Modelína, formelína nebo barvičky už dnes nepatří jen do dětských rukou. S nástupem moderních modelovacích hmot tvoří i dospělí a jejich výtvory se mnohdy podobají uměleckým dílům. Z nových kreativních materiálů si každý při troše fantazie vytvoří obraz na stěnu nebo šperk. Z čeho lze vybírat brnovinkám prozradili Miloslav Kment a Aleš Trnka ze společnosti Kreativní svět, sídlící v Brně na Hlinkách.
Kreativní svět
Hlinky 146/74, Brno - Staré Brno, tel.: 543 245 346
Děti se rády malují na obličej, motivů je celá řada.
Jak dlouho se už kreativními potřebami zabýváte?
Miloslav Kment: Máme to rozdělené. Kolega v tomto oboru pracuje už pět nebo šest let a zhruba před dvěma roky jsme se dali dohromady s tím, že se tuto činnost pokusíme rozvinout a nabídnout širší záběr sortimentu. Cílem bylo, aby u nás lidé byli schopni nakoupit valnou většinu materiálu, pomůcek a zboží pro kreativní tvorbu nejen pro děti, ale i dospělé. Naše cílová skupina je od malých dětí, kterým jsme schopni nabídnout modelovací hmoty, pastelky či voskovky, až po profesionální tvůrce, kteří z našeho zboží vyrábí spoustu zajímavých věcí jako šperky, bytové doplňky a další, a to i na prodej.
Odkud pramení vaše spojení s kreativními potřebami?
Aleš Trnka: Byl jsem na výstavišti ve Frankfurtu a hledal něco nového, co by oživilo trh a také přemýšlel, čím bych doplnil svoje podnikání. Původně jsem narazil na firmu EberhardFaber. Tu pak koupila společnost Staedtler, která doplnila a rozšířila sortiment. Vzhledem k tomu, že mě zboží na veletrhu zaujalo, začal jsem jednat o podmínkách prodeje v České republice a na Slovensku. Dohodli jsme se a začali spolupracovat. Byla to taková intuice v daný moment. Když jsem na veletrh přišel a viděl šíři sortimentu, bylo mi jasné, že by to mohlo být zajímavé. Něco takového u nás v té době chybělo.
Modelovací hmota Fimo je v mnoha odstínech.
Tvořili jste něco i vy sami?
Aleš Trnka: Právě že ne, já jsem se zabýval materiály pro kanceláře jako jsou etikety, papíry a tak dále. Trh se začal naplňovat a konkurence byla čím dál větší. Protože jsme nabízeli i dětské samolepky, hledal jsem spíš něco pro děti a rodinu, než pro kanceláře. Díky výše jmenované firmě jsme kancelářské věci zrušili a nahradili novým sortimentem. Zaujal nás a práce s ním je mnohem zábavnější, hlavně když vidíte u dětí i dospělých radost z tvorby.
Co teď zákazníci nejvíc kupují?
Miloslav Kment: Vzhledem k tomu, že naším hlavním top produktem je modelovací hmota Fimo, tak hodně kupují sady barev pro děti, ale i šperkové sady. Ty jsou poskládané tak, aby si každý mohl jednoduše vytvořit svoje dílo za pomoci návodů a postupů. Sady se hodně prodávají hlavně před Vánoci, protože jsou líbivé. Pro lidi, kteří s nimi nemají ještě zkušenost, je to pěkný dárek. Mají pak impulz pro tvoření. Náš sortiment není až tak sezónní, je to celoroční záležitost. Při tvůrčích procesech lidé tvoří po celý rok, nejen o Vánocích.
Modelovací hmota je něco jako modurit?
Miloslav Kment: Něco jako modurit, to neradi slyšíme. Principiálně je to možné, ale co se týká kvality a možností práce, je to úplně někde jinde. Fimo má několik různých řad. Ta nejoblíbenější, ze které se tvoří, je Fimo hmota, jež se zapéká v troubě asi půl hodiny na 110 stupňů Celsia. Jsou i jiné varianty, které tvrdnou na vzduchu, případně v mikrovlnce. Sortiment je široký a k těmto věcem je spousta zajímavých doplňků.
Ozdobné děrovačky podrtrhnou osobitost tvorby.
Sledujete dnes mezi lidmi vyšší zájem o kreativní potřeby?
Aleš Trnka: Řekl bych, že trend se neustále zvyšuje a zájem roste. Setkáváme se s názory jako například: “Jsme rádi, že máte něco takového, děcka aspoň nesedí doma za počítačem.“ V tomto ohledu se zájem zvyšuje, nehledě na materiály, které nejsou jen pro děti, ale pro celou rodinu. I maminky na mateřské dovolené hodně kreativních potřeb využívají a tvoří šperky a dekorace bytů. Vytvoří šperky, které dál na internetu prodávají. Když se hmota zapeče, je velice trvanlivá a pevná. Je to materiál, jenž nutí maminky, aby si zkrášlily byt nebo domeček. Zájem neustále roste, což je jen dobře.
Spolupracujete i s nějakými umělci?
Aleš Trnka: V této chvíli se více orientujeme na klasického zákazníka. Co se týká uměleckého směru, činnost v něm zatím moc nevyvíjíme. Máme to v plánu, ale potřebujeme více času a připravit i systém, protože se jedná o specifickou větev obchodu, propagaci a další věci. V současné době se snažíme lidem dělat osvětu, aby se o kreativním sortimentu dozvěděli co nejvíce. Spolupracujeme s Monikou Brýdovou, která vystupuje v televizi v pořadu Rady ptáka Loskutáka a dalšími ženami, jež o své tvorbě píší knihy a dělají workshopy. Orientujeme se spíš na lidi, kteří tomu propadli. Dennodenně s kreativními potřebami pracují a věnují tvorbě maximum.
Barvit lze všechno možné, stačí si vybrat tu svoji.
Kde berete inspiraci, co nového přinést na trh?
Miloslav Kment: Především v zahraničí, protože jsme začínali s firmou EberhardFaber. Spolupracujeme také se společností Acme United Europe, která vyrábí různé kreativní doplňky jako děrovačky, nůžky a další pomůcky pro tvoření. Zastupujeme firmu Snazaroo, což je v podstatě nejlepší a největší výrobce barev na obličej pro techniku facepainting. Začali jsme spolupracovat se společností Nerchau, která vyrábí různé barvy na textil, okna, akrylové i jiné barvy. Snažíme se vždy najít něco, co nám zapadne do sortimentu, aby u nás zákazníci měli možnost na jednom místě pořídit vše, co pro svůj výtvor potřebují. Hledáme nové impulzy a možnosti na různých výstavách a internetu.
Aleš Trnka: Hlavně se soustředíme na to, aby zboží bylo kvalitní. 90 procent našeho sortimentu se vyrábí v Evropské unii. Pro děti a rodinu je důležité, aby zboží bylo nezávadné, kvalitní a byli s ním spokojeni, nadšeni a vraceli se zpět, protože zjistili, že je to dobrá a kvalitní věc.
Používají výrobci i nějaké materiály ze zemí třetího světa, například Afriky, Asie?
Aleš Trnka: Co vím, tak částečně snad firma Snazaroo, která vyrábí barvičky na obličej a tělo. Část pigmentace a produktů dováží z Afriky, ze kterých potom vyrábí barvy v Anglii.
Některé kreace dětí dokážou zaskočit.
Pořádáte pro své zákazníky workshopy, aby se s potřebami od vás naučili pracovat?
Miloslav Kment: Na našich internetových stránkách je Kreativní deník, do něhož se snažíme doplňovat jednotlivé postupy s materiály, aby o nich lidé získali první obrázek a návod, jak s nimi pracovat. Snažíme se ve spolupráci s paní Brýdovou a paní Nemravovou v dohledné době uspořádat různé víkendové kurzy a workshopy právě v našich prostorách.
Chodí se vám zákazníci chlubit se svými díly nebo posílají fotografie?
Aleš Trnka: Tak i tak. Někteří k nám přímo s výtvory přijdou a někteří pošlou fotku. Fungujeme i na facebooku, kde je odezva největší. Dáváme tam i různé návody a komunikujeme se zákazníky a tvůrci, potažmo oni nám posílají fotku nebo ji přímo uveřejňují. Snažíme se rychle reagovat, takže naši zákazníci mají informace velmi rychle, jsou dobře dostupné, případně je odkážeme, kde co najdou. Občas tam umístíme i video. Zákazníci ale chodí i k nám a ukazují, co vytvořili a občas se přijdou na něco zeptat. Další skupinu budou tvořit zákazníci z workshopů, v nichž je chceme zdokonalovat a ukazovat jim nové techniky.
Pro intenzivní kreativce je k dispozici větší balení.
Jsou v Brně i nějaké kluby tvůrců nebo kroužky?
Aleš Trnka: Co vím, tak tvoří v Lužánkách. Různé akce se dělají ve školních kroužcích, ale tam je to už složitější, protože školy nemají dostatek financí. V Brně se pořádají různé kurzy, které fungují asi nejvíc. Pokud člověk materiál nezná, návod mu nemusí úplně stačit. Je vždy lepší, když tvůrce vidí na vlastní oči, co hmota dokáže. Ne všichni si to dokážou představit a hned něco vytvořit. Občas mají i obavy, že to nedokážou, ale v momentě, kdy vidí, že je práce s materiálem jednoduchá a vykouší si práci sami, svoji fantazii využívají dál už sami. Doma si pak vytvoří cokoliv. Hmota je geniální v tom, že se dá snadno míchat mezi sebou, dá se válet na tenké plátky, takže můžete obalovat skleničky, tvořit obrazy, mozaiky a spoustu jiných věcí. Pokud zákazník jen trošku chce a má chuť zkoušet, vymýšlí nové a nové techniky. Když jsme hmotu začali prodávat, existovalo pár základních technik. Zákazníci vymýšleli a přicházeli s novými nápady, jak hmotu využít a kombinovat.
Ještě hmota doma nikomu neobživla jako ve filmu Chobotnice z druhého patra?
Miloslav Kment: Zatím ne, ale vypadá to, že to tak dřív nebo později dopadne.
Tvůrci se chodí chlubit svými výtvory šperků.
Stíháte všechny kreativní potřeby zkoušet na vlastní pěst?
Aleš Trnka: Musí na to být alespoň tolik času, abychom si ověřili, že kvalita udávaná výrobcem je pravdivá. Není nic horšího, než když prodáváte něco, o čem tvrdíte, že funguje, a zákazník zjistí, že tomu tak není. Díky tomu, že vše sami testujeme, rozšiřujeme nabídku pomaleji. Ale s testováním nám pomáhají již zmíněné spolupracovnice. Někdy nám přijde nový materiál, se kterým si ani sami nevíme rady, tak jej pošleme našim testerkám a ty jej pak celé nadšené zkouší.
Dostávají se na Český trh i méně kvalitní výrobky ze zemí východu?
Miloslav Kment: Bohužel ano, občas se tady objeví hmoty z Asie. Lidé, kteří takové výrobky zkouší, zjišťují, že jsou špatné, hmota se láme a drolí. Je to podobné jako u pastelek z Číny, které se lámou a praskají, někdy dokonce ani nekreslí. Takové výrobky se zde objeví, ale trh má samoočistnou schopnost. Nevěřím, že by se podobné výrobky na českém trhu nějak více prosadily.
Náušnicemi z hmoty se blýskne každá žena.
Jsou nějací další výrobci těchto hmot v České republice?
Miloslav Kment: Na hmoty, které nabízíme, určitě ne. Co se týče pastelek, výrobci v Česku jsou, ale drtivá většina je stejně vyrábí v asijských zemích. Našimi dodavateli jsou především společnosti z Německa a Anglie, kde se dbá na kvalitu a splňují atesty Evropské unie. Cena je sice vyšší, ale spousta zákazníků se k nám vrací se slovy: „Já jsem si koupil vaše pastelky a vydržely mi rok. Ty, které jsem si pořídil předtím, nekreslily a za měsíc jsem si musel jít koupit nové.“
Vybavujete si nějakou veselou příhodu spojenou s vaší prací?
Aleš Trnka: Ano, z doby, kdy jsme domlouvali zastoupení Fimo hmoty v České republice. Tvoření a kreativita je většinou doménou žen. Když jsem přijel na jednání do Německa k manažerovi společnosti, řekl mi: Moment, já si vás musím vyfotit, protože jste první chlap, který s námi spolupracuje.“ Pak mě vzal do místnosti vedle, kde měli obrovskou tabuli. Na ní bylo uvedeno asi 80 zemí se kterými spolupracují a ze zástupců těchto zemí jsem byl jako chlap jediný. Zbytek majitelů firem byly samé ženy.
Nezabýváte se ale jen modelovací hmotou, co jsou zažehlovací korálky? Zažehlují se skutečně žehličkou?
Aleš Trnka: Ano, zažehlují se žehličkou. Poskládají se na podložku jako mozaika, pak se na ně položí pečící papír a přes něj se zažehlí. Díky vysoké teplotě se k sobě lehce po obvodu spečou a drží v jednom celku.
Skládáním a ohýbáním vznikají různé obrazce.
Co se z korálků tvoří, obrázky?
Miloslav Kment: Přesně tak. Existují na ně různé podložky, na něž se poskládá motiv. Podložky mohou být v různých motivech, například panáček, rybička, slon. Děti si korálky skládají podle barvy a když se pak zažehlí, mají z nich obrázek.
Dají se na sebe i vrstvit do trojrozměrných objektů?
Miloslav Kment: To ne, to by nešlo zažehlit. Je to pouze plošná záležitost.
Máte pro letošní rok připraven nějaký trhák?
Aleš Trnka: Trhákem jsou silikonové formy, které už sice v nabídce byly minulý rok, ale díky tomu, že došlo k prodeji vyrábějící společnosti, část sortimentu zanikla. Teď znovu přišly na trh a jsou hodně oblíbené. Jedná se o formy, které vydrží teploty mezi -15 a +80 stupni Celsia a mají i potravinářské atesty. Tvůrci do nich mohou používat modelovací a odlévací hmoty, sádru anebo i čokoládu, želé, zmrzlinu, marcipán. Práce s formami je velice jednoduchá. Odlijete, necháte vystydnout a výrobek snadno vyloupnete díky tomu, že silikon je měkký a poddajný.
Zažehlovací korálky pro tvorbu obrázků.
Jaké mají motivy silikonových forem zákazníci k dispozici?
Aleš Trnka: Od vánočních motivů přes velikonoční, jarní, letní a dětské motivy. K dispozici je zhruba 16 druhů forem plus dalších osm miniformiček, které jsou vhodné na detaily. Svůj motiv si vybere školák i maminka, jež chce dětem vytvořit například čokoládová zvířátka nebo andílky na vánoční stromeček.
Formičky se tedy dají zalít i betonem?
Miloslav Kment: Ano, dají se vyrobit i betonoví andílci.
Kreativní svět sídlí v Brně na ulici Hlinky.
Chtěli byste závěrem něco vzkázat čtenářům brnovinek, kteří ještě neměli odvahu něco sami vytvořit?
Aleš Trnka: Hlavně, aby se nebáli, protože je to všechno velice jednoduché. Myslím, že největší zážitek přijde, když něco vytvoří a bude se jim to líbit. Tím pádem zjistí, že nejsou tak nešikovní a že i s malou kuličkou hmoty se dá vytvořit mnoho pěkných věcí.
Kreativní svět
modelovací hmota Fimo, barvy na obličej, školní a kreativní potřeby, zažehlovací korálky, dekorace, malování, velkoobchod, tisk fotografií na plátno
Hlinky 146/74, Brno - Staré Brno, tel.: 543 245 346, kreativní svět na internetu
TRAM 1, TROL 25, 26, 37, BUS 52, 68 - zastávka Výstaviště - hlavní vstup
text a foto Marián K., brnovinky
H sport
doplňky výživy, protein, posilovací stroje a vybavení pro sport, potřeby pro maséry a masáže, poradenská činnost, sestavování jídelníčku, odborná literatura, solární kosmetika, bandáže, ortézy, vybavení sportovních zařízení
Prodejna Brno
Nováčkova 418/11, Brno - Husovice, tel.: 545 213 050, 777 760 006, www.hsport.cz
TRAM 4 - zastávka vozovna Husovice
Kategorie: podnikání a řemeslo Zobrazeno: 11017
Modelína, formelína nebo barvičky už dnes nepatří jen do dětských rukou. S nástupem moderních modelovacích hmot tvoří i dospělí a jejich výtvory se mnohdy podobají uměleckým dílům. Z nových kreativních materiálů si každý při troše fantazie vytvoří obraz na stěnu nebo šperk. Z čeho lze vybírat brnovinkám prozradili Miloslav Kment a Aleš Trnka ze společnosti Kreativní svět, sídlící v Brně na Hlinkách.
Kreativní svět
Hlinky 146/74, Brno - Staré Brno, tel.: 543 245 346
Děti se rády malují na obličej, motivů je celá řada.
Jak dlouho se už kreativními potřebami zabýváte?
Miloslav Kment: Máme to rozdělené. Kolega v tomto oboru pracuje už pět nebo šest let a zhruba před dvěma roky jsme se dali dohromady s tím, že se tuto činnost pokusíme rozvinout a nabídnout širší záběr sortimentu. Cílem bylo, aby u nás lidé byli schopni nakoupit valnou většinu materiálu, pomůcek a zboží pro kreativní tvorbu nejen pro děti, ale i dospělé. Naše cílová skupina je od malých dětí, kterým jsme schopni nabídnout modelovací hmoty, pastelky či voskovky, až po profesionální tvůrce, kteří z našeho zboží vyrábí spoustu zajímavých věcí jako šperky, bytové doplňky a další, a to i na prodej.
Odkud pramení vaše spojení s kreativními potřebami?
Aleš Trnka: Byl jsem na výstavišti ve Frankfurtu a hledal něco nového, co by oživilo trh a také přemýšlel, čím bych doplnil svoje podnikání. Původně jsem narazil na firmu EberhardFaber. Tu pak koupila společnost Staedtler, která doplnila a rozšířila sortiment. Vzhledem k tomu, že mě zboží na veletrhu zaujalo, začal jsem jednat o podmínkách prodeje v České republice a na Slovensku. Dohodli jsme se a začali spolupracovat. Byla to taková intuice v daný moment. Když jsem na veletrh přišel a viděl šíři sortimentu, bylo mi jasné, že by to mohlo být zajímavé. Něco takového u nás v té době chybělo.
Modelovací hmota Fimo je v mnoha odstínech.
Tvořili jste něco i vy sami?
Aleš Trnka: Právě že ne, já jsem se zabýval materiály pro kanceláře jako jsou etikety, papíry a tak dále. Trh se začal naplňovat a konkurence byla čím dál větší. Protože jsme nabízeli i dětské samolepky, hledal jsem spíš něco pro děti a rodinu, než pro kanceláře. Díky výše jmenované firmě jsme kancelářské věci zrušili a nahradili novým sortimentem. Zaujal nás a práce s ním je mnohem zábavnější, hlavně když vidíte u dětí i dospělých radost z tvorby.
Co teď zákazníci nejvíc kupují?
Miloslav Kment: Vzhledem k tomu, že naším hlavním top produktem je modelovací hmota Fimo, tak hodně kupují sady barev pro děti, ale i šperkové sady. Ty jsou poskládané tak, aby si každý mohl jednoduše vytvořit svoje dílo za pomoci návodů a postupů. Sady se hodně prodávají hlavně před Vánoci, protože jsou líbivé. Pro lidi, kteří s nimi nemají ještě zkušenost, je to pěkný dárek. Mají pak impulz pro tvoření. Náš sortiment není až tak sezónní, je to celoroční záležitost. Při tvůrčích procesech lidé tvoří po celý rok, nejen o Vánocích.
Modelovací hmota je něco jako modurit?
Miloslav Kment: Něco jako modurit, to neradi slyšíme. Principiálně je to možné, ale co se týká kvality a možností práce, je to úplně někde jinde. Fimo má několik různých řad. Ta nejoblíbenější, ze které se tvoří, je Fimo hmota, jež se zapéká v troubě asi půl hodiny na 110 stupňů Celsia. Jsou i jiné varianty, které tvrdnou na vzduchu, případně v mikrovlnce. Sortiment je široký a k těmto věcem je spousta zajímavých doplňků.
Ozdobné děrovačky podrtrhnou osobitost tvorby.
Sledujete dnes mezi lidmi vyšší zájem o kreativní potřeby?
Aleš Trnka: Řekl bych, že trend se neustále zvyšuje a zájem roste. Setkáváme se s názory jako například: “Jsme rádi, že máte něco takového, děcka aspoň nesedí doma za počítačem.“ V tomto ohledu se zájem zvyšuje, nehledě na materiály, které nejsou jen pro děti, ale pro celou rodinu. I maminky na mateřské dovolené hodně kreativních potřeb využívají a tvoří šperky a dekorace bytů. Vytvoří šperky, které dál na internetu prodávají. Když se hmota zapeče, je velice trvanlivá a pevná. Je to materiál, jenž nutí maminky, aby si zkrášlily byt nebo domeček. Zájem neustále roste, což je jen dobře.
Spolupracujete i s nějakými umělci?
Aleš Trnka: V této chvíli se více orientujeme na klasického zákazníka. Co se týká uměleckého směru, činnost v něm zatím moc nevyvíjíme. Máme to v plánu, ale potřebujeme více času a připravit i systém, protože se jedná o specifickou větev obchodu, propagaci a další věci. V současné době se snažíme lidem dělat osvětu, aby se o kreativním sortimentu dozvěděli co nejvíce. Spolupracujeme s Monikou Brýdovou, která vystupuje v televizi v pořadu Rady ptáka Loskutáka a dalšími ženami, jež o své tvorbě píší knihy a dělají workshopy. Orientujeme se spíš na lidi, kteří tomu propadli. Dennodenně s kreativními potřebami pracují a věnují tvorbě maximum.
Barvit lze všechno možné, stačí si vybrat tu svoji.
Kde berete inspiraci, co nového přinést na trh?
Miloslav Kment: Především v zahraničí, protože jsme začínali s firmou EberhardFaber. Spolupracujeme také se společností Acme United Europe, která vyrábí různé kreativní doplňky jako děrovačky, nůžky a další pomůcky pro tvoření. Zastupujeme firmu Snazaroo, což je v podstatě nejlepší a největší výrobce barev na obličej pro techniku facepainting. Začali jsme spolupracovat se společností Nerchau, která vyrábí různé barvy na textil, okna, akrylové i jiné barvy. Snažíme se vždy najít něco, co nám zapadne do sortimentu, aby u nás zákazníci měli možnost na jednom místě pořídit vše, co pro svůj výtvor potřebují. Hledáme nové impulzy a možnosti na různých výstavách a internetu.
Aleš Trnka: Hlavně se soustředíme na to, aby zboží bylo kvalitní. 90 procent našeho sortimentu se vyrábí v Evropské unii. Pro děti a rodinu je důležité, aby zboží bylo nezávadné, kvalitní a byli s ním spokojeni, nadšeni a vraceli se zpět, protože zjistili, že je to dobrá a kvalitní věc.
Používají výrobci i nějaké materiály ze zemí třetího světa, například Afriky, Asie?
Aleš Trnka: Co vím, tak částečně snad firma Snazaroo, která vyrábí barvičky na obličej a tělo. Část pigmentace a produktů dováží z Afriky, ze kterých potom vyrábí barvy v Anglii.
Některé kreace dětí dokážou zaskočit.
Pořádáte pro své zákazníky workshopy, aby se s potřebami od vás naučili pracovat?
Miloslav Kment: Na našich internetových stránkách je Kreativní deník, do něhož se snažíme doplňovat jednotlivé postupy s materiály, aby o nich lidé získali první obrázek a návod, jak s nimi pracovat. Snažíme se ve spolupráci s paní Brýdovou a paní Nemravovou v dohledné době uspořádat různé víkendové kurzy a workshopy právě v našich prostorách.
Chodí se vám zákazníci chlubit se svými díly nebo posílají fotografie?
Aleš Trnka: Tak i tak. Někteří k nám přímo s výtvory přijdou a někteří pošlou fotku. Fungujeme i na facebooku, kde je odezva největší. Dáváme tam i různé návody a komunikujeme se zákazníky a tvůrci, potažmo oni nám posílají fotku nebo ji přímo uveřejňují. Snažíme se rychle reagovat, takže naši zákazníci mají informace velmi rychle, jsou dobře dostupné, případně je odkážeme, kde co najdou. Občas tam umístíme i video. Zákazníci ale chodí i k nám a ukazují, co vytvořili a občas se přijdou na něco zeptat. Další skupinu budou tvořit zákazníci z workshopů, v nichž je chceme zdokonalovat a ukazovat jim nové techniky.
Pro intenzivní kreativce je k dispozici větší balení.
Jsou v Brně i nějaké kluby tvůrců nebo kroužky?
Aleš Trnka: Co vím, tak tvoří v Lužánkách. Různé akce se dělají ve školních kroužcích, ale tam je to už složitější, protože školy nemají dostatek financí. V Brně se pořádají různé kurzy, které fungují asi nejvíc. Pokud člověk materiál nezná, návod mu nemusí úplně stačit. Je vždy lepší, když tvůrce vidí na vlastní oči, co hmota dokáže. Ne všichni si to dokážou představit a hned něco vytvořit. Občas mají i obavy, že to nedokážou, ale v momentě, kdy vidí, že je práce s materiálem jednoduchá a vykouší si práci sami, svoji fantazii využívají dál už sami. Doma si pak vytvoří cokoliv. Hmota je geniální v tom, že se dá snadno míchat mezi sebou, dá se válet na tenké plátky, takže můžete obalovat skleničky, tvořit obrazy, mozaiky a spoustu jiných věcí. Pokud zákazník jen trošku chce a má chuť zkoušet, vymýšlí nové a nové techniky. Když jsme hmotu začali prodávat, existovalo pár základních technik. Zákazníci vymýšleli a přicházeli s novými nápady, jak hmotu využít a kombinovat.
Ještě hmota doma nikomu neobživla jako ve filmu Chobotnice z druhého patra?
Miloslav Kment: Zatím ne, ale vypadá to, že to tak dřív nebo později dopadne.
Tvůrci se chodí chlubit svými výtvory šperků.
Stíháte všechny kreativní potřeby zkoušet na vlastní pěst?
Aleš Trnka: Musí na to být alespoň tolik času, abychom si ověřili, že kvalita udávaná výrobcem je pravdivá. Není nic horšího, než když prodáváte něco, o čem tvrdíte, že funguje, a zákazník zjistí, že tomu tak není. Díky tomu, že vše sami testujeme, rozšiřujeme nabídku pomaleji. Ale s testováním nám pomáhají již zmíněné spolupracovnice. Někdy nám přijde nový materiál, se kterým si ani sami nevíme rady, tak jej pošleme našim testerkám a ty jej pak celé nadšené zkouší.
Dostávají se na Český trh i méně kvalitní výrobky ze zemí východu?
Miloslav Kment: Bohužel ano, občas se tady objeví hmoty z Asie. Lidé, kteří takové výrobky zkouší, zjišťují, že jsou špatné, hmota se láme a drolí. Je to podobné jako u pastelek z Číny, které se lámou a praskají, někdy dokonce ani nekreslí. Takové výrobky se zde objeví, ale trh má samoočistnou schopnost. Nevěřím, že by se podobné výrobky na českém trhu nějak více prosadily.
Náušnicemi z hmoty se blýskne každá žena.
Jsou nějací další výrobci těchto hmot v České republice?
Miloslav Kment: Na hmoty, které nabízíme, určitě ne. Co se týče pastelek, výrobci v Česku jsou, ale drtivá většina je stejně vyrábí v asijských zemích. Našimi dodavateli jsou především společnosti z Německa a Anglie, kde se dbá na kvalitu a splňují atesty Evropské unie. Cena je sice vyšší, ale spousta zákazníků se k nám vrací se slovy: „Já jsem si koupil vaše pastelky a vydržely mi rok. Ty, které jsem si pořídil předtím, nekreslily a za měsíc jsem si musel jít koupit nové.“
Vybavujete si nějakou veselou příhodu spojenou s vaší prací?
Aleš Trnka: Ano, z doby, kdy jsme domlouvali zastoupení Fimo hmoty v České republice. Tvoření a kreativita je většinou doménou žen. Když jsem přijel na jednání do Německa k manažerovi společnosti, řekl mi: Moment, já si vás musím vyfotit, protože jste první chlap, který s námi spolupracuje.“ Pak mě vzal do místnosti vedle, kde měli obrovskou tabuli. Na ní bylo uvedeno asi 80 zemí se kterými spolupracují a ze zástupců těchto zemí jsem byl jako chlap jediný. Zbytek majitelů firem byly samé ženy.
Nezabýváte se ale jen modelovací hmotou, co jsou zažehlovací korálky? Zažehlují se skutečně žehličkou?
Aleš Trnka: Ano, zažehlují se žehličkou. Poskládají se na podložku jako mozaika, pak se na ně položí pečící papír a přes něj se zažehlí. Díky vysoké teplotě se k sobě lehce po obvodu spečou a drží v jednom celku.
Skládáním a ohýbáním vznikají různé obrazce.
Co se z korálků tvoří, obrázky?
Miloslav Kment: Přesně tak. Existují na ně různé podložky, na něž se poskládá motiv. Podložky mohou být v různých motivech, například panáček, rybička, slon. Děti si korálky skládají podle barvy a když se pak zažehlí, mají z nich obrázek.
Dají se na sebe i vrstvit do trojrozměrných objektů?
Miloslav Kment: To ne, to by nešlo zažehlit. Je to pouze plošná záležitost.
Máte pro letošní rok připraven nějaký trhák?
Aleš Trnka: Trhákem jsou silikonové formy, které už sice v nabídce byly minulý rok, ale díky tomu, že došlo k prodeji vyrábějící společnosti, část sortimentu zanikla. Teď znovu přišly na trh a jsou hodně oblíbené. Jedná se o formy, které vydrží teploty mezi -15 a +80 stupni Celsia a mají i potravinářské atesty. Tvůrci do nich mohou používat modelovací a odlévací hmoty, sádru anebo i čokoládu, želé, zmrzlinu, marcipán. Práce s formami je velice jednoduchá. Odlijete, necháte vystydnout a výrobek snadno vyloupnete díky tomu, že silikon je měkký a poddajný.
Zažehlovací korálky pro tvorbu obrázků.
Jaké mají motivy silikonových forem zákazníci k dispozici?
Aleš Trnka: Od vánočních motivů přes velikonoční, jarní, letní a dětské motivy. K dispozici je zhruba 16 druhů forem plus dalších osm miniformiček, které jsou vhodné na detaily. Svůj motiv si vybere školák i maminka, jež chce dětem vytvořit například čokoládová zvířátka nebo andílky na vánoční stromeček.
Formičky se tedy dají zalít i betonem?
Miloslav Kment: Ano, dají se vyrobit i betonoví andílci.
Kreativní svět sídlí v Brně na ulici Hlinky.
Chtěli byste závěrem něco vzkázat čtenářům brnovinek, kteří ještě neměli odvahu něco sami vytvořit?
Aleš Trnka: Hlavně, aby se nebáli, protože je to všechno velice jednoduché. Myslím, že největší zážitek přijde, když něco vytvoří a bude se jim to líbit. Tím pádem zjistí, že nejsou tak nešikovní a že i s malou kuličkou hmoty se dá vytvořit mnoho pěkných věcí.
Kreativní svět
modelovací hmota Fimo, barvy na obličej, školní a kreativní potřeby, zažehlovací korálky, dekorace, malování, velkoobchod, tisk fotografií na plátno
Hlinky 146/74, Brno - Staré Brno, tel.: 543 245 346, kreativní svět na internetu
TRAM 1, TROL 25, 26, 37, BUS 52, 68 - zastávka Výstaviště - hlavní vstup
text a foto Marián K., brnovinky
H sport
doplňky výživy, protein, posilovací stroje a vybavení pro sport, potřeby pro maséry a masáže, poradenská činnost, sestavování jídelníčku, odborná literatura, solární kosmetika, bandáže, ortézy, vybavení sportovních zařízení
Prodejna Brno
Nováčkova 418/11, Brno - Husovice, tel.: 545 213 050, 777 760 006, www.hsport.cz
TRAM 4 - zastávka vozovna Husovice