Točí se všude okolo nás, ani je nevnímáme. Pracují ve dne v noci dlouhá léta, pomáhají lidem získávat vodu ze země, uvádějí stroje do pohybu. Ale i ony potřebují svoji potravu – elektrickou energii a když je jí moc či naopak málo, mohou službu vypovědět. A když ta situace nastane, přichází čas jejich opravy nebo dokonce výměny. Řeč je o elektromotorech, které jsou součástí čerpadel a mnoha dalších strojů. Co dělat, když se zastaví a už neroztočí? Jsou mezi elektromotory nějaké novinky? Jak o ně pečovat, aby vydržely co nejdéle? Na tyto otázky a mnohé další BrNovinkám odpovídal pan Antonín Krčma, majitel společnosti Kovoterm elektromotory s.r.o. v brněnských Horních Heršpicích.
Kovoterm elektromotory s.r.o.
Kšírova 497/122, Brno - Horní Heršpice, tel.: 543 234 987, 603 441 685
Jak dlouhou tradici má vaše společnost?
Společnost vznikla již v 50. letech minulého století, tehdy se ale nejmenovala Kovoterm elektromotory a nejednalo se o soukromou společnost, patřila státu.
Jak jste se k této společnosti a oblasti podnikání dostal Vy?
V roce 1979 jsem nastoupil do učení v Kovopodniku města Brna. Postupně jsem prošel u oprav elektromotorů všemi funkcemi jako dělník, technolog nebo mistr. V roce 1991 došlo k privatizaci a vznikla akciová společnost Kovoterm Brno, kde jsem pokračoval stále u motorů a to ve funkci vedoucího provozu a poté ředitele závodu. 1. ledna 2008 došlo k odštěpení části, která se zabývala elektromotory, odkoupil jsem ji a založil Kovoterm elektromotory s.r.o., v níž jsem jednatelem.
Soustředíte se hlavně na značku Siemens, prodáváte a opravujete také elektromotory jiných výrobců?
Siemens je naším hlavním zaměřením, v nabídce okrajově máme i elektromotory jiných značek. Pozáruční servis provádíme u elektromotorů všech značek. Elektromotory prodáváme a opravujeme do výkonu 200 kW.
Kde se dnes elektromotory německé značky Siemens vyrábí? V Německu?
Siemens je sice značka německá, ale elektromotory jsou ryze českým výrobkem. Společnost Siemens před časem koupila výrobny elektromotorů v Mohelnici a Frenštátě, kde se vyrábějí elektromotory nižších výkonů. Siemens vlastní i továrnu v Drásově, která se specializuje na vysokonapěťové elektromotory.
I dnešní elektromotory zřejmě fungují na principu statoru, rotoru a elektromagnetického pole, zaznamenaly přesto nějaký technický vývoj?
V dnešní době mají elektromotory vyšší účinnost, rotor bývá z mědi. Navíc jsou používány jiné vodiče s lepší izolací. Novější elektromotory mají vyšší krytí a prachovky proti vnikání vlhka a prachu.
Přicházejí plasty či jiné lehké materiály i do světa elektromotorů?
Snaha snižovat hmotnost je samozřejmě i u elektromotorů. V současné době dochází u Siemensu k náběhu nové typové řady 1LE , kde se nahrazuje litina a železo za plast a slitiny hliníku. Také kostry statoru jsou do výkonu 18 kW hliníkové, až u větších výkonů jsou teprve litinové.
Co se na elektromotorech nejčastěji porouchá?
Nejčastější závadou bývá zkrat ve vinutí. Příčinou může být vlhko či cizí předměty ve vinutí, jako vodivý prach nebo i olej. Častou závadou bývá taktéž přetížení vlivem chodu na dvě fáze. K tomu dochází většinou při poruše spínače nebo stykače, ale i v případě, kdy rozvodna do elektrické sítě nepustí všechny tři fáze. Pokud motor v ten moment stojí, vůbec se nerozběhne a zpravidla se mu nic nestane. Je-li ale v chodu, pálí se vinutí. V takovém případě zákazníkovi, jehož motor se poškodil, můžeme po převinutí vystavit protokol – defektační nález, na základě kterého pak může jednat s pojišťovnou nebo požadovat škodu po dodavateli elektrické energie.
Bývá příčinou nefunkčnosti elektromotorů i něco dalšího?
Může to být závada ložisek, která je pak potřeba vyměnit. V nových motorech se používají zapouzdřená bezúdržbová ložiska. U vyšších výkonů se používají ložiska otevřená kuličková nebo i válečková – z důvodu vyššího radiálního zatížení. Takové motory mívají maznice na domazávání. Jedná se o výkony od 22 kW, u těch starších se maznice montovaly již od výkonů 15 kW. Maznice můžeme na přání zákazníka namontovat i do elektromotorů o nižších výkonech.
V roce 2003 došlo k navýšení napětí v síti ze 220 na 230 a ze 380 na 400 voltů, respektive k úpravě tolerance kolísání v síti z -10 / +6 % na +-10%. Může tato změna vést k poškození elektromotorů?
Tato změna mohla některým elektromotorům způsobit problémy a zničit je. Musely se pak převinout. Avšak starší motory mají větší přetížitelnost a proto v pořádku fungují dál, jen se jim zvýšením napětí lehce zvedl odběr. Stačí upravit proudový chránič a motor jede dál. Nejnovější elektromotory už jsou stavěny dle platných norem a to i pro jiné země světa se síťovou frekvenci 60 Hz. V České republice je 50 Hz.
Prodáváte i jednofázové elektromotory?
Ano, dodávají se až do výkonu 2,2 kW, jejich součástí musí být rozběhový kondenzátor. Zákazníci je používají především tam, kde není dosah 3-fázového napětí.
Jak se dají u motoru regulovat jeho otáčky, stačí snížit napětí?
To nepomůže, v případě nízkého napětí se motor vůbec nerozběhne. Každý motor je stavěn na určitý počet otáček. Je potřeba použít frekvenční měnič. Pak je ale nutno myslet i na pořádné chlazení, standardní někdy nestačí. Pro takové případy prodáváme externí chlazení, kdy se sejme těleso standardního chlazení a nahradí se výkonnějším. Nižším napětím se dají regulovat otáčky jen komutátorových motorů s uhlíky.
Mají elektromotory nějakou ochranu?
Standardně není montována, ale na přání přidáváme tepelnou ochranu na vinutí, která motor v případě přetížení buď sama vypne nebo jen vyhodnocuje teplotu motoru a údaje předává dál.
Setkáváte se někdy s hodně starými elektromotory?
Už jsme párkrát renovovali velice staré elektromotory pro Technické muzeum. Jednalo se například o exponát rotoru generátoru. Občas lidé nosí elektromotory, které pamatují i druhou světovou válku – vyrobené okolo roku 1938.
Je možné postavit elektromotor podle přání zákazníka?
Ano, máme na to povolení přímo od Siemensu a zpravidla to probíhá úpravou nového elektromotoru. Tuto službu – speciální úpravy elektromotorů - zajišťujeme i pro jiné zákazníky Siemensu a to i ze zahraničí.
Zabýváte se jen elektromotory nebo i něčím dalším?
Renovovat a opravovat umíme i generátory malých vodních elektráren a transformátory. Zájem o generátory pro malé vodní elektrárny vzrůstá. Na takový generátor lze po menších úpravách využít klasický nízkootáčkový elektromotor. K tomuto účelu je ideální elektromotor s otáčkami okolo 680 otáček za minutu a ten upravit. I takové služby zajišťujeme. Vineme i cívky, nové transformátory a to až do 5 kVA. Provozujeme rovněž půjčovnu čerpadel.
Dostávají se k nám nějaké elektromotory a jim příbuzná zařízení z daleké Asie?
Spíš jen prostřednictvím již hotových elektrospotřebičů, které z těchto oblastí pocházejí. Samostatné elektromotory moc ne.
Jak má postupovat zákazník, když mu elektromotor vypoví službu?
Pokud je to možné, může nám jej rovnou přivézt do servisu. Jedná-li se o větší elektromotor a je složité jej demontovat, může k zákazníkovi vyjet naše služba, která posoudí rozsah poškození a navrhne řešení. V případě nutnosti demontáže ji zajistí a jestliže se jedná o elektromotor, který musí být trvale v chodu, jsme schopni zákazníkovi po dobu opravy zapůjčit elektromotor jiný, jenž naši technici nainstalují. Zákazník si může buď ponechat motor zapůjčený nebo si po opravě vzít zpět ten svůj. V obou případech zaplatí jen cenu opravy. Motory s výkonem do 7,5 kW opravujeme i do 24 hodin, ty silnější do 3 dnů.
Dají se v případě renovace elektromotoru použít novější a vyspělejší součástky?
Každý typ motoru má navíjecí předpis a není možné jen tak zaměňovat použité díly. Pro navíjení se ale používá smaltovaný drát s lepší izolací a vyšší životností. Vinutí se kompletně vymění, elektromotor se vyčistí a po finální montáži opatří novým nátěrem.
Nosí někdy zákazníci do opravy elektromotory, které opravit nelze?
V případě poškození rotorové klece se oprava nevyplatí. Pak je výhodnější koupě nového elektromotoru nebo pořízení repasovaného, které také prodáváme.
Vztahuje se na opravy elektromotorů nějaká záruka?
Našim zákazníkům poskytujeme již dlouhá léta záruku 1 rok. Na opravy používáme kvalitní materiál stejný jako Siemens ve výrobě nových elektromotorů a to i do jiných značek.
Odkud vám zákazníci motory vozí a kam až za nimi jezdíte vy?
Působíme převážně v našem regionu s rádiusem okolo 30-ti km. Zajíždíme ale i do Čech. Nové upravované elektromotory od nás putovaly už také do Mexika, Chile, Kanady, Japonska, USA a dalších zemí světa. Tyto motory pro zahraniční zákazníky od nás odchází do týdne.
Už vás někdy zákazníci něčím překvapili?
Nijak zvlášť. Občas se ve vinutí starších elektromotorů, jež nejsou dokonale uzavřeny, najdou myši, které do nich zalezly za teplem.
Děkuji za rozhovor a přeji mnoho dalších zajímavých objednávek.
Kovoterm elektromotory s.r.o.
prodej a opravy elektromotorů Siemens a jiných značek, vinutí cívek, transformátorů
Kšírova 497/122, Brno - Horní Heršpice, tel.: 543 234 987, 603 441 685
BUS 49, 72 - zastávka Kšírova
text Marián K., foto Marián K., BrNovinky, foto Kovoterm elektromotory (bez vodoznaku)
Kategorie: podnikání a řemeslo Zobrazeno: 10061
Točí se všude okolo nás, ani je nevnímáme. Pracují ve dne v noci dlouhá léta, pomáhají lidem získávat vodu ze země, uvádějí stroje do pohybu. Ale i ony potřebují svoji potravu – elektrickou energii a když je jí moc či naopak málo, mohou službu vypovědět. A když ta situace nastane, přichází čas jejich opravy nebo dokonce výměny. Řeč je o elektromotorech, které jsou součástí čerpadel a mnoha dalších strojů. Co dělat, když se zastaví a už neroztočí? Jsou mezi elektromotory nějaké novinky? Jak o ně pečovat, aby vydržely co nejdéle? Na tyto otázky a mnohé další BrNovinkám odpovídal pan Antonín Krčma, majitel společnosti Kovoterm elektromotory s.r.o. v brněnských Horních Heršpicích.
Kovoterm elektromotory s.r.o.
Kšírova 497/122, Brno - Horní Heršpice, tel.: 543 234 987, 603 441 685
Jak dlouhou tradici má vaše společnost?
Společnost vznikla již v 50. letech minulého století, tehdy se ale nejmenovala Kovoterm elektromotory a nejednalo se o soukromou společnost, patřila státu.
Jak jste se k této společnosti a oblasti podnikání dostal Vy?
V roce 1979 jsem nastoupil do učení v Kovopodniku města Brna. Postupně jsem prošel u oprav elektromotorů všemi funkcemi jako dělník, technolog nebo mistr. V roce 1991 došlo k privatizaci a vznikla akciová společnost Kovoterm Brno, kde jsem pokračoval stále u motorů a to ve funkci vedoucího provozu a poté ředitele závodu. 1. ledna 2008 došlo k odštěpení části, která se zabývala elektromotory, odkoupil jsem ji a založil Kovoterm elektromotory s.r.o., v níž jsem jednatelem.
Soustředíte se hlavně na značku Siemens, prodáváte a opravujete také elektromotory jiných výrobců?
Siemens je naším hlavním zaměřením, v nabídce okrajově máme i elektromotory jiných značek. Pozáruční servis provádíme u elektromotorů všech značek. Elektromotory prodáváme a opravujeme do výkonu 200 kW.
Kde se dnes elektromotory německé značky Siemens vyrábí? V Německu?
Siemens je sice značka německá, ale elektromotory jsou ryze českým výrobkem. Společnost Siemens před časem koupila výrobny elektromotorů v Mohelnici a Frenštátě, kde se vyrábějí elektromotory nižších výkonů. Siemens vlastní i továrnu v Drásově, která se specializuje na vysokonapěťové elektromotory.
I dnešní elektromotory zřejmě fungují na principu statoru, rotoru a elektromagnetického pole, zaznamenaly přesto nějaký technický vývoj?
V dnešní době mají elektromotory vyšší účinnost, rotor bývá z mědi. Navíc jsou používány jiné vodiče s lepší izolací. Novější elektromotory mají vyšší krytí a prachovky proti vnikání vlhka a prachu.
Přicházejí plasty či jiné lehké materiály i do světa elektromotorů?
Snaha snižovat hmotnost je samozřejmě i u elektromotorů. V současné době dochází u Siemensu k náběhu nové typové řady 1LE , kde se nahrazuje litina a železo za plast a slitiny hliníku. Také kostry statoru jsou do výkonu 18 kW hliníkové, až u větších výkonů jsou teprve litinové.
Co se na elektromotorech nejčastěji porouchá?
Nejčastější závadou bývá zkrat ve vinutí. Příčinou může být vlhko či cizí předměty ve vinutí, jako vodivý prach nebo i olej. Častou závadou bývá taktéž přetížení vlivem chodu na dvě fáze. K tomu dochází většinou při poruše spínače nebo stykače, ale i v případě, kdy rozvodna do elektrické sítě nepustí všechny tři fáze. Pokud motor v ten moment stojí, vůbec se nerozběhne a zpravidla se mu nic nestane. Je-li ale v chodu, pálí se vinutí. V takovém případě zákazníkovi, jehož motor se poškodil, můžeme po převinutí vystavit protokol – defektační nález, na základě kterého pak může jednat s pojišťovnou nebo požadovat škodu po dodavateli elektrické energie.
Bývá příčinou nefunkčnosti elektromotorů i něco dalšího?
Může to být závada ložisek, která je pak potřeba vyměnit. V nových motorech se používají zapouzdřená bezúdržbová ložiska. U vyšších výkonů se používají ložiska otevřená kuličková nebo i válečková – z důvodu vyššího radiálního zatížení. Takové motory mívají maznice na domazávání. Jedná se o výkony od 22 kW, u těch starších se maznice montovaly již od výkonů 15 kW. Maznice můžeme na přání zákazníka namontovat i do elektromotorů o nižších výkonech.
V roce 2003 došlo k navýšení napětí v síti ze 220 na 230 a ze 380 na 400 voltů, respektive k úpravě tolerance kolísání v síti z -10 / +6 % na +-10%. Může tato změna vést k poškození elektromotorů?
Tato změna mohla některým elektromotorům způsobit problémy a zničit je. Musely se pak převinout. Avšak starší motory mají větší přetížitelnost a proto v pořádku fungují dál, jen se jim zvýšením napětí lehce zvedl odběr. Stačí upravit proudový chránič a motor jede dál. Nejnovější elektromotory už jsou stavěny dle platných norem a to i pro jiné země světa se síťovou frekvenci 60 Hz. V České republice je 50 Hz.
Prodáváte i jednofázové elektromotory?
Ano, dodávají se až do výkonu 2,2 kW, jejich součástí musí být rozběhový kondenzátor. Zákazníci je používají především tam, kde není dosah 3-fázového napětí.
Jak se dají u motoru regulovat jeho otáčky, stačí snížit napětí?
To nepomůže, v případě nízkého napětí se motor vůbec nerozběhne. Každý motor je stavěn na určitý počet otáček. Je potřeba použít frekvenční měnič. Pak je ale nutno myslet i na pořádné chlazení, standardní někdy nestačí. Pro takové případy prodáváme externí chlazení, kdy se sejme těleso standardního chlazení a nahradí se výkonnějším. Nižším napětím se dají regulovat otáčky jen komutátorových motorů s uhlíky.
Mají elektromotory nějakou ochranu?
Standardně není montována, ale na přání přidáváme tepelnou ochranu na vinutí, která motor v případě přetížení buď sama vypne nebo jen vyhodnocuje teplotu motoru a údaje předává dál.
Setkáváte se někdy s hodně starými elektromotory?
Už jsme párkrát renovovali velice staré elektromotory pro Technické muzeum. Jednalo se například o exponát rotoru generátoru. Občas lidé nosí elektromotory, které pamatují i druhou světovou válku – vyrobené okolo roku 1938.
Je možné postavit elektromotor podle přání zákazníka?
Ano, máme na to povolení přímo od Siemensu a zpravidla to probíhá úpravou nového elektromotoru. Tuto službu – speciální úpravy elektromotorů - zajišťujeme i pro jiné zákazníky Siemensu a to i ze zahraničí.
Zabýváte se jen elektromotory nebo i něčím dalším?
Renovovat a opravovat umíme i generátory malých vodních elektráren a transformátory. Zájem o generátory pro malé vodní elektrárny vzrůstá. Na takový generátor lze po menších úpravách využít klasický nízkootáčkový elektromotor. K tomuto účelu je ideální elektromotor s otáčkami okolo 680 otáček za minutu a ten upravit. I takové služby zajišťujeme. Vineme i cívky, nové transformátory a to až do 5 kVA. Provozujeme rovněž půjčovnu čerpadel.
Dostávají se k nám nějaké elektromotory a jim příbuzná zařízení z daleké Asie?
Spíš jen prostřednictvím již hotových elektrospotřebičů, které z těchto oblastí pocházejí. Samostatné elektromotory moc ne.
Jak má postupovat zákazník, když mu elektromotor vypoví službu?
Pokud je to možné, může nám jej rovnou přivézt do servisu. Jedná-li se o větší elektromotor a je složité jej demontovat, může k zákazníkovi vyjet naše služba, která posoudí rozsah poškození a navrhne řešení. V případě nutnosti demontáže ji zajistí a jestliže se jedná o elektromotor, který musí být trvale v chodu, jsme schopni zákazníkovi po dobu opravy zapůjčit elektromotor jiný, jenž naši technici nainstalují. Zákazník si může buď ponechat motor zapůjčený nebo si po opravě vzít zpět ten svůj. V obou případech zaplatí jen cenu opravy. Motory s výkonem do 7,5 kW opravujeme i do 24 hodin, ty silnější do 3 dnů.
Dají se v případě renovace elektromotoru použít novější a vyspělejší součástky?
Každý typ motoru má navíjecí předpis a není možné jen tak zaměňovat použité díly. Pro navíjení se ale používá smaltovaný drát s lepší izolací a vyšší životností. Vinutí se kompletně vymění, elektromotor se vyčistí a po finální montáži opatří novým nátěrem.
Nosí někdy zákazníci do opravy elektromotory, které opravit nelze?
V případě poškození rotorové klece se oprava nevyplatí. Pak je výhodnější koupě nového elektromotoru nebo pořízení repasovaného, které také prodáváme.
Vztahuje se na opravy elektromotorů nějaká záruka?
Našim zákazníkům poskytujeme již dlouhá léta záruku 1 rok. Na opravy používáme kvalitní materiál stejný jako Siemens ve výrobě nových elektromotorů a to i do jiných značek.
Odkud vám zákazníci motory vozí a kam až za nimi jezdíte vy?
Působíme převážně v našem regionu s rádiusem okolo 30-ti km. Zajíždíme ale i do Čech. Nové upravované elektromotory od nás putovaly už také do Mexika, Chile, Kanady, Japonska, USA a dalších zemí světa. Tyto motory pro zahraniční zákazníky od nás odchází do týdne.
Už vás někdy zákazníci něčím překvapili?
Nijak zvlášť. Občas se ve vinutí starších elektromotorů, jež nejsou dokonale uzavřeny, najdou myši, které do nich zalezly za teplem.
Děkuji za rozhovor a přeji mnoho dalších zajímavých objednávek.
Kovoterm elektromotory s.r.o.
prodej a opravy elektromotorů Siemens a jiných značek, vinutí cívek, transformátorů
Kšírova 497/122, Brno - Horní Heršpice, tel.: 543 234 987, 603 441 685
BUS 49, 72 - zastávka Kšírova
text Marián K., foto Marián K., BrNovinky, foto Kovoterm elektromotory (bez vodoznaku)