brnovinky

Přepnout do PC verze

Pro Taurusy i Elephanty - největší myčka kolejových vozidel v ČR - nyní v Brně

Mycka_kolejovych_vozidel_Horni_Herspice_Brno_IMG_5832_06052010_MK

Koordinátor montáže technologie Roman Bouček vysvětluje.

Nejen automobily jezdí do myčky. Podobnou projíždějí i železniční lokomotivy, vagóny i celé soupravy. Myčka kolejových vozidel je ale o kus delší než ta automobilová. Nová vznikla v Brně a to zrovna nejdelší v celé České republice. Ve čtvrtek 6. května se do ní brnovinky podívaly.

Mycka_kolejovych_vozidel_Horni_Herspice_Brno_IMG_5842_06052010_MK

Kartáče mycí linky myjí soupravu ze všech stran.

Mycí jednotka je součástí stavby 1. etapy odstavného nádraží, které je samostatným celkem budovaným v rámci přestavby celého brněnského železničního uzlu. Odstavné nádraží bude sloužit pro komplexní provozní ošetření a odstavování vlakových souprav, elektrických jednotek i samostatných lokomotiv.

Mycka_kolejovych_vozidel_Horni_Herspice_Brno_IMG_5837_06052010_MK

Technologie mycí linky s kartáči.

Myčka, která je největší svého typu v České republice, zatím není v ostrém provozu. Nyní se provádí komplexní technologické zkoušky. Předání celého zařízení proběhne asi 25. května.

Brněnská myčka dosahuje délky 205 metru a šířky devět a půl metru. Kapacitně zvládne 200 vozů během 24 hodin. Realita z pohledu provozního hlediska je ale 100 vozů za den, neboť se nepředpokládá, že se bude přistavovat jeden vůz za druhým. Mytí jednoho vagónu zabere zhruba sedm minut. U delší motorové jednotky trvá mytí déle. Celou soupravu myčka zvládne umýt za 30 až 40 minut.

Mycka_kolejovych_vozidel_Horni_Herspice_Brno_IMG_5845_06052010_MK

Souprava Regionova se po umytí blýská jako nová.

Boky soupravy se myjí bočními a čelními kartáči. Čelní kartáč se vyklápí do úhlu, jaký se naprogramuje. Každá vlaková souprava má nadefinovaný svůj program. Ten se dá přizpůsobit podle míry, typu znečištění a dalších parametrů.

"Dobře se myjí nové soupravy, neboť se při jejich projektu počítalo i s mytím. U starších kolejových vozidel nikdo nepočítal s tím, že by se to mohlo čistit jinak než koštětem. Je tam spousta zábradlíček a výstupů. Máme s tím větší práci při programování. Nejlepší na mytí je City Elephant, který ale v Brně nejezdí nebo Pendolino, které má hladký tvar. Dobře se myje i rakouský Taurus.“, vysvětluje koordinátor montáže technologie ze Správy železniční dopravní cesty Roman Bouček.

Mycka_kolejovych_vozidel_Horni_Herspice_Brno_IMG_5862_06052010_MK

Technologické zámezí mycí linky.

Pokud jsou na soupravě rzi, použije se kyselý prostředek. Na soupravu, která je mastná, se zase použije alkalický. Nastavit se dají různé typy mytí. Buď s chemií - alkalické a intenzivní nebo ekologické bez chemie. Pokud je souprava jen zaprášená, omyje se pouze užitkovou vodou. Na konci se vozidlo oplachuje chemií - čističem oken. Specialitou je reflexní mytí. Celá souprava se umyje kyselým mycím prostředkem a nakonec se přestříkne alkalickým. Tím dojde k neutralizaci a dosáhne se ještě lepších výsledků.

Brnovinky položili několik otázek Romanu Bouškovi.

Mycka_kolejovych_vozidel_Horni_Herspice_Brno_IMG_5875_06052010_MK

Chemická sprcha pro případ chemického úrazu.

Může jet myčka nonstop nebo musí mít nějakou technologickou pauzu?

Myčka jede nonstop 24 hodin denně, 365 dní v roce. Technologie je dodávaná firmou z Německa. Celou obsluhu myčky zajišťuje pět operátorů v turnusu.

Myjete tady i Pendolina?

Pendolina se myjí v Praze, protože tady v Brně nejsou, pouze Brnem projíždějí.

Mycka_kolejovych_vozidel_Horni_Herspice_Brno_IMG_5880_06052010_MK

Pracoviště řídícího dispečera.

Jak se myjí lokomotivy, když mají na střeše elektrickou instalaci?

Myjeme vlakové lokomotivy. Máme na ně programy. Nemyjeme lokomotivy posunovací, protože mají okolo sebe zábradlí a to nás nepustí na karoserii. Jsou některé železniční společnosti, které mají hydraulicky sklopné zábradlí - například Francouzi. Pak se může mýt i ta mašina.

Může si tady umýt soupravu i soukromý vlastník?

Samozřejmě. Máte-li vlak, klidně přijeďte, my vás umyjeme. V Praze myjeme pravidelně například soukromého vlastníka Orient Expressu. Je to 15vozová souprava. Jestli do Brna přijede někdy Orient Express, tak tato myčka je schopná jej umýt.

Mycka_kolejovych_vozidel_Horni_Herspice_Brno_IMG_5890_06052010_MK

205 metrů dlouhá hala mycí linky.

Je potřeba někdy domýt něco manuálně?

Myčka zvládne umýt všechno, kam může. Například na vozu Regionova do spojů nemůžeme, protože jsou tam hadice a je to pod nárazníky. Tam už se to bude muset umýt wapkou /vysokotlaký čistič, pozn. redakce/. Karoserii ale umyjeme celou. Střechy se nemyjí mechanicky, ale jen tlakovou vodou, protože jsou tam antény a klimatizace. U ruských lůžkových vozů tam jsou navíc komínky od kamen.

Mycka_kolejovych_vozidel_Horni_Herspice_Brno_IMG_5883_06052010_MK

Kolejová vozidla táhne během mytí ocelové lano.

Může si zákazník poručit při mytí parfém s vůní jablka, vanilky a podobně?

Na výběr sice není, ale alkalický prostředek je ovoněný jablky.

Jak jste spokojeni s čistotou vlaků v České republice?

text redakce, foto MaK., brnovinky

Joomla SEF URLs by Artio

(c) MaK., 2008-2099, všechna práva vyhrazena, kopírování obsahu jen se svolením redakce

Nahoru PC verze