hudba.

V pondělí 27. prosince zazní v Červeném kostele v 19.30 Missa de Nativitate Domini - Mše Narození Páně piaristy Václava Kalouse. Jde o novodobou premiéru a objev účinkujícího souboru večera Ensemble Damian. Piaristé byli jako konkurenti jezuitů ve školství velmi aktivní v hudební sféře.

 

Václav Kalous prošel v dnešní terminologii piaristickou konzervatoří v Mikulově. V Kosmonosích na další piaristické hudební škole vyučoval Františka Xavera Brixiho, v našich zemích předchůdce Mozarta. Skladatelé jako Brixi u nás připravovali cestu Mozartovi. Mozart, v době kdy ho nepřijala Vídeň, ocenil vyspělost našeho publika výrokem moji Pražané mi rozumějí. Ono pochopení připravoval v předchozí generaci Václav Kalous. Pracoval virtuózně s kontrapunktem a lehce tvořil v duchu kantátového stylu vrcholného vídeňského baroka.

 

Další skladbou večera bude Concerto per organo ex D Josefa Puschmanna. Než se stal kapelníkem olomoucké katedrály prošel Puschmann jako hudebník a skladatel hudebním tělesem barona Skrbenského a později hraběte Chorynského zemského hejtmana v Opavě. Tam byla jeho skladatelská činnost vysoce oceňována mimo jiné i skladatelem Dittersdorfem. Puschmann se podílel na významném hudebním dění olomouckého biskupského dvora, složil například mši pro intronizaci - uvedení do funkce prvního olomouckého arcibiskupa hraběte Colloredo – Waldsee.

 

Třetí skladbou večera bude Aria de Tempore Tomáše Norberta Koutníka. Koutník byl kantorem, varhaníkem a starším literátského bratrstva v Chocni. Komponoval pro Choceň, jež v té době měla asi tisíc obyvatel a jeho školení bylo na nejvyšší úrovni. Prošel hudebním učilištěm piaristů v Kroměříži a Litomyšli. V jeho hudbě lze sledovat neapolské vlivy zprostředkované kroměřížskou biskupskou kapelou i tehdy exotické valašské hudby. Více o vlivu kantorů na českou hudbu se lze dočíst v knize Jana Trojana Kantoři na Moravě a ve Slezsku v 17. – 19. století.

 

Agentura Appassionata jako jedna z mála důsledně dodržuje dramaturgickou linii věnovanou historickým hudebním obdobím. Nově tak pro posluchače objevuje neznámé autory, jejichž jména dosud figurovala jako slovníková hesla.


Dr. Vít Pospíšil, ilustrační foto Marián K., brnovinky

 

{linkr:related;keywords:koncert;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}

Novodobá premiéra historické hudby v Brně. Červený kostel rozezní Kalous - předchůdce Mozarta

420_Cerveny_kostel_Brno_IMG_2723_MK

Červený kostel na náměstí Jana Amose Komenského v Brně rozezní historická hudba.

V pondělí 27. prosince zazní v Červeném kostele v 19.30 Missa de Nativitate Domini - Mše Narození Páně piaristy Václava Kalouse. Jde o novodobou premiéru a objev účinkujícího souboru večera Ensemble Damian. Piaristé byli jako konkurenti jezuitů ve školství velmi aktivní v hudební sféře.

 

Václav Kalous prošel v dnešní terminologii piaristickou konzervatoří v Mikulově. V Kosmonosích na další piaristické hudební škole vyučoval Františka Xavera Brixiho, v našich zemích předchůdce Mozarta. Skladatelé jako Brixi u nás připravovali cestu Mozartovi. Mozart, v době kdy ho nepřijala Vídeň, ocenil vyspělost našeho publika výrokem moji Pražané mi rozumějí. Ono pochopení připravoval v předchozí generaci Václav Kalous. Pracoval virtuózně s kontrapunktem a lehce tvořil v duchu kantátového stylu vrcholného vídeňského baroka.

 

Další skladbou večera bude Concerto per organo ex D Josefa Puschmanna. Než se stal kapelníkem olomoucké katedrály prošel Puschmann jako hudebník a skladatel hudebním tělesem barona Skrbenského a později hraběte Chorynského zemského hejtmana v Opavě. Tam byla jeho skladatelská činnost vysoce oceňována mimo jiné i skladatelem Dittersdorfem. Puschmann se podílel na významném hudebním dění olomouckého biskupského dvora, složil například mši pro intronizaci - uvedení do funkce prvního olomouckého arcibiskupa hraběte Colloredo – Waldsee.

 

Třetí skladbou večera bude Aria de Tempore Tomáše Norberta Koutníka. Koutník byl kantorem, varhaníkem a starším literátského bratrstva v Chocni. Komponoval pro Choceň, jež v té době měla asi tisíc obyvatel a jeho školení bylo na nejvyšší úrovni. Prošel hudebním učilištěm piaristů v Kroměříži a Litomyšli. V jeho hudbě lze sledovat neapolské vlivy zprostředkované kroměřížskou biskupskou kapelou i tehdy exotické valašské hudby. Více o vlivu kantorů na českou hudbu se lze dočíst v knize Jana Trojana Kantoři na Moravě a ve Slezsku v 17. – 19. století.

 

Agentura Appassionata jako jedna z mála důsledně dodržuje dramaturgickou linii věnovanou historickým hudebním obdobím. Nově tak pro posluchače objevuje neznámé autory, jejichž jména dosud figurovala jako slovníková hesla.


Dr. Vít Pospíšil, ilustrační foto Marián K., brnovinky

 

{linkr:related;keywords:koncert;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}

Joomla SEF URLs by Artio
(c) MaK., 2008-2099, všechna práva vyhrazena, kopírování obsahu jen se svolením redakce