Koordinátor montáže technologie Roman Bouček vysvětluje.
Nejen automobily jezdí do myčky. Podobnou projíždějí i železniční lokomotivy, vagóny i celé soupravy. Myčka kolejových vozidel je ale o kus delší než ta automobilová. Nová vznikla v Brně a to zrovna nejdelší v celé České republice. Ve čtvrtek 6. května se do ní brnovinky podívaly.
Kartáče mycí linky myjí soupravu ze všech stran.
Mycí jednotka je součástí stavby 1. etapy odstavného nádraží, které je samostatným celkem budovaným v rámci přestavby celého brněnského železničního uzlu. Odstavné nádraží bude sloužit pro komplexní provozní ošetření a odstavování vlakových souprav, elektrických jednotek i samostatných lokomotiv.
Technologie mycí linky s kartáči.
Myčka, která je největší svého typu v České republice, zatím není v ostrém provozu. Nyní se provádí komplexní technologické zkoušky. Předání celého zařízení proběhne asi 25. května.
Brněnská myčka dosahuje délky 205 metru a šířky devět a půl metru. Kapacitně zvládne 200 vozů během 24 hodin. Realita z pohledu provozního hlediska je ale 100 vozů za den, neboť se nepředpokládá, že se bude přistavovat jeden vůz za druhým. Mytí jednoho vagónu zabere zhruba sedm minut. U delší motorové jednotky trvá mytí déle. Celou soupravu myčka zvládne umýt za 30 až 40 minut.
Souprava Regionova se po umytí blýská jako nová.
Boky soupravy se myjí bočními a čelními kartáči. Čelní kartáč se vyklápí do úhlu, jaký se naprogramuje. Každá vlaková souprava má nadefinovaný svůj program. Ten se dá přizpůsobit podle míry, typu znečištění a dalších parametrů.
"Dobře se myjí nové soupravy, neboť se při jejich projektu počítalo i s mytím. U starších kolejových vozidel nikdo nepočítal s tím, že by se to mohlo čistit jinak než koštětem. Je tam spousta zábradlíček a výstupů. Máme s tím větší práci při programování. Nejlepší na mytí je City Elephant, který ale v Brně nejezdí nebo Pendolino, které má hladký tvar. Dobře se myje i rakouský Taurus.“, vysvětluje koordinátor montáže technologie ze Správy železniční dopravní cesty Roman Bouček.
Technologické zámezí mycí linky.
Pokud jsou na soupravě rzi, použije se kyselý prostředek. Na soupravu, která je mastná, se zase použije alkalický. Nastavit se dají různé typy mytí. Buď s chemií - alkalické a intenzivní nebo ekologické bez chemie. Pokud je souprava jen zaprášená, omyje se pouze užitkovou vodou. Na konci se vozidlo oplachuje chemií - čističem oken. Specialitou je reflexní mytí. Celá souprava se umyje kyselým mycím prostředkem a nakonec se přestříkne alkalickým. Tím dojde k neutralizaci a dosáhne se ještě lepších výsledků.
Brnovinky položili několik otázek Romanu Bouškovi.
Chemická sprcha pro případ chemického úrazu.
Může jet myčka nonstop nebo musí mít nějakou technologickou pauzu?
Myčka jede nonstop 24 hodin denně, 365 dní v roce. Technologie je dodávaná firmou z Německa. Celou obsluhu myčky zajišťuje pět operátorů v turnusu.
Myjete tady i Pendolina?
Pendolina se myjí v Praze, protože tady v Brně nejsou, pouze Brnem projíždějí.
Pracoviště řídícího dispečera.
Jak se myjí lokomotivy, když mají na střeše elektrickou instalaci?
Myjeme vlakové lokomotivy. Máme na ně programy. Nemyjeme lokomotivy posunovací, protože mají okolo sebe zábradlí a to nás nepustí na karoserii. Jsou některé železniční společnosti, které mají hydraulicky sklopné zábradlí - například Francouzi. Pak se může mýt i ta mašina.
Může si tady umýt soupravu i soukromý vlastník?
Samozřejmě. Máte-li vlak, klidně přijeďte, my vás umyjeme. V Praze myjeme pravidelně například soukromého vlastníka Orient Expressu. Je to 15vozová souprava. Jestli do Brna přijede někdy Orient Express, tak tato myčka je schopná jej umýt.
205 metrů dlouhá hala mycí linky.
Je potřeba někdy domýt něco manuálně?
Myčka zvládne umýt všechno, kam může. Například na vozu Regionova do spojů nemůžeme, protože jsou tam hadice a je to pod nárazníky. Tam už se to bude muset umýt wapkou /vysokotlaký čistič, pozn. redakce/. Karoserii ale umyjeme celou. Střechy se nemyjí mechanicky, ale jen tlakovou vodou, protože jsou tam antény a klimatizace. U ruských lůžkových vozů tam jsou navíc komínky od kamen.
Kolejová vozidla táhne během mytí ocelové lano.
Může si zákazník poručit při mytí parfém s vůní jablka, vanilky a podobně?
Na výběr sice není, ale alkalický prostředek je ovoněný jablky.
Jak jste spokojeni s čistotou vlaků v České republice?
text redakce, foto MaK., brnovinky
Kategorie: Brno známé neznámé Zobrazeno: 9761
Koordinátor montáže technologie Roman Bouček vysvětluje.
Nejen automobily jezdí do myčky. Podobnou projíždějí i železniční lokomotivy, vagóny i celé soupravy. Myčka kolejových vozidel je ale o kus delší než ta automobilová. Nová vznikla v Brně a to zrovna nejdelší v celé České republice. Ve čtvrtek 6. května se do ní brnovinky podívaly.
Kartáče mycí linky myjí soupravu ze všech stran.
Mycí jednotka je součástí stavby 1. etapy odstavného nádraží, které je samostatným celkem budovaným v rámci přestavby celého brněnského železničního uzlu. Odstavné nádraží bude sloužit pro komplexní provozní ošetření a odstavování vlakových souprav, elektrických jednotek i samostatných lokomotiv.
Technologie mycí linky s kartáči.
Myčka, která je největší svého typu v České republice, zatím není v ostrém provozu. Nyní se provádí komplexní technologické zkoušky. Předání celého zařízení proběhne asi 25. května.
Brněnská myčka dosahuje délky 205 metru a šířky devět a půl metru. Kapacitně zvládne 200 vozů během 24 hodin. Realita z pohledu provozního hlediska je ale 100 vozů za den, neboť se nepředpokládá, že se bude přistavovat jeden vůz za druhým. Mytí jednoho vagónu zabere zhruba sedm minut. U delší motorové jednotky trvá mytí déle. Celou soupravu myčka zvládne umýt za 30 až 40 minut.
Souprava Regionova se po umytí blýská jako nová.
Boky soupravy se myjí bočními a čelními kartáči. Čelní kartáč se vyklápí do úhlu, jaký se naprogramuje. Každá vlaková souprava má nadefinovaný svůj program. Ten se dá přizpůsobit podle míry, typu znečištění a dalších parametrů.
"Dobře se myjí nové soupravy, neboť se při jejich projektu počítalo i s mytím. U starších kolejových vozidel nikdo nepočítal s tím, že by se to mohlo čistit jinak než koštětem. Je tam spousta zábradlíček a výstupů. Máme s tím větší práci při programování. Nejlepší na mytí je City Elephant, který ale v Brně nejezdí nebo Pendolino, které má hladký tvar. Dobře se myje i rakouský Taurus.“, vysvětluje koordinátor montáže technologie ze Správy železniční dopravní cesty Roman Bouček.
Technologické zámezí mycí linky.
Pokud jsou na soupravě rzi, použije se kyselý prostředek. Na soupravu, která je mastná, se zase použije alkalický. Nastavit se dají různé typy mytí. Buď s chemií - alkalické a intenzivní nebo ekologické bez chemie. Pokud je souprava jen zaprášená, omyje se pouze užitkovou vodou. Na konci se vozidlo oplachuje chemií - čističem oken. Specialitou je reflexní mytí. Celá souprava se umyje kyselým mycím prostředkem a nakonec se přestříkne alkalickým. Tím dojde k neutralizaci a dosáhne se ještě lepších výsledků.
Brnovinky položili několik otázek Romanu Bouškovi.
Chemická sprcha pro případ chemického úrazu.
Může jet myčka nonstop nebo musí mít nějakou technologickou pauzu?
Myčka jede nonstop 24 hodin denně, 365 dní v roce. Technologie je dodávaná firmou z Německa. Celou obsluhu myčky zajišťuje pět operátorů v turnusu.
Myjete tady i Pendolina?
Pendolina se myjí v Praze, protože tady v Brně nejsou, pouze Brnem projíždějí.
Pracoviště řídícího dispečera.
Jak se myjí lokomotivy, když mají na střeše elektrickou instalaci?
Myjeme vlakové lokomotivy. Máme na ně programy. Nemyjeme lokomotivy posunovací, protože mají okolo sebe zábradlí a to nás nepustí na karoserii. Jsou některé železniční společnosti, které mají hydraulicky sklopné zábradlí - například Francouzi. Pak se může mýt i ta mašina.
Může si tady umýt soupravu i soukromý vlastník?
Samozřejmě. Máte-li vlak, klidně přijeďte, my vás umyjeme. V Praze myjeme pravidelně například soukromého vlastníka Orient Expressu. Je to 15vozová souprava. Jestli do Brna přijede někdy Orient Express, tak tato myčka je schopná jej umýt.
205 metrů dlouhá hala mycí linky.
Je potřeba někdy domýt něco manuálně?
Myčka zvládne umýt všechno, kam může. Například na vozu Regionova do spojů nemůžeme, protože jsou tam hadice a je to pod nárazníky. Tam už se to bude muset umýt wapkou /vysokotlaký čistič, pozn. redakce/. Karoserii ale umyjeme celou. Střechy se nemyjí mechanicky, ale jen tlakovou vodou, protože jsou tam antény a klimatizace. U ruských lůžkových vozů tam jsou navíc komínky od kamen.
Kolejová vozidla táhne během mytí ocelové lano.
Může si zákazník poručit při mytí parfém s vůní jablka, vanilky a podobně?
Na výběr sice není, ale alkalický prostředek je ovoněný jablky.
Jak jste spokojeni s čistotou vlaků v České republice?
text redakce, foto MaK., brnovinky