brnovinky

Přepnout do PC verze

Účetnictví, daně - Jak na ně? Poradí účetní Hana Kuchyňková Brno

uvod_dane_a_ucetnictvi_320_clanek

Daňové přiznání může vyvolat i pocit zoufalosti.

Každý, kdo někdy podnikal ví, že mu stát ukládá povinnost vedení daňové evidence nebo účetnictví. Česká republika připomíná sériovou linku na nové a nové předpisy a je těžké se v tom všem vyznat. Pokud by malý živnostník pravidelně sledoval novelizace nařízení, jež se týkají jeho činnosti a správně podle nich postupoval, času na samotné podnikání mu moc nezbude. Co všechno podléhá nutnosti daňové evidence? Jak ji vést? Je možné si dát do nákladů to či ono? Kdo poradí s vyplněním daňového přiznání? Všechny dotazy hravě zodpoví šikovná účetní. Pomocí v záplavě listin a dokladů může být Hana Kuchyňková, která se účetnictvím a daňovým poradenstvím zabývá  dlouho. brnovinky se ptaly za vás.

 

Účetnictví a daňové poradenství Hana Kuchyňková

tel.: 608 059 886, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

 

ucetnictvi_ilu_2

Podnikání přináší povinnost vést evidenci.

Jak dlouho podnikáte v oblasti účetnictví a daňového poradenství?

Zabývám se tím asi 12 let, svůj živnostenský list mám asi tři roky.

 

Baví vás čísla, máte v nich zálibu?

Jednak jsem vystudovala ekonomický obor, ale nezabývala jsem se ekonomií. A po mateřské dovolené jsem hledala takový obor, kde bych měla pocit záruky, že bude potřeba v jakékoliv době a účetnictví mně připadalo jako jeden z těch správných.

 

Co říkáte na stále se měnící zákony, vyhlášky, nařízení? Dá se v nich nějak orientovat?

Hrůza, ale musím se v tom orientovat. Dá se to naučit. Pro mě je určitým přínosem, že musím studovat zákony. Člověk jde stále směrem dopředu a nezastaví se na určitém bodu se svým vzděláváním.

 

ucetnictvi_ilu_7

Času málo, termín podání přiznání k dani se blíží.

Mění se nařízení státu často?

Některé zákony se mění i několikrát za rok a máte situace, kdy se něco změní i 20. prosince zpětně od 1. 1.

 

Jak se taková změna dá zpětně aplikovat na účetnictví?

Je to formou interního zúčtování. Potom jsou změny, které ovlivní spíše daňové přiznání, než konkrétní zaúčtování. Nevýhodou je, a to ani ne tak z hlediska účetnictví, že se podnikatelé zpětně dozví, jak mohou ovlivnit svůj zisk. Je to taková psí služba podnikateli, není to nic pozitivního.

 

Účastníte se nějakých školení, kurzů a seminářů?

Bez těch to nejde. Školení je na DPH, silniční daň, evidenci majetku, Intrastat, školení na zaměstnance ohledně mezd, na daň z příjmů ze závislé činnosti, na sociální a zdravotní pojištění a další. Školení může být i na právní záležitosti ve společnosti. Jak obsloužit smlouvy, jak se postavit ke klasické smlouvě nebo dohodě, kdy je smlouva právoplatná a kdy není. Od smluv se účetnictví odvíjí. Špatně obsloužená smlouva může znamenat hodně velký doměrek na dani z příjmu.

 

ucetnictvi_ilu_4

Dobrý účetní a daňový poradce je na roztrhání.

Jak se vám líbí současné nastavení daňového systému v České republice?

Někdy nabývám dojmu, že se stát chová k podnikateli jako k třídnímu nepříteli. Chybí podpora malého a středního podnikání. Někdy mám pocit, že stát nehledá cesty jak najít řešení, ale jak podnikatele doběhnout. To mně vadí a v tom je smysl mé práce - abych v rámci zákona toto sjednotila a byla klientům přínosem. Ne vždy se  to podaří a člověk za to musí nést svoji vlastní zodpovědnost. Ještě se mi nikdy nestalo, abych s příznivým přístupem jak k podnikateli, tak ke státní správě, nenašla nějaké řešení. Vždy se dá najít a udělat takové to správné pojítko mezi těma dvěma. Je to o lidech. Zákony jsou jedna věc, ale každý si ho vykládáme po svém. Jde o to, abych já přesvědčila podnikatele, aby zákon ctil. Také abych přesvědčila státní správu, jaké jsou zájmy státu a jaké podnikatele a udělat z toho jeden celek. Co se mi nelíbí je, že zákon je složitý čím dál více a ne každý živnostník složitou legislativu zvládne. Složitost je čím dál větší a náklady lidí čím dál více rostou. Dříve bylo takové gró, že podnikatel byl někdo. Dnes mám pocit, že to není o ziscích, ale ti lidé se opravdu dřou a honí, aby vydělali na poplatky a daně. Není to o tom, že by se lidé nesnažili.

 

Co říkáte na rovnou daň?

Rovná daň je sice hezká věc a do určité míry spravedlivá. Ale když se na ni podívám z toho titulu, co pro stát znamená, bojím se dopadů. Nevím zda patnáct procent byla správná míra. Balíček nebyl jen o 15 procentech, ale o neskutečném navýšení slev na daních z příjmu. Ve finále to dopadlo tak, že málokterý z mých klientů, kteří podnikají jako fyzické osoby, vůbec daň platí. Myslím, že nám to vrátí zpět. Politika měla být trošku jiná.

 

ucetnictvi_ilu_9

Vedení daňové evidence zabírá dost času.

Existuje na internetu nějaký spolehlivý server, kromě stránek ministerstva financí, kde se podnikatel má možnost dozvědět nějakou spolehlivou informaci?

Je to určitě server business info. Serverů, na které se obracím, je moc. Mají kouzelné články. Vesměs je jejich zpřístupnění zpoplatněné. Jako příklad mohu uvést server daňaři on-line. Tam ve vyhledávači zadáte heslo, které potřebujete. Vyjede spousta příkladů z oboru i s aplikací, což já hodně využívám, protože je nejlepší zjistit, jak se zákon aplikuje.

 

Jak dlouho se musí archivovat účetní doklady?

Achivace musí probíhat v souladu s účetnictvím. Každá agenda vyžaduje jiný způsob archivace.

 

Co vše jako účetní poradkyně klientům zajistíte?

Správu dokladů, které mi klienti nosí nejčastěji v krabici od bot nebo nějaké tašce. Dělám veškerou agendu. Dostanu doklady neroztříděné na kupce. Někdo mi je donese vyskládané a to je potom práce jedna radost. To si pak prakticky sednete a můžete hned pracovat. Když doklady někdo donese v takovém stavu, že jsou zvlášť dodací listy a zvlášť faktury, nevíte, co k čemu patří. Když je navíc mezi tím lísteček, že na fakturu klient zaplatil zálohu, tak vám to dá minimálně den práce, než si doklady připravíte pro konkrétní zaúčtování. Servis dělám veškerý, který s legislativou souvisí. Je to skladové účetnictví, mzdové účetnictví, daň z přidané hodnoty, daň z příjmů, silniční daně, daň z nemovitostí, Intrastat, podání přiznání na finančních úřadech, komunikace se státní správou. Když je kontrola, tak chodím na finanční úřad já na základě plné moci.

 

ucetnictvi_ilu_11

Jak nezapomenout na nějakou povinnost?

Ručíte za správnost vyplnění daňového přiznání?

Vzhledem k tomu, že ještě nemám certifikát daňového poradce, tak si za přiznání ručí podnikatel. Mezi námi je ale smlouva a tam je zakotveno, že před finančním úřadem za ně ručí podnikatel, ale na základě informací za to zaúčtování ručím já. Za dokladovost ručí podnikatel. V praxi to funguje tak, že pokud mám pochybnosti nad nějakým dokladem, podnikatele na něj upozorním. Když podnikatel trvá na jeho zaúčtování, je to formou diskuse. Nemá-li doklad správné náležitosti, chci, aby se to nějakým způsobem obsloužilo. Buď mi podnikatel dá kontakt na člověka, abych změnu dokladu zajistila nebo ji zajistí sám. Někdy mám problém s obsahem dokladu a pokud podnikatel trvá na tom, že jej chce zaúčtovat, musí to napsat písemně.

 

Jste pojištěna proti případné způsobené škodě?

Ano, samozřejmě jsem.

 

Pozorujete nějaký rozdíl na finančních úřadech v přístupu úředníků? Musíte pro ně dokumentaci připravovat odlišně?

Odlišně ano, ale není to o finančních úřadech, je to o práci firmy. Čím má firma větší obrat, tak je finanční úřad přísnější.

 

Dnes existuje takzvaná daň procentem z příjmu, kdy se nevede daňová evidence. Jakým způsobem podnikatel dokazuje příjmy?

Jak dokladujete, už záleží na vás, to vám finanční úřad nepředepíše. Musíte zvolit takovou formu, aby řekl ano, tyto příjmy jsou skutečně vaše a my je nebudeme zpochybňovat. Pokud se fakturuje, je dobré si od klientů nechat z druhé strany potvrdit, že fakturu převzal. Zachování číselné řady u vydaných faktur považuji za automatické. Kdo má denní tržby, nepředpokládám, že by uplatňoval daň procentem z příjmu. To jsou vesměs obory, jako například účetnictví a daňové poradenství, kde je podnikání o příjmech a když člověk působí sám, tak nemá moc výdaje. Nakoupíte počítač, software a pak máte jen výdaje za školení nebo když vám dopíše pero a potřebujete náplň do tiskárny. V letošním roce zákon umožňuje odpočet až 60 procent z příjmů. Když si spočítáte, jaká je to suma, tak nikdy takových skutečných výdajů nedosáhnete. Procenta uplatnění se liší podle oborů podnikání. Daň procentem z příjmů je vhodná pro domácí podnikání nebo umělecké obory.

 

ucetnictvi_ilu_14

David a Goliáš - podnikatel a úřady.

Jaké spatřujete výhody a nevýhody u plátce daně z přidané hodnoty?

Nevýhodou je u malého živnostníka, který působí někde na venkově a má klientelu mezi občany, že jako plátce DPH pro ně bude dražší. Pokud pracuje s právnickými subjekty nebo podnikajícími osobami, tak je plátcovství DPH určitou výhodou. Zejména ve stavebnictví, když nakupujete za zvýšenou sazbu DPH materiál a potom stavíte rodinné domy, kde je snížená sazba a splňujete parametry sociálního bydlení, tak je to pro vás vyloženě výhodné. U zemědělství je to stejné. Je to i v jiných oborech a není to zase tak zanedbatelné, pokud nenakupujete v zahraničí. V zahraničí se uplatňuje DPH formou reverse charge, to znamená na vstupu i na výstupu a v tuzemsku odvádíte z každé koruny. Prakticky neodvedete jen z marže, ale z celé tržby.

 

Když nakoupíte v zahraničí, je platba DPH výhodnější než u zboží z tuzemska?

Pokud nakupujete ve státech Evropské unie, tak je to částka bez daně. Nakupující má povinnost přiznat a odvést daň. To znamená, že v daňovém přiznání je to na vstupu i na výstupu. Nakoupíte například za deset milionů korun a k částce přičtete 20 procent daně z přidané hodnoty. Tím navýšíte cenu o 20 procent a těchto 20 procent uvádíte na vstupu i na výstupu v daňovém přiznání. Je to nula od nuly. Aby daň nemusel odvádět prodávající, tak to úřady udělaly u jednoho subjektu – nakupujícího. Jsou i nějaké výjimky, kdy nemůžete uplatnit daň na vstupu, ale musíte na výstupu.

 

ucetnictvi_ilu_10

Vedení daňové evidence a účetnictví dá zabrat.

Máte nějaký návod, co vše lze zahrnout do nákladů a co ne?

Finanční úřad neakceptuje jakoukoliv formu občerstvení. To už mám vyzkoušené a říkám každému, ať do nákladů občerstvení nezahrnuje. Přijde do nich vždy to, co mám dobře podkladově obsloužené. Do účetnictví lze zahrnout veškeré doklady, které souvisejí s předmětem ponikání. 

 

Jak finanční úřad pohlíží na jízdné a účty za telefon?

Většina mých klientů trvá na tom, že volá jen v rámci podnikání. Je to jeden z dokladů, který si od nich v případě takového tvrzení nechávám podepsat. Pokud někdo prokáže, že má dvě telefonní čísla, tak potom ano. Celý účet za telefon zahrnuji do nákladů u klientů, kdy vím že 99 procent hovorů je navázáno na jejich zákazníky a mají speciální číslo pro podnikání a speciální číslo pro soukromé účely. Pokud pracovníci finančního úřadu najdou nějakou pochybnost, chtějí dokázat, která čísla z vybraného výpisu byla skutečně pro podnikání. Když je na výpisu 150 krát číslo vaší manželky, tak je to těžko obhajitelné. Je potřeba používat zdravý rozum. Někomu dám do nákladů 90 procent a někomu 50 procent. Je to na domluvě s podnikatelem. Stejné je to u jízdného.

 

Myslíte, že se v roce 2011 objeví něco usnadňujícího podnikatelům práci a ulehčí jim život?

Se schválenými novelami zákona o DPH a Daně z příjmů čeká podnikatele změn spousta a rozhodně nebudou vždy pozitivní. Že by mělo nastat něco pozitivního či radikální změna, jsem nezaznamenala.

 

ucetnictvi_ilu_8

Kdo se v těch papírech má vyznat?

Pozorujete situaci v ostatních státech Evropské unie?

Ano, srovnávám to. Nedávno jsem dělala zkoušku Daňové systémy v zahraničí a dokonce jsem počítala daňovou povinnost Venezuely.

 

Kolik bude účetní stát řekněme menšího podnikatele - plátce DPH, který nemá měsíčně moc dokladů?

Dělala jsem si srovnání. Podle Komory daňových poradců je standardní, aby si účetní fakturovala 21 korun za řádek účetní evidence. To je dost. Jsou firmy, které tuto částku i přesahují. Je to vždy o nějaké domluvě. Já v částce za řádek mám zahrnuto úplně všechno včetně daňového přiznání. Připočítávám si pouze 300 korun měsíčně za každého zaměstnance. V navýšení jsou veškeré práce se zaměstnancem včetně výpočtu mezd.

 

Vybavujete si nějakou veselou historku z Vaší práce?

Spíše ty komentáře podnikatelů, ale ty nechci ani zveřejňovat. I v tomhle oboru je legrace.

 

ucetnictvi_ilu_6

Účetní za správné vedení evidence ručí.

Co byste podnikatelům doporučila?

Hlavu vzhůru, pevné nervy a šikovnou účetní, aby všechno obsloužila a domyslela. Přála bych podnikatelům, aby se jim dařilo. Obdivuji každého, kdo něco umí.

 

Účetnictví a daňové poradenství Hana Kuchyňková

daně a účetnictví, daňové přiznání, daňový poradce, komunikace se státní správou

tel.: 608 059 886, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

 

text Marián K., ilustrace brnovinky

Účetnictví, daně - Jak na ně? Poradí účetní Hana Kuchyňková Brno

uvod_dane_a_ucetnictvi_320_clanek

Daňové přiznání může vyvolat i pocit zoufalosti.

Každý, kdo někdy podnikal ví, že mu stát ukládá povinnost vedení daňové evidence nebo účetnictví. Česká republika připomíná sériovou linku na nové a nové předpisy a je těžké se v tom všem vyznat. Pokud by malý živnostník pravidelně sledoval novelizace nařízení, jež se týkají jeho činnosti a správně podle nich postupoval, času na samotné podnikání mu moc nezbude. Co všechno podléhá nutnosti daňové evidence? Jak ji vést? Je možné si dát do nákladů to či ono? Kdo poradí s vyplněním daňového přiznání? Všechny dotazy hravě zodpoví šikovná účetní. Pomocí v záplavě listin a dokladů může být Hana Kuchyňková, která se účetnictvím a daňovým poradenstvím zabývá  dlouho. brnovinky se ptaly za vás.

 

Účetnictví a daňové poradenství Hana Kuchyňková

tel.: 608 059 886, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

 

ucetnictvi_ilu_2

Podnikání přináší povinnost vést evidenci.

Jak dlouho podnikáte v oblasti účetnictví a daňového poradenství?

Zabývám se tím asi 12 let, svůj živnostenský list mám asi tři roky.

 

Baví vás čísla, máte v nich zálibu?

Jednak jsem vystudovala ekonomický obor, ale nezabývala jsem se ekonomií. A po mateřské dovolené jsem hledala takový obor, kde bych měla pocit záruky, že bude potřeba v jakékoliv době a účetnictví mně připadalo jako jeden z těch správných.

 

Co říkáte na stále se měnící zákony, vyhlášky, nařízení? Dá se v nich nějak orientovat?

Hrůza, ale musím se v tom orientovat. Dá se to naučit. Pro mě je určitým přínosem, že musím studovat zákony. Člověk jde stále směrem dopředu a nezastaví se na určitém bodu se svým vzděláváním.

 

ucetnictvi_ilu_7

Času málo, termín podání přiznání k dani se blíží.

Mění se nařízení státu často?

Některé zákony se mění i několikrát za rok a máte situace, kdy se něco změní i 20. prosince zpětně od 1. 1.

 

Jak se taková změna dá zpětně aplikovat na účetnictví?

Je to formou interního zúčtování. Potom jsou změny, které ovlivní spíše daňové přiznání, než konkrétní zaúčtování. Nevýhodou je, a to ani ne tak z hlediska účetnictví, že se podnikatelé zpětně dozví, jak mohou ovlivnit svůj zisk. Je to taková psí služba podnikateli, není to nic pozitivního.

 

Účastníte se nějakých školení, kurzů a seminářů?

Bez těch to nejde. Školení je na DPH, silniční daň, evidenci majetku, Intrastat, školení na zaměstnance ohledně mezd, na daň z příjmů ze závislé činnosti, na sociální a zdravotní pojištění a další. Školení může být i na právní záležitosti ve společnosti. Jak obsloužit smlouvy, jak se postavit ke klasické smlouvě nebo dohodě, kdy je smlouva právoplatná a kdy není. Od smluv se účetnictví odvíjí. Špatně obsloužená smlouva může znamenat hodně velký doměrek na dani z příjmu.

 

ucetnictvi_ilu_4

Dobrý účetní a daňový poradce je na roztrhání.

Jak se vám líbí současné nastavení daňového systému v České republice?

Někdy nabývám dojmu, že se stát chová k podnikateli jako k třídnímu nepříteli. Chybí podpora malého a středního podnikání. Někdy mám pocit, že stát nehledá cesty jak najít řešení, ale jak podnikatele doběhnout. To mně vadí a v tom je smysl mé práce - abych v rámci zákona toto sjednotila a byla klientům přínosem. Ne vždy se  to podaří a člověk za to musí nést svoji vlastní zodpovědnost. Ještě se mi nikdy nestalo, abych s příznivým přístupem jak k podnikateli, tak ke státní správě, nenašla nějaké řešení. Vždy se dá najít a udělat takové to správné pojítko mezi těma dvěma. Je to o lidech. Zákony jsou jedna věc, ale každý si ho vykládáme po svém. Jde o to, abych já přesvědčila podnikatele, aby zákon ctil. Také abych přesvědčila státní správu, jaké jsou zájmy státu a jaké podnikatele a udělat z toho jeden celek. Co se mi nelíbí je, že zákon je složitý čím dál více a ne každý živnostník složitou legislativu zvládne. Složitost je čím dál větší a náklady lidí čím dál více rostou. Dříve bylo takové gró, že podnikatel byl někdo. Dnes mám pocit, že to není o ziscích, ale ti lidé se opravdu dřou a honí, aby vydělali na poplatky a daně. Není to o tom, že by se lidé nesnažili.

 

Co říkáte na rovnou daň?

Rovná daň je sice hezká věc a do určité míry spravedlivá. Ale když se na ni podívám z toho titulu, co pro stát znamená, bojím se dopadů. Nevím zda patnáct procent byla správná míra. Balíček nebyl jen o 15 procentech, ale o neskutečném navýšení slev na daních z příjmu. Ve finále to dopadlo tak, že málokterý z mých klientů, kteří podnikají jako fyzické osoby, vůbec daň platí. Myslím, že nám to vrátí zpět. Politika měla být trošku jiná.

 

ucetnictvi_ilu_9

Vedení daňové evidence zabírá dost času.

Existuje na internetu nějaký spolehlivý server, kromě stránek ministerstva financí, kde se podnikatel má možnost dozvědět nějakou spolehlivou informaci?

Je to určitě server business info. Serverů, na které se obracím, je moc. Mají kouzelné články. Vesměs je jejich zpřístupnění zpoplatněné. Jako příklad mohu uvést server daňaři on-line. Tam ve vyhledávači zadáte heslo, které potřebujete. Vyjede spousta příkladů z oboru i s aplikací, což já hodně využívám, protože je nejlepší zjistit, jak se zákon aplikuje.

 

Jak dlouho se musí archivovat účetní doklady?

Achivace musí probíhat v souladu s účetnictvím. Každá agenda vyžaduje jiný způsob archivace.

 

Co vše jako účetní poradkyně klientům zajistíte?

Správu dokladů, které mi klienti nosí nejčastěji v krabici od bot nebo nějaké tašce. Dělám veškerou agendu. Dostanu doklady neroztříděné na kupce. Někdo mi je donese vyskládané a to je potom práce jedna radost. To si pak prakticky sednete a můžete hned pracovat. Když doklady někdo donese v takovém stavu, že jsou zvlášť dodací listy a zvlášť faktury, nevíte, co k čemu patří. Když je navíc mezi tím lísteček, že na fakturu klient zaplatil zálohu, tak vám to dá minimálně den práce, než si doklady připravíte pro konkrétní zaúčtování. Servis dělám veškerý, který s legislativou souvisí. Je to skladové účetnictví, mzdové účetnictví, daň z přidané hodnoty, daň z příjmů, silniční daně, daň z nemovitostí, Intrastat, podání přiznání na finančních úřadech, komunikace se státní správou. Když je kontrola, tak chodím na finanční úřad já na základě plné moci.

 

ucetnictvi_ilu_11

Jak nezapomenout na nějakou povinnost?

Ručíte za správnost vyplnění daňového přiznání?

Vzhledem k tomu, že ještě nemám certifikát daňového poradce, tak si za přiznání ručí podnikatel. Mezi námi je ale smlouva a tam je zakotveno, že před finančním úřadem za ně ručí podnikatel, ale na základě informací za to zaúčtování ručím já. Za dokladovost ručí podnikatel. V praxi to funguje tak, že pokud mám pochybnosti nad nějakým dokladem, podnikatele na něj upozorním. Když podnikatel trvá na jeho zaúčtování, je to formou diskuse. Nemá-li doklad správné náležitosti, chci, aby se to nějakým způsobem obsloužilo. Buď mi podnikatel dá kontakt na člověka, abych změnu dokladu zajistila nebo ji zajistí sám. Někdy mám problém s obsahem dokladu a pokud podnikatel trvá na tom, že jej chce zaúčtovat, musí to napsat písemně.

 

Jste pojištěna proti případné způsobené škodě?

Ano, samozřejmě jsem.

 

Pozorujete nějaký rozdíl na finančních úřadech v přístupu úředníků? Musíte pro ně dokumentaci připravovat odlišně?

Odlišně ano, ale není to o finančních úřadech, je to o práci firmy. Čím má firma větší obrat, tak je finanční úřad přísnější.

 

Dnes existuje takzvaná daň procentem z příjmu, kdy se nevede daňová evidence. Jakým způsobem podnikatel dokazuje příjmy?

Jak dokladujete, už záleží na vás, to vám finanční úřad nepředepíše. Musíte zvolit takovou formu, aby řekl ano, tyto příjmy jsou skutečně vaše a my je nebudeme zpochybňovat. Pokud se fakturuje, je dobré si od klientů nechat z druhé strany potvrdit, že fakturu převzal. Zachování číselné řady u vydaných faktur považuji za automatické. Kdo má denní tržby, nepředpokládám, že by uplatňoval daň procentem z příjmu. To jsou vesměs obory, jako například účetnictví a daňové poradenství, kde je podnikání o příjmech a když člověk působí sám, tak nemá moc výdaje. Nakoupíte počítač, software a pak máte jen výdaje za školení nebo když vám dopíše pero a potřebujete náplň do tiskárny. V letošním roce zákon umožňuje odpočet až 60 procent z příjmů. Když si spočítáte, jaká je to suma, tak nikdy takových skutečných výdajů nedosáhnete. Procenta uplatnění se liší podle oborů podnikání. Daň procentem z příjmů je vhodná pro domácí podnikání nebo umělecké obory.

 

ucetnictvi_ilu_14

David a Goliáš - podnikatel a úřady.

Jaké spatřujete výhody a nevýhody u plátce daně z přidané hodnoty?

Nevýhodou je u malého živnostníka, který působí někde na venkově a má klientelu mezi občany, že jako plátce DPH pro ně bude dražší. Pokud pracuje s právnickými subjekty nebo podnikajícími osobami, tak je plátcovství DPH určitou výhodou. Zejména ve stavebnictví, když nakupujete za zvýšenou sazbu DPH materiál a potom stavíte rodinné domy, kde je snížená sazba a splňujete parametry sociálního bydlení, tak je to pro vás vyloženě výhodné. U zemědělství je to stejné. Je to i v jiných oborech a není to zase tak zanedbatelné, pokud nenakupujete v zahraničí. V zahraničí se uplatňuje DPH formou reverse charge, to znamená na vstupu i na výstupu a v tuzemsku odvádíte z každé koruny. Prakticky neodvedete jen z marže, ale z celé tržby.

 

Když nakoupíte v zahraničí, je platba DPH výhodnější než u zboží z tuzemska?

Pokud nakupujete ve státech Evropské unie, tak je to částka bez daně. Nakupující má povinnost přiznat a odvést daň. To znamená, že v daňovém přiznání je to na vstupu i na výstupu. Nakoupíte například za deset milionů korun a k částce přičtete 20 procent daně z přidané hodnoty. Tím navýšíte cenu o 20 procent a těchto 20 procent uvádíte na vstupu i na výstupu v daňovém přiznání. Je to nula od nuly. Aby daň nemusel odvádět prodávající, tak to úřady udělaly u jednoho subjektu – nakupujícího. Jsou i nějaké výjimky, kdy nemůžete uplatnit daň na vstupu, ale musíte na výstupu.

 

ucetnictvi_ilu_10

Vedení daňové evidence a účetnictví dá zabrat.

Máte nějaký návod, co vše lze zahrnout do nákladů a co ne?

Finanční úřad neakceptuje jakoukoliv formu občerstvení. To už mám vyzkoušené a říkám každému, ať do nákladů občerstvení nezahrnuje. Přijde do nich vždy to, co mám dobře podkladově obsloužené. Do účetnictví lze zahrnout veškeré doklady, které souvisejí s předmětem ponikání. 

 

Jak finanční úřad pohlíží na jízdné a účty za telefon?

Většina mých klientů trvá na tom, že volá jen v rámci podnikání. Je to jeden z dokladů, který si od nich v případě takového tvrzení nechávám podepsat. Pokud někdo prokáže, že má dvě telefonní čísla, tak potom ano. Celý účet za telefon zahrnuji do nákladů u klientů, kdy vím že 99 procent hovorů je navázáno na jejich zákazníky a mají speciální číslo pro podnikání a speciální číslo pro soukromé účely. Pokud pracovníci finančního úřadu najdou nějakou pochybnost, chtějí dokázat, která čísla z vybraného výpisu byla skutečně pro podnikání. Když je na výpisu 150 krát číslo vaší manželky, tak je to těžko obhajitelné. Je potřeba používat zdravý rozum. Někomu dám do nákladů 90 procent a někomu 50 procent. Je to na domluvě s podnikatelem. Stejné je to u jízdného.

 

Myslíte, že se v roce 2011 objeví něco usnadňujícího podnikatelům práci a ulehčí jim život?

Se schválenými novelami zákona o DPH a Daně z příjmů čeká podnikatele změn spousta a rozhodně nebudou vždy pozitivní. Že by mělo nastat něco pozitivního či radikální změna, jsem nezaznamenala.

 

ucetnictvi_ilu_8

Kdo se v těch papírech má vyznat?

Pozorujete situaci v ostatních státech Evropské unie?

Ano, srovnávám to. Nedávno jsem dělala zkoušku Daňové systémy v zahraničí a dokonce jsem počítala daňovou povinnost Venezuely.

 

Kolik bude účetní stát řekněme menšího podnikatele - plátce DPH, který nemá měsíčně moc dokladů?

Dělala jsem si srovnání. Podle Komory daňových poradců je standardní, aby si účetní fakturovala 21 korun za řádek účetní evidence. To je dost. Jsou firmy, které tuto částku i přesahují. Je to vždy o nějaké domluvě. Já v částce za řádek mám zahrnuto úplně všechno včetně daňového přiznání. Připočítávám si pouze 300 korun měsíčně za každého zaměstnance. V navýšení jsou veškeré práce se zaměstnancem včetně výpočtu mezd.

 

Vybavujete si nějakou veselou historku z Vaší práce?

Spíše ty komentáře podnikatelů, ale ty nechci ani zveřejňovat. I v tomhle oboru je legrace.

 

ucetnictvi_ilu_6

Účetní za správné vedení evidence ručí.

Co byste podnikatelům doporučila?

Hlavu vzhůru, pevné nervy a šikovnou účetní, aby všechno obsloužila a domyslela. Přála bych podnikatelům, aby se jim dařilo. Obdivuji každého, kdo něco umí.

 

Účetnictví a daňové poradenství Hana Kuchyňková

daně a účetnictví, daňové přiznání, daňový poradce, komunikace se státní správou

tel.: 608 059 886, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

 

text Marián K., ilustrace brnovinky

Joomla SEF URLs by Artio

(c) MaK., 2008-2099, všechna práva vyhrazena, kopírování obsahu jen se svolením redakce

Nahoru PC verze