ALU Servis, s.r.o.
Cejl 29/76, Brno - Zábrdovice, tel.: 545 126 262
Každý řidič jistě zná stav vozovek v České republice. Ani se nenadějete a najednou projedete výmolem, který je ukryt v kaluži. Jízda po městě a zvlášť parkování může být pro někoho noční můrou. Obrubníky občas nejsou vidět, stačí trocha nepozornosti a odnese to kolo automobilu. Někdy se poškodí pneumatika, ale občas nepříjemný zvuk kovu prozradí, že je defekt větší. Poškozen může být disk. Obzvlášť to zamrzí u těch hliníkových, na nichž je každý oděrek hned vidět a leckdy zase poškození není znatelné, ale disk se za jízdy na autě chová tak, jako by měl ulétnout. Co se s tím dá dělat a jak opravit poškozený hliníkový disk nejen automobilový, ale i motocyklový, BrNovinkám prozradil pan Ing. Pavel Pustějovský, majitel firmy ALU Servis, s.r.o.
Od kdy řidičům opravujete hliníkové disky?
Hliníkové disky jsme začali opravovat v roce 1995.
Co Vás vedlo k tomu zaměřit se na tento obor?
Zaujala mě možnost podnikat v něčem novém, co nebylo na českém trhu zastoupeno. Hliníkové disky jsme v České republice začali opravovat jako první. Zpočátku jsme měli zastoupení rakouské firmy Kottnig´s Felgenklinik. V roce 1997 jsme se osamostatnili. Nyní nám zakázky chodí z celé České republiky.
Jaké mohou řidiče potkat defekty hliníkových disků?
Po vjetí do nějakého výmolu může být disk naražený, stává se, že kousek disku při větším nárazu dokonce uletí. Zároveň může nastat situace, kdy je disk zdeformovaný, ať radiálně či axiálně. Dalším typem poškození jsou povrchové oděrky, zvláště o obrubníky anebo v zimě o ztvrdlý sníh smíchaný s posypovým materiálem. Někdy mohou mít disky špatně viditelnou prasklinu, kudy utíká vzduch a bezdušová pneumatika se vyfukuje.
Opravujete všechny typy hliníkových disků? Jak se dělí?
Hliníkové disky bývají kované nebo lité. Obě varianty opravujeme a to v rozměrech 13-22´. Další kategorií jsou disky motocyklové, které také spravujeme. Složitěji se opravují disky, jenž jsou vyleštěny a ošetřeny pouze transparentním clear lakem. Snadněji opravíme disk, který je klasicky povrchově ošetřen, tedy se základem, stříbrnou barvou a lakem. Neopravujeme disky pro nákladní automobily.
Jsou znát rozdíly v kvalitě disků, které řidiči obouvají a dávají na své automobily?
Určitě. Nejkvalitnější bývají ty, které montují přímo automobilky ve výrobě, zvlášť německé provenience. Na český trh se dostávají i disky z Asie, Číny, které jsou sice levnější, ale zdaleka nevydrží tolik. Stačí pak jeden výmol na silnici a díky tomu, že jsou levnější disky samozřejmě měkčí, snadněji se zkroutí nebo dokonce prasknou a jsou pak na odpis. I zde tedy platí pravidlo vyšší kvality za vyšší cenu i když na první pohled mohou vypadat dražší a levnější hliníkové disky stejně.
Lze disk opravit i lokálně, aniž by to bylo pak viditelné?
Je to individuální, záleží, zda mají klasický povrch – stříkaný metalízou nebo jsou jen vyleštěny a opatřeny lakem. Dnes výrobci disků používají i různé kombinace metalíz, například stříbrnou s černou. Tam se odstín chytá hůř.
Jsou hliníkové disky vhodné i pro jízdu v zimě?
Pokud si řidič dává pozor, nevidím v tom problém. Nevhodné do zimy jsou disky, jenž jsou leštěné a pokryty pouze clear lakem. Ty jsou mnohem více citlivé na oděr, než klasické stříkané. Někdo si může myslet, že je sníh měkký, ale je potřeba si uvědomit, že čistý sníh na silnici moc nepotkáme. Zpravidla je smíchán se solí, pískem či jiným posypovým materiálem. Pak stačí, když tato směs zmrzne a oděrka disku je na světě.
Přesuňme se ze zimy do teplejších období roku. Každý řidič zná nejen černou špínu na stříbrných hliníkových discích způsobenou brzdovými destičkami a každý jistě ví, že není jednoduché ji dostat dolů. Máte na ni nějaký recept?
Záleží na brzdových destičkách, některé jsou kvalitní a samozřejmě zároveň dražší a tolik nešpiní. Nicméně, černotu zanechají asi všechny, navíc zpravidla zapečenou tím, jak se disk při brzdění ohřívá. Existují různé přípravky speciálně na hliníkové disky. Některé fungují více, jiné méně. Nám se ale nejvíc osvědčil klasický tekutý Cif na sklokeramické desky sporáků. Nepoškrábe a zvládne i zapečené zbytky destiček.
Už jsme zmiňovali, že opravujete i disky motocyklové, tam bývají stejné defekty jako u aut?
Motocyklové hliníkové disky jsou náročnější na opravu, protože mají větší průměr a snadněji se tak zkroutí. Navíc, motorkáři své stroje občas nešetří a podle toho vypadají i disky. V případě havárie ve vysoké rychlosti bývají někdy motocyklové disky neopravitelné. Cena za opravu motocyklových disků je vyšší, než těch automobilových.
Jak se pozná, zda je hliníkový disk vůbec opravitelný?
To se na první pohled poznat skoro nedá. Je potřeba disk přinést, u nás jej roztočíme a zkontrolujeme. Někdy odhalíme prasklinu okem sotva viditelnou. Opravit nelze disk, který má porušenou nějakou zásadní nosnou část, například utrženou celou přepážku.
Jakým způsobem přijímáte zakázky? Co když řidič s poškozeným diskem dojede a má jej na autě?
To není problém, provozujeme i pneuservis, takže disk demontujeme z auta a zujeme jej přímo u nás. Je možné zde nechat i celý automobil do doby, než je disk opraven. Disky k nám posílají i smluvní servisy, v Brně jsou to Renocar, Hošek Motor, BS Auto Brno, Toyota na Vídeňské, Ford Carent a další. Zákazníci nám posílají disky i poštou z celé republiky.
Na kolik řidiče oprava hliníkového disku přijde? Existuje nějaký univerzální ceník?
Jde o to, jak moc je disk poškozený, kolik defektů má. Deformace bývá zpravidla spojena s oděrkami. Máme pouze orientační ceník. Oprava hran stojí okolo 300,- Kč, rovnání disku cca 1.000,- Kč, lakování čela disku včetně opískovaní, plniče, metalízy a clear laku je za 900 – 1.500,- Kč podle velikosti. Je to individuální.
Kolik času si má řidič na opravu disku rezervovat?
Něco jsme schopni opravit za den až dny tři, nějaký defekt za týden. Opět záleží na typu poškození. Pokud jsou potřeba technologické přestávky – při lakování – trvá oprava o něco déle.
Zajišťujete kromě opravy disků i jiné služby?
Vzhledem k tomu, že jsou disky z hliníkových slitin, vaříme hliník. Občas někdo přijde, že potřebuje něco hliníkového zavařit – i takovým zákazníkům vyjdeme rádi vstříc. Hliníkové disky pískujeme jemným korundem. Chodí k nám proto i ti, kteří opravují autoveterány a potřebují něco malého opískovat. Náš pískovací box má rozměry 1,5 x 1 x 1 metr a díky tomu, že na otryskání používáme jemný korund, nestane se, že bychom něco propískovali a poškodili.
Pokud se zákazník rozhodne pro změnu barvy svých disků, jaké má u vás možnosti?
Kromě metalíz, kterých je asi 100 typů, můžeme disky nastříkat v podstatě jakoukoliv barvou. Toho využívají hlavně majitelé tuningových automobilů, kteří své disky dávají do bílé, červené nebo například zlaté barvy.
Máte pro řidiče nějaké doporučení?
Aby nekupovali nekvalitní čínské levné disky a nejen o disky řádně pečovali. Přeji jim mnoho šťastně ujetých kilometrů a když se nějaký defekt už přihodí, nejlepší je zajet přímo k nám, abychom posoudili rozsah poškození a navrhli správnou opravu.
Děkuji za rozhovor a přeji mnoho spokojených zákazníků a hlavně bezpečí na cestách.
ALU Servis, s.r.o.
Opravy hliníkových disků, pískování povrchů, lakování disků
Cejl 29/76, Brno - Zábrdovice, tel.: 545 126 262, www.aluservis.cz
TRAM 2, 4, 9 - zastávka Tkalcovská
text Marián K., foto Marián K., BrNovinky + ilustrační foto
Kategorie: podnikání a řemeslo Zobrazeno: 33488
ALU Servis, s.r.o.
Cejl 29/76, Brno - Zábrdovice, tel.: 545 126 262
Každý řidič jistě zná stav vozovek v České republice. Ani se nenadějete a najednou projedete výmolem, který je ukryt v kaluži. Jízda po městě a zvlášť parkování může být pro někoho noční můrou. Obrubníky občas nejsou vidět, stačí trocha nepozornosti a odnese to kolo automobilu. Někdy se poškodí pneumatika, ale občas nepříjemný zvuk kovu prozradí, že je defekt větší. Poškozen může být disk. Obzvlášť to zamrzí u těch hliníkových, na nichž je každý oděrek hned vidět a leckdy zase poškození není znatelné, ale disk se za jízdy na autě chová tak, jako by měl ulétnout. Co se s tím dá dělat a jak opravit poškozený hliníkový disk nejen automobilový, ale i motocyklový, BrNovinkám prozradil pan Ing. Pavel Pustějovský, majitel firmy ALU Servis, s.r.o.
Od kdy řidičům opravujete hliníkové disky?
Hliníkové disky jsme začali opravovat v roce 1995.
Co Vás vedlo k tomu zaměřit se na tento obor?
Zaujala mě možnost podnikat v něčem novém, co nebylo na českém trhu zastoupeno. Hliníkové disky jsme v České republice začali opravovat jako první. Zpočátku jsme měli zastoupení rakouské firmy Kottnig´s Felgenklinik. V roce 1997 jsme se osamostatnili. Nyní nám zakázky chodí z celé České republiky.
Jaké mohou řidiče potkat defekty hliníkových disků?
Po vjetí do nějakého výmolu může být disk naražený, stává se, že kousek disku při větším nárazu dokonce uletí. Zároveň může nastat situace, kdy je disk zdeformovaný, ať radiálně či axiálně. Dalším typem poškození jsou povrchové oděrky, zvláště o obrubníky anebo v zimě o ztvrdlý sníh smíchaný s posypovým materiálem. Někdy mohou mít disky špatně viditelnou prasklinu, kudy utíká vzduch a bezdušová pneumatika se vyfukuje.
Opravujete všechny typy hliníkových disků? Jak se dělí?
Hliníkové disky bývají kované nebo lité. Obě varianty opravujeme a to v rozměrech 13-22´. Další kategorií jsou disky motocyklové, které také spravujeme. Složitěji se opravují disky, jenž jsou vyleštěny a ošetřeny pouze transparentním clear lakem. Snadněji opravíme disk, který je klasicky povrchově ošetřen, tedy se základem, stříbrnou barvou a lakem. Neopravujeme disky pro nákladní automobily.
Jsou znát rozdíly v kvalitě disků, které řidiči obouvají a dávají na své automobily?
Určitě. Nejkvalitnější bývají ty, které montují přímo automobilky ve výrobě, zvlášť německé provenience. Na český trh se dostávají i disky z Asie, Číny, které jsou sice levnější, ale zdaleka nevydrží tolik. Stačí pak jeden výmol na silnici a díky tomu, že jsou levnější disky samozřejmě měkčí, snadněji se zkroutí nebo dokonce prasknou a jsou pak na odpis. I zde tedy platí pravidlo vyšší kvality za vyšší cenu i když na první pohled mohou vypadat dražší a levnější hliníkové disky stejně.
Lze disk opravit i lokálně, aniž by to bylo pak viditelné?
Je to individuální, záleží, zda mají klasický povrch – stříkaný metalízou nebo jsou jen vyleštěny a opatřeny lakem. Dnes výrobci disků používají i různé kombinace metalíz, například stříbrnou s černou. Tam se odstín chytá hůř.
Jsou hliníkové disky vhodné i pro jízdu v zimě?
Pokud si řidič dává pozor, nevidím v tom problém. Nevhodné do zimy jsou disky, jenž jsou leštěné a pokryty pouze clear lakem. Ty jsou mnohem více citlivé na oděr, než klasické stříkané. Někdo si může myslet, že je sníh měkký, ale je potřeba si uvědomit, že čistý sníh na silnici moc nepotkáme. Zpravidla je smíchán se solí, pískem či jiným posypovým materiálem. Pak stačí, když tato směs zmrzne a oděrka disku je na světě.
Přesuňme se ze zimy do teplejších období roku. Každý řidič zná nejen černou špínu na stříbrných hliníkových discích způsobenou brzdovými destičkami a každý jistě ví, že není jednoduché ji dostat dolů. Máte na ni nějaký recept?
Záleží na brzdových destičkách, některé jsou kvalitní a samozřejmě zároveň dražší a tolik nešpiní. Nicméně, černotu zanechají asi všechny, navíc zpravidla zapečenou tím, jak se disk při brzdění ohřívá. Existují různé přípravky speciálně na hliníkové disky. Některé fungují více, jiné méně. Nám se ale nejvíc osvědčil klasický tekutý Cif na sklokeramické desky sporáků. Nepoškrábe a zvládne i zapečené zbytky destiček.
Už jsme zmiňovali, že opravujete i disky motocyklové, tam bývají stejné defekty jako u aut?
Motocyklové hliníkové disky jsou náročnější na opravu, protože mají větší průměr a snadněji se tak zkroutí. Navíc, motorkáři své stroje občas nešetří a podle toho vypadají i disky. V případě havárie ve vysoké rychlosti bývají někdy motocyklové disky neopravitelné. Cena za opravu motocyklových disků je vyšší, než těch automobilových.
Jak se pozná, zda je hliníkový disk vůbec opravitelný?
To se na první pohled poznat skoro nedá. Je potřeba disk přinést, u nás jej roztočíme a zkontrolujeme. Někdy odhalíme prasklinu okem sotva viditelnou. Opravit nelze disk, který má porušenou nějakou zásadní nosnou část, například utrženou celou přepážku.
Jakým způsobem přijímáte zakázky? Co když řidič s poškozeným diskem dojede a má jej na autě?
To není problém, provozujeme i pneuservis, takže disk demontujeme z auta a zujeme jej přímo u nás. Je možné zde nechat i celý automobil do doby, než je disk opraven. Disky k nám posílají i smluvní servisy, v Brně jsou to Renocar, Hošek Motor, BS Auto Brno, Toyota na Vídeňské, Ford Carent a další. Zákazníci nám posílají disky i poštou z celé republiky.
Na kolik řidiče oprava hliníkového disku přijde? Existuje nějaký univerzální ceník?
Jde o to, jak moc je disk poškozený, kolik defektů má. Deformace bývá zpravidla spojena s oděrkami. Máme pouze orientační ceník. Oprava hran stojí okolo 300,- Kč, rovnání disku cca 1.000,- Kč, lakování čela disku včetně opískovaní, plniče, metalízy a clear laku je za 900 – 1.500,- Kč podle velikosti. Je to individuální.
Kolik času si má řidič na opravu disku rezervovat?
Něco jsme schopni opravit za den až dny tři, nějaký defekt za týden. Opět záleží na typu poškození. Pokud jsou potřeba technologické přestávky – při lakování – trvá oprava o něco déle.
Zajišťujete kromě opravy disků i jiné služby?
Vzhledem k tomu, že jsou disky z hliníkových slitin, vaříme hliník. Občas někdo přijde, že potřebuje něco hliníkového zavařit – i takovým zákazníkům vyjdeme rádi vstříc. Hliníkové disky pískujeme jemným korundem. Chodí k nám proto i ti, kteří opravují autoveterány a potřebují něco malého opískovat. Náš pískovací box má rozměry 1,5 x 1 x 1 metr a díky tomu, že na otryskání používáme jemný korund, nestane se, že bychom něco propískovali a poškodili.
Pokud se zákazník rozhodne pro změnu barvy svých disků, jaké má u vás možnosti?
Kromě metalíz, kterých je asi 100 typů, můžeme disky nastříkat v podstatě jakoukoliv barvou. Toho využívají hlavně majitelé tuningových automobilů, kteří své disky dávají do bílé, červené nebo například zlaté barvy.
Máte pro řidiče nějaké doporučení?
Aby nekupovali nekvalitní čínské levné disky a nejen o disky řádně pečovali. Přeji jim mnoho šťastně ujetých kilometrů a když se nějaký defekt už přihodí, nejlepší je zajet přímo k nám, abychom posoudili rozsah poškození a navrhli správnou opravu.
Děkuji za rozhovor a přeji mnoho spokojených zákazníků a hlavně bezpečí na cestách.
ALU Servis, s.r.o.
Opravy hliníkových disků, pískování povrchů, lakování disků
Cejl 29/76, Brno - Zábrdovice, tel.: 545 126 262, www.aluservis.cz
TRAM 2, 4, 9 - zastávka Tkalcovská
text Marián K., foto Marián K., BrNovinky + ilustrační foto