Sestupujeme po původním schodišti a míjíme stále funkční klimatizaci – obojí pochází ze 17. století. Dostáváme se do historického podzemí brněnského Muzea sakrálního umění, v němž jsou umístěny cenné exponáty z depozitářů kostelů a far brněnské diecéze.
Dříve byly sklepní prostory rozděleny dřevěnými příčkami a nacházelo se v nich bludiště provizorií a skladiště všeho možného.
Po vyklizení prostor je místo velmi moderně vybaveno. Nechybí ani speciální výtah.
V členitých sklepních místnostech se na příkladě soch a obrazů vypráví Život Kristův - Vita Christi.
Některa díla jsou vůbec prvně vystavena a jejich věk sahá až do období středověku. Dochází zde ke vzájemnému porovnání výtvarné řeči děl s texty evangelií. Cílem výstavy je hlubší pochopení a zároveň prožití jejich uměleckého i duchovního poselství.
V nejmenší místnosti s výklenkem začíná příběh Narozením Páně. Období připomínají tři práce. Zajímavý je obraz s původním rámem z konce 16. století představující Klanění tří králů z Mikulova.
Příběh pokračuje Od zvěstování Panně Marii ke křtu Páně v Jordánu, jenž je počátkem jeho veřejného působení. Nachází se zde pět exponátů. Socha Panny Marie ze Zvěstování z pozdně gotického období je původem z brněnského kostela Svatého Jakuba, kde byla součástí sousoší.
Cestou do další místnosti procházíme kolem Hlavy anděla z Valtic od Giovanniho Tencalla z poloviny 17. století. Hlásání Božího království se skutky Kristovy ukazuje hlavní obraz Uzdravení slepého z Mikulova z první poloviny 17. století. Posledním doplňkem muzea je Apoštol Jakub Větší ze Cvrčovic. V místnosti je i originální bláto z oblasti Mrtvého moře.
Vcházíme do hlavní místnosti s příběhem Od poslední večeře k Olivové hoře. Umístěný stůl navozuje pocit obydleného prostoru. Obraz Poslední večeře ze Slavonic je dle slov ředitele muzea první ukázkou českého kubismu v pozdní gotice. Postavy z obrazu mají zajímavé portrétní rysy.
Pro zpestření průvodce pan Chalupa pokládá návštěvníkům první kontrolní otázku a ti bez rozmyšlení správně odpovídají. Vstup do dalšího děje představují dvě sochy pocházející z Modřic, které jsou zde pouze na čas.
Pátým příběhem je Pašije znamenající utrpení. Sled událostí od Ježíšova zatčení do jeho ukřižování na Golgotě charakterizuje jedenáct exponátů.
Pieta z Prosiměřic pochází až z poloviny 15. století. Socha Ukřižovaný z Dačic ležela dlouhou dobu na půdě kostela v Dačicích. „Měla ale k sobě připojenu hadičku s infuzí, takže první pomoc byla zajištěna“, dodává s humorem průvodce.
Nejhlubší tajemství a hlavní část křesťanské víry tvoří další příběh Zmrtvýchvstání Páně. Nachází se zde tři práce, z toho nejstarší Kristus Zmrtvýchvstání z Příseky pochází z období kolem roku 1500.
Sedmá a poslední část Života Ježíšova končí Sesláním Ducha Svatého, jenž se odehrálo v Jeruzalémě. Poslední část prezentuje šest děl. Světice (Královny) z první poloviny 14. století pocházejí z fasády katedrály na Petrově. Po průzkumu se zjistilo, že se pod pískovcovým povrchem soch nachází vápenec. Jedna socha drží kolo a druhá věžičku. Pokud se podíváme od domu číslo sedm směrem na katedrálu, uvidíme kopie těchto Světic.
Na závěr pan Chalupa pokládá druhou kontrolní otázku, kterou návštěvníci opět zodpověděli správně a komentovaná prohlídka výstavy je u konce.
Zajímá vás sakrální umění?
text Síma, foto Marián K., BrNovinky
Posledním doplňkem muzea byl Apoštol Jakub Větší ze Cvrčovic.
Kategorie: umění a výstavy Brno Zobrazeno: 4351
Sestupujeme po původním schodišti a míjíme stále funkční klimatizaci – obojí pochází ze 17. století. Dostáváme se do historického podzemí brněnského Muzea sakrálního umění, v němž jsou umístěny cenné exponáty z depozitářů kostelů a far brněnské diecéze.
Dříve byly sklepní prostory rozděleny dřevěnými příčkami a nacházelo se v nich bludiště provizorií a skladiště všeho možného.
Po vyklizení prostor je místo velmi moderně vybaveno. Nechybí ani speciální výtah.
V členitých sklepních místnostech se na příkladě soch a obrazů vypráví Život Kristův - Vita Christi.
Některa díla jsou vůbec prvně vystavena a jejich věk sahá až do období středověku. Dochází zde ke vzájemnému porovnání výtvarné řeči děl s texty evangelií. Cílem výstavy je hlubší pochopení a zároveň prožití jejich uměleckého i duchovního poselství.
V nejmenší místnosti s výklenkem začíná příběh Narozením Páně. Období připomínají tři práce. Zajímavý je obraz s původním rámem z konce 16. století představující Klanění tří králů z Mikulova.
Příběh pokračuje Od zvěstování Panně Marii ke křtu Páně v Jordánu, jenž je počátkem jeho veřejného působení. Nachází se zde pět exponátů. Socha Panny Marie ze Zvěstování z pozdně gotického období je původem z brněnského kostela Svatého Jakuba, kde byla součástí sousoší.
Cestou do další místnosti procházíme kolem Hlavy anděla z Valtic od Giovanniho Tencalla z poloviny 17. století. Hlásání Božího království se skutky Kristovy ukazuje hlavní obraz Uzdravení slepého z Mikulova z první poloviny 17. století. Posledním doplňkem muzea je Apoštol Jakub Větší ze Cvrčovic. V místnosti je i originální bláto z oblasti Mrtvého moře.
Vcházíme do hlavní místnosti s příběhem Od poslední večeře k Olivové hoře. Umístěný stůl navozuje pocit obydleného prostoru. Obraz Poslední večeře ze Slavonic je dle slov ředitele muzea první ukázkou českého kubismu v pozdní gotice. Postavy z obrazu mají zajímavé portrétní rysy.
Pro zpestření průvodce pan Chalupa pokládá návštěvníkům první kontrolní otázku a ti bez rozmyšlení správně odpovídají. Vstup do dalšího děje představují dvě sochy pocházející z Modřic, které jsou zde pouze na čas.
Pátým příběhem je Pašije znamenající utrpení. Sled událostí od Ježíšova zatčení do jeho ukřižování na Golgotě charakterizuje jedenáct exponátů.
Pieta z Prosiměřic pochází až z poloviny 15. století. Socha Ukřižovaný z Dačic ležela dlouhou dobu na půdě kostela v Dačicích. „Měla ale k sobě připojenu hadičku s infuzí, takže první pomoc byla zajištěna“, dodává s humorem průvodce.
Nejhlubší tajemství a hlavní část křesťanské víry tvoří další příběh Zmrtvýchvstání Páně. Nachází se zde tři práce, z toho nejstarší Kristus Zmrtvýchvstání z Příseky pochází z období kolem roku 1500.
Sedmá a poslední část Života Ježíšova končí Sesláním Ducha Svatého, jenž se odehrálo v Jeruzalémě. Poslední část prezentuje šest děl. Světice (Královny) z první poloviny 14. století pocházejí z fasády katedrály na Petrově. Po průzkumu se zjistilo, že se pod pískovcovým povrchem soch nachází vápenec. Jedna socha drží kolo a druhá věžičku. Pokud se podíváme od domu číslo sedm směrem na katedrálu, uvidíme kopie těchto Světic.
Na závěr pan Chalupa pokládá druhou kontrolní otázku, kterou návštěvníci opět zodpověděli správně a komentovaná prohlídka výstavy je u konce.
Zajímá vás sakrální umění?
text Síma, foto Marián K., BrNovinky
Posledním doplňkem muzea byl Apoštol Jakub Větší ze Cvrčovic.