V úterý 15. února vstoupila do Brna horká Káhira. V pavilonu Anthropos proběhlo zahájení výstavy fotografií Jana Brodského Káhira – skrytý půvab islámské architektury, kterou pořádá Moravské zemské muzeum ve spolupráci s Českým egyptologickým ústavem FF UK. Černobílé fotografie velkých formátů ukazují architektonické bohatství Káhiry, jež často zůstává běžnému návštěvníkovi egyptské metropole skryto.
Pavilon Athropos v Brně nabízí ke shlédnutí novou výstavu Káhira – skrytý půvab islámské architektury. Fotografem, který dokumentoval egyptskou metropoli, je Jan Brodský. Zahájení výstavy se zúčastnila i Její excelence Amal M. Mourad, velvyslankyně Egyptské arabské republiky v České republice a Černé hoře.
Tematicky členěná výstava ukazuje nejen dlouhý příběh urbanistického vývoje města, ale přináší také údaje o typech staveb a jejich funkci. V centru zájmu stojí náboženské a veřejné stavby, rezidence nebo pro výzdobu islámské architektury typické téma ornamentu. Každá stavba je přesně časově zařazena, což umožňuje často překvapivá srovnání úrovně stavitelství v Egyptě a v českých zemích ve stejném období.
Více o výstavě prozrazuje sám fotograf Jan Brodský.
V Káhiře panují zcela jiné klimatické podmínky, než u nás, narazil jste při pořizování snímků na nějaké technické problémy?
Samozřejmě ano – na světelné problémy, protože tam dochází k velkému kontrastu světla a stínu. Pak také po fotografování při zpracování fotografií v počítači. Další problém nastal při zvětšení okraje architektury proti světlu, což jsem neviděl na fotoaparátu, ani při zvětšení lupou. Okraje měly několikanásobný okraj, který vytvářel ještě spektrum. Musel jsem hodně retušovat.
Jak se vám dařilo dostávat do objektů, které běžně přístupné veřejnosti nejsou?
Měli jsme povolení od Památkové péče, která nám umožňovala přístup kamkoliv. To neznamená, že to vždycky bylo jednoduché. Vždy to ale dopadlo dobře.
A co místní občané, nevadilo jim, že na ně míříte objektiv?
Musím říct, že tentokrát to bylo bez problémů. Měl jsem z toho strach. Jediný problém vznikl ve Městě mrtvých. Ale po dohodě s pánem, který se do záběru dostal, nás nakonec zatáhl ke své hrobce. Museli jsme se s ním vyfotografovat u hrobu jeho matky. Jde vždy o komunikaci s lidmi.
Který z objektů Káhiry vás uchvátil nejvíce?
Vše bylo zajímavé. Dostali jsme se i do hodně rané architektury, kam zatím ještě turisté neměli možnost vstoupit.
Nerušilo vás několikeré každodenní svolávání z amplionů minaretů?
Je to už součást života. Jezdil jsem kdysi s egyptology, tak to pro mě nebylo nic nového.
Fotografie jsou černobílé, plánoval jste je tak už při pořizování?
Ano, připravovali jsme ale i knihu, u které jsme si řekli, že bude barevná. Výstavu jsme chtěli černobílou.
Vzpomenete si na nějakou veselou příhodu z Káhiry?
Když za mnou poslední týden přijela dcera, aby mi pomáhala zpracovávat fotografie v počítači, tak z krámku, kolem kterého jsem denně chodil, vyběhl známý, který mě tam stále hostil čajem. Za moji dceru nabízel 200 velbloudů.
Výstava Káhira – skrytý půvab islámské architektury je v pavilonu Anthropos v Brně k vidění do 30. října 2011.
text a foto Marián K., brnovinky
{linkr:related;keywords:v%C3%83%C2%BDstava;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}
Kategorie: umění a výstavy Brno Zobrazeno: 4403
V úterý 15. února vstoupila do Brna horká Káhira. V pavilonu Anthropos proběhlo zahájení výstavy fotografií Jana Brodského Káhira – skrytý půvab islámské architektury, kterou pořádá Moravské zemské muzeum ve spolupráci s Českým egyptologickým ústavem FF UK. Černobílé fotografie velkých formátů ukazují architektonické bohatství Káhiry, jež často zůstává běžnému návštěvníkovi egyptské metropole skryto.
Pavilon Athropos v Brně nabízí ke shlédnutí novou výstavu Káhira – skrytý půvab islámské architektury. Fotografem, který dokumentoval egyptskou metropoli, je Jan Brodský. Zahájení výstavy se zúčastnila i Její excelence Amal M. Mourad, velvyslankyně Egyptské arabské republiky v České republice a Černé hoře.
Tematicky členěná výstava ukazuje nejen dlouhý příběh urbanistického vývoje města, ale přináší také údaje o typech staveb a jejich funkci. V centru zájmu stojí náboženské a veřejné stavby, rezidence nebo pro výzdobu islámské architektury typické téma ornamentu. Každá stavba je přesně časově zařazena, což umožňuje často překvapivá srovnání úrovně stavitelství v Egyptě a v českých zemích ve stejném období.
Více o výstavě prozrazuje sám fotograf Jan Brodský.
V Káhiře panují zcela jiné klimatické podmínky, než u nás, narazil jste při pořizování snímků na nějaké technické problémy?
Samozřejmě ano – na světelné problémy, protože tam dochází k velkému kontrastu světla a stínu. Pak také po fotografování při zpracování fotografií v počítači. Další problém nastal při zvětšení okraje architektury proti světlu, což jsem neviděl na fotoaparátu, ani při zvětšení lupou. Okraje měly několikanásobný okraj, který vytvářel ještě spektrum. Musel jsem hodně retušovat.
Jak se vám dařilo dostávat do objektů, které běžně přístupné veřejnosti nejsou?
Měli jsme povolení od Památkové péče, která nám umožňovala přístup kamkoliv. To neznamená, že to vždycky bylo jednoduché. Vždy to ale dopadlo dobře.
A co místní občané, nevadilo jim, že na ně míříte objektiv?
Musím říct, že tentokrát to bylo bez problémů. Měl jsem z toho strach. Jediný problém vznikl ve Městě mrtvých. Ale po dohodě s pánem, který se do záběru dostal, nás nakonec zatáhl ke své hrobce. Museli jsme se s ním vyfotografovat u hrobu jeho matky. Jde vždy o komunikaci s lidmi.
Který z objektů Káhiry vás uchvátil nejvíce?
Vše bylo zajímavé. Dostali jsme se i do hodně rané architektury, kam zatím ještě turisté neměli možnost vstoupit.
Nerušilo vás několikeré každodenní svolávání z amplionů minaretů?
Je to už součást života. Jezdil jsem kdysi s egyptology, tak to pro mě nebylo nic nového.
Fotografie jsou černobílé, plánoval jste je tak už při pořizování?
Ano, připravovali jsme ale i knihu, u které jsme si řekli, že bude barevná. Výstavu jsme chtěli černobílou.
Vzpomenete si na nějakou veselou příhodu z Káhiry?
Když za mnou poslední týden přijela dcera, aby mi pomáhala zpracovávat fotografie v počítači, tak z krámku, kolem kterého jsem denně chodil, vyběhl známý, který mě tam stále hostil čajem. Za moji dceru nabízel 200 velbloudů.
Výstava Káhira – skrytý půvab islámské architektury je v pavilonu Anthropos v Brně k vidění do 30. října 2011.
text a foto Marián K., brnovinky
{linkr:related;keywords:v%C3%83%C2%BDstava;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}