Na knižním trhu se i v České republice objevují elektronické čtečky knih. Je budoucnost papírových svazků ohrožena? Jaký je zájem veřejnosti o četbu a co dělat, když ani sami nevíme, jakou knížku bychom si mohli přečíst? Na otázky brnovinek odpovídá Michael Šoták, manažer knihkupectví KNIHY DOBROVSKÝ na Joštově v Brně.
Jak jste se k prodeji knih dostal? Bylo čtení vždy vaším koníčkem?
Od dětství žiju ve světě knih, jelikož oba rodiče jsou knihkupci. Takže mě už od dětství vedli ke knihám a četba knih byla mým velkým zájmem a koníčkem. Bylo jasné, že v profesi rodičů budu pokračovat dále, což se také stalo. Nikdy mě ani nenapadlo, že bych dělal něco jiného, protože by mne to asi ani nebavilo a nenaplňovalo tolik, jako být přímo v centru knižní kultury.
Po maturitě jsem šel hned pracovat do knihkupectví, kde jsem zůstal a rád bych zůstal ještě pár let. Takže praxi s prodejem knih jsem získával pomalu již od puberty, akorát postupem času a praxe jsem se zdokonaloval a získával více zkušeností.
Roste poslední dobou mezi veřejností zájem o knihy nebo zaznamenáváte úpadek?
Zájem o knihy je mezi veřejností stále veliký. Rozhodně nezaznamenávám úpadek. Lidé stále chodí pro knihy. Ale je vidět, že spousta lidí si už vybírá konkrétní tituly, a že málokdy sáhnou po jakémkoliv titulu. Pokud tedy nejsou právě Vánoce. Zákazníci mají o knihy zájem, píši si k nám o různé tituly, které shánějí. Také se ptají, kdy již vyjde daná kniha, že na ni viděli či četli reklamu. Vědí, že má vyjít.
Počet a výběr knižních titulů je v současnosti velice obsáhlý. Podepisuje se to na jejich obsahové a technické kvalitě?
Máte pravdu, že knižní trh je v nynější době hodně obsáhlý, přicházejí stále nové a nové tituly. Různá nakladatelství vydávají nespočet titulů, a nespočet titulů připravují. Samozřejmě se bohužel najdou i tituly, které se rychle vydají a potom je to znát nejenom na obálce, ale třeba i v překladu – jedná-li se o zahraničního autora. Obsah většinou taky není příliš originální. Často se pak tyto knihy prodávají se slevou nebo si je zákazníci berou na dovolenou, kde chtějí nenáročnou četbu a kde jim nevadí, jak kniha vypadá, nebo že obsahuje nějaké chyby.
Na zahraničních trzích posilují elektronické knihy, jak si stojí v České republice?
KNIHY DOBROVSKÝ momentálně čtečky nenabízí, ale rozhodně je máme v plánu a připravujeme je uvést do prodeje do našich prodejen i vzhledem k tomu, že v nynější době usilovně pracujeme na e-shopu, který bychom rádi spustili v září. S tím také souvisí, že v našem novém elektronickém obchodě budeme nabízet lidem k objednání i čtečky e-knih. Uvědomujeme si, že e-shop je v nynější době nepostradatelnou součástí knižní sítě. Doufáme, že se bude našim zákazníkům líbit a budou spokojeni se službami, které pro ně připravujeme. Uvítáme každou radu či připomínku, jakmile e-shop spustíme.
Nabízejí KNIHY DOBROVSKÝ také samotné e-knihy? Jak je jejich nabídka v Česku široká?
E-knihy už nejsou žádnou novinkou. Ovšem teď nastává fáze, kdy e-knihy začínají vážně dotírat na tradiční papírové svazky. Před pár lety byly představeny na frankfurtském veletrhu a vypadalo to, že nastal konec tištěných knih. Ale nestalo se tak. Na trhu totiž nebyla vhodná zařízení, na nichž by se daly knihy číst. Nakladatelé se chovali, jako kdyby žádné e-knihy neexistovaly. Jenže nastoupili ,,piráti“, kteří chtěli své oblíbené knihy číst pohodlně na cestách. Začali je sami od sebe digitalizovat a tak se e-knihy začaly šířit. Lidé nelitují času, aby si mohli knihy číst na přenosném zařízení. To znamená skenování, převod textu, korektury a podobně. Vypovídá to zřejmě o hladu po elektronických knihách.
Hlavním problémem čteček byla cena, která však šla nyní relativně dolů. Dnes už jsou čtečky cenově dostupnější. V nynější době jsou na trhu například značky Elonex, Sony, Kindle a další.
Například spisovatel Cory Doctorow, který své knihy publikuje v elektronické podobě zdarma, díky tomu zvedl prodej papírových verzí svých děl. Zákazníci si nejprve musí na e-knihy zvyknout, pořídit si čtecí zařízení a teprve pak začnou pomalu růst prodeje. Ale mnozí to zatím berou jako věc budoucnosti. Co vím, tak například nakladatelství Zlín plánovalo elektronické knihy vydávat. O přípravách hovořila i Mladá fronta, Argo nebo Euromedia Group. Český trh se nachází na začátku, nakladatelům dochází, že včasným příchodem na trh s e-knihami mohou získat náskok před konkurencí.
Můžeme jen doufat, že to nastane brzo, protože jinak hrozí, že se třeba může opakovat situace z hudebního trhu, který rychle upadá do záhuby. Elektronické knihy budou existovat určitě.
Vyhledávají čtenáři nějaké speciální služby, například oznamování o nových titulech "jejich" autora?
Samozřejmě, čtenáři velice často vyhledávají informace o novinkách, připravovaných knihách či hledají daného autora. Naše síť KNIHY DOBROVSKÝ jde naším zákazníkům maximálně vstříc. Snažíme se zákazníkovi co nejvíce pomoci či poradit. Pokud osobně přijde na naši prodejnu, ochotně mu pomůže náš profesionálně vyškolený personál. Často nám zákazníci posílají e-maily s dotazy, nebo prostřednictvím formuláře na našich stránkách či sociální sítě Facebook.
Zákazníkovi se snažíme poradit a pokud požadovanou knihu nemáme, pokusíme se ji sehnat k maximální spokojenosti zákazníka. Časté jsou dotazy ohledně knih v originálním jazyce. Tuto službu také provozujeme a jsme schopni sehnat jakoukoliv knihu v angličtině - pokud je samozřejmě dostupná. V naší brněnské prodejně na Joštově máme nejširší výběr cizojazyčné literatury, jíž stále doplňujeme a rozšiřujeme o nové tituly a nakladatelství.
Seženou u vás zákazníci knihy ze všech nakladatelství, lze je případně objednat?
V našem knihkupectví zákazníci najdou nepřeberné množství různých nakladatelství. Samozřejmě ale nemůžeme obsáhnout úplně všechna nakladatelství nebo distribuce v České republice, čímž mám na mysli především menší nakladatelství. Pokud nemáme danou knihu skladem, není problém na základě vypsání objednávkové kartičky daný titul objednat a zákazníkovi tak jeho vysněnou knihu sehnat.
Bohužel se nedají už sehnat úplně všechny knihy, jelikož se jedná například o starý titul, který dané nakladatelství již nevydává. Nakladatelství již mohlo také stáhnout knihu z prodeje nebo už je vyprodaný poslední kus a dotisk prozatím neplánuje. Shánění knih je zejména obtížné u zvlášť starých titulů, které se již do distribucí nedostanou. V těchto případech radíme zákazníkům, aby se obrátili na antikvariáty či internetové bazary. Ale aby zákazník nepřišel u nás zkrátka, může u nás získat slevové kupony na další nákup nebo speciální karty pro naše věrné zákazníky, díky nim může čerpat slevové výhody.
Mají u vás stálí zákazníci nějaké zvýhodnění?
Ano, mají. Stálý zákazník od nás obdrží kartu, kterou si podepíše a při jejím předložení od nás vždy získá slevu na jakoukoliv knihu nebo zboží. Poskytujeme také jiné slevy, které zákazník může získat od našich prodavačů. Nabízíme i výhodnou slevu na třetí knihu v jednom nákupu. Nicméně lidé můžou získat naše slevové kupony rovněž na ulicích Brna, kde chodí naše patroly a rozdávají pozvánky na naše akce a autogramiády.
Čtenáři zároveň mohou získat od naší patroly i slevový kupón, kde naleznou 20% nebo 15% slevu na nákup v našem knihkupectví. Výhod u nás zákazník získá mnoho, stále připravujeme nějaké akce. Nyní například 30% slevy na vybrané průvodce z nakladatelství Jota. Pokud si čtenář zakoupí jakoukoliv knihu z nakladatelství Leda, získá od nás zdarma knihu navíc jako dárek.
Rád bych upozornil na velkou akci, která v našich knihkupectví probíhá až do srpna. Jedná se o Velkou letní soutěž o zájezd k moři. Když u nás zákazník nakoupí knihy nebo jiné zboží v hodnotě nad 500 korun, dostává se do slosování. Může vyhrát zájezd od cestovní kanceláře Čebus a další spoustu hodnotných cen.
Pokud čtenář neví, jakou knihu si koupit, podle čeho by měl při jejím výběru postupovat?
Rozhodně by měl vědět, jaký žánr literatury mu nejvíce vyhovuje, zda-li četl něco, co se mu líbilo a chtěl by knihu na stejný způsob. Pokud ano, je dobré vědět, jak se kniha jmenovala, případně, kdo ji napsal.
Dobrým kritériem je rovněž náročnost četby - hledá-li něco, u čeho se chce pobavit a u čeho člověk nemusí moc přemýšlet, nebo naopak něco těžšího, kde má děj zápletku, ponaučení, nebo se opírá o historické fakty. Dobrou pomůckou jsou recenze knih na internetu i anotace v různých magazínech zabývajících se knižní produkcí.
V neposlední řadě zákazníkovi velmi ochotně pomohou a poradí naši prodavači, kteří ve velké míře prošli Knihkupeckou školou a mají velké znalosti o knižním sortimentu.
MaK., foto archiv redakce brnovinky
{linkr:related;keywords:knihy;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}
Kategorie: knižní tipy Zobrazeno: 5165
Na knižním trhu se i v České republice objevují elektronické čtečky knih. Je budoucnost papírových svazků ohrožena? Jaký je zájem veřejnosti o četbu a co dělat, když ani sami nevíme, jakou knížku bychom si mohli přečíst? Na otázky brnovinek odpovídá Michael Šoták, manažer knihkupectví KNIHY DOBROVSKÝ na Joštově v Brně.
Jak jste se k prodeji knih dostal? Bylo čtení vždy vaším koníčkem?
Od dětství žiju ve světě knih, jelikož oba rodiče jsou knihkupci. Takže mě už od dětství vedli ke knihám a četba knih byla mým velkým zájmem a koníčkem. Bylo jasné, že v profesi rodičů budu pokračovat dále, což se také stalo. Nikdy mě ani nenapadlo, že bych dělal něco jiného, protože by mne to asi ani nebavilo a nenaplňovalo tolik, jako být přímo v centru knižní kultury.
Po maturitě jsem šel hned pracovat do knihkupectví, kde jsem zůstal a rád bych zůstal ještě pár let. Takže praxi s prodejem knih jsem získával pomalu již od puberty, akorát postupem času a praxe jsem se zdokonaloval a získával více zkušeností.
Roste poslední dobou mezi veřejností zájem o knihy nebo zaznamenáváte úpadek?
Zájem o knihy je mezi veřejností stále veliký. Rozhodně nezaznamenávám úpadek. Lidé stále chodí pro knihy. Ale je vidět, že spousta lidí si už vybírá konkrétní tituly, a že málokdy sáhnou po jakémkoliv titulu. Pokud tedy nejsou právě Vánoce. Zákazníci mají o knihy zájem, píši si k nám o různé tituly, které shánějí. Také se ptají, kdy již vyjde daná kniha, že na ni viděli či četli reklamu. Vědí, že má vyjít.
Počet a výběr knižních titulů je v současnosti velice obsáhlý. Podepisuje se to na jejich obsahové a technické kvalitě?
Máte pravdu, že knižní trh je v nynější době hodně obsáhlý, přicházejí stále nové a nové tituly. Různá nakladatelství vydávají nespočet titulů, a nespočet titulů připravují. Samozřejmě se bohužel najdou i tituly, které se rychle vydají a potom je to znát nejenom na obálce, ale třeba i v překladu – jedná-li se o zahraničního autora. Obsah většinou taky není příliš originální. Často se pak tyto knihy prodávají se slevou nebo si je zákazníci berou na dovolenou, kde chtějí nenáročnou četbu a kde jim nevadí, jak kniha vypadá, nebo že obsahuje nějaké chyby.
Na zahraničních trzích posilují elektronické knihy, jak si stojí v České republice?
KNIHY DOBROVSKÝ momentálně čtečky nenabízí, ale rozhodně je máme v plánu a připravujeme je uvést do prodeje do našich prodejen i vzhledem k tomu, že v nynější době usilovně pracujeme na e-shopu, který bychom rádi spustili v září. S tím také souvisí, že v našem novém elektronickém obchodě budeme nabízet lidem k objednání i čtečky e-knih. Uvědomujeme si, že e-shop je v nynější době nepostradatelnou součástí knižní sítě. Doufáme, že se bude našim zákazníkům líbit a budou spokojeni se službami, které pro ně připravujeme. Uvítáme každou radu či připomínku, jakmile e-shop spustíme.
Nabízejí KNIHY DOBROVSKÝ také samotné e-knihy? Jak je jejich nabídka v Česku široká?
E-knihy už nejsou žádnou novinkou. Ovšem teď nastává fáze, kdy e-knihy začínají vážně dotírat na tradiční papírové svazky. Před pár lety byly představeny na frankfurtském veletrhu a vypadalo to, že nastal konec tištěných knih. Ale nestalo se tak. Na trhu totiž nebyla vhodná zařízení, na nichž by se daly knihy číst. Nakladatelé se chovali, jako kdyby žádné e-knihy neexistovaly. Jenže nastoupili ,,piráti“, kteří chtěli své oblíbené knihy číst pohodlně na cestách. Začali je sami od sebe digitalizovat a tak se e-knihy začaly šířit. Lidé nelitují času, aby si mohli knihy číst na přenosném zařízení. To znamená skenování, převod textu, korektury a podobně. Vypovídá to zřejmě o hladu po elektronických knihách.
Hlavním problémem čteček byla cena, která však šla nyní relativně dolů. Dnes už jsou čtečky cenově dostupnější. V nynější době jsou na trhu například značky Elonex, Sony, Kindle a další.
Například spisovatel Cory Doctorow, který své knihy publikuje v elektronické podobě zdarma, díky tomu zvedl prodej papírových verzí svých děl. Zákazníci si nejprve musí na e-knihy zvyknout, pořídit si čtecí zařízení a teprve pak začnou pomalu růst prodeje. Ale mnozí to zatím berou jako věc budoucnosti. Co vím, tak například nakladatelství Zlín plánovalo elektronické knihy vydávat. O přípravách hovořila i Mladá fronta, Argo nebo Euromedia Group. Český trh se nachází na začátku, nakladatelům dochází, že včasným příchodem na trh s e-knihami mohou získat náskok před konkurencí.
Můžeme jen doufat, že to nastane brzo, protože jinak hrozí, že se třeba může opakovat situace z hudebního trhu, který rychle upadá do záhuby. Elektronické knihy budou existovat určitě.
Vyhledávají čtenáři nějaké speciální služby, například oznamování o nových titulech "jejich" autora?
Samozřejmě, čtenáři velice často vyhledávají informace o novinkách, připravovaných knihách či hledají daného autora. Naše síť KNIHY DOBROVSKÝ jde naším zákazníkům maximálně vstříc. Snažíme se zákazníkovi co nejvíce pomoci či poradit. Pokud osobně přijde na naši prodejnu, ochotně mu pomůže náš profesionálně vyškolený personál. Často nám zákazníci posílají e-maily s dotazy, nebo prostřednictvím formuláře na našich stránkách či sociální sítě Facebook.
Zákazníkovi se snažíme poradit a pokud požadovanou knihu nemáme, pokusíme se ji sehnat k maximální spokojenosti zákazníka. Časté jsou dotazy ohledně knih v originálním jazyce. Tuto službu také provozujeme a jsme schopni sehnat jakoukoliv knihu v angličtině - pokud je samozřejmě dostupná. V naší brněnské prodejně na Joštově máme nejširší výběr cizojazyčné literatury, jíž stále doplňujeme a rozšiřujeme o nové tituly a nakladatelství.
Seženou u vás zákazníci knihy ze všech nakladatelství, lze je případně objednat?
V našem knihkupectví zákazníci najdou nepřeberné množství různých nakladatelství. Samozřejmě ale nemůžeme obsáhnout úplně všechna nakladatelství nebo distribuce v České republice, čímž mám na mysli především menší nakladatelství. Pokud nemáme danou knihu skladem, není problém na základě vypsání objednávkové kartičky daný titul objednat a zákazníkovi tak jeho vysněnou knihu sehnat.
Bohužel se nedají už sehnat úplně všechny knihy, jelikož se jedná například o starý titul, který dané nakladatelství již nevydává. Nakladatelství již mohlo také stáhnout knihu z prodeje nebo už je vyprodaný poslední kus a dotisk prozatím neplánuje. Shánění knih je zejména obtížné u zvlášť starých titulů, které se již do distribucí nedostanou. V těchto případech radíme zákazníkům, aby se obrátili na antikvariáty či internetové bazary. Ale aby zákazník nepřišel u nás zkrátka, může u nás získat slevové kupony na další nákup nebo speciální karty pro naše věrné zákazníky, díky nim může čerpat slevové výhody.
Mají u vás stálí zákazníci nějaké zvýhodnění?
Ano, mají. Stálý zákazník od nás obdrží kartu, kterou si podepíše a při jejím předložení od nás vždy získá slevu na jakoukoliv knihu nebo zboží. Poskytujeme také jiné slevy, které zákazník může získat od našich prodavačů. Nabízíme i výhodnou slevu na třetí knihu v jednom nákupu. Nicméně lidé můžou získat naše slevové kupony rovněž na ulicích Brna, kde chodí naše patroly a rozdávají pozvánky na naše akce a autogramiády.
Čtenáři zároveň mohou získat od naší patroly i slevový kupón, kde naleznou 20% nebo 15% slevu na nákup v našem knihkupectví. Výhod u nás zákazník získá mnoho, stále připravujeme nějaké akce. Nyní například 30% slevy na vybrané průvodce z nakladatelství Jota. Pokud si čtenář zakoupí jakoukoliv knihu z nakladatelství Leda, získá od nás zdarma knihu navíc jako dárek.
Rád bych upozornil na velkou akci, která v našich knihkupectví probíhá až do srpna. Jedná se o Velkou letní soutěž o zájezd k moři. Když u nás zákazník nakoupí knihy nebo jiné zboží v hodnotě nad 500 korun, dostává se do slosování. Může vyhrát zájezd od cestovní kanceláře Čebus a další spoustu hodnotných cen.
Pokud čtenář neví, jakou knihu si koupit, podle čeho by měl při jejím výběru postupovat?
Rozhodně by měl vědět, jaký žánr literatury mu nejvíce vyhovuje, zda-li četl něco, co se mu líbilo a chtěl by knihu na stejný způsob. Pokud ano, je dobré vědět, jak se kniha jmenovala, případně, kdo ji napsal.
Dobrým kritériem je rovněž náročnost četby - hledá-li něco, u čeho se chce pobavit a u čeho člověk nemusí moc přemýšlet, nebo naopak něco těžšího, kde má děj zápletku, ponaučení, nebo se opírá o historické fakty. Dobrou pomůckou jsou recenze knih na internetu i anotace v různých magazínech zabývajících se knižní produkcí.
V neposlední řadě zákazníkovi velmi ochotně pomohou a poradí naši prodavači, kteří ve velké míře prošli Knihkupeckou školou a mají velké znalosti o knižním sortimentu.
MaK., foto archiv redakce brnovinky
{linkr:related;keywords:knihy;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}