Navzdory dešti, větru i hustému provozu se několik desítek dobrodruhů znovu pouští do vytrvalostní autoveteránské soutěže. Už potřetí vyrazí na 1000 mil československých a jejich trasa vede mezi 17. a 20. červnem 2010 i přes Brno.
Start závodníků je ve čtvrtek v 16 hodin ze zámecké zahrady v Dolních Počernicích. První skupina dvanácti soutěžících se vydá na 800kilometrovou cestu v běžném provozu přes Kolín, Čáslav, Žďár nad Sázavou, Brno, Břeclav, Malacky, Stupavu do Bratislavy a odtud zpět do Prahy. V pátek ráno se k nim na startu druhého kola závodu připojí v Dolních Počernicích dalších 28 účastníků, aby dorazili po stejné trase opět do Bratislavy. Po přenocování v Bratislavě se vrátí do české metropole. Do cíle závodu, kterým je parkoviště před autosalonem Auto Exner v Dolních Počernicích, přijedou v sobotu mezi 17. a 19. hodinou. Závod nebude mít žádné oficiální zastávky, pouze měřený úsek v Židlochovicích.
Před třemi lety se stejného závodu zúčastnilo 53 vozů, z nichž jen dva kvůli poruše nedojely. Zřejmě nejzajímavějším veteránem bude vůz značky Lincoln L o objemu 6,5 litru. Automobil vyrobený v roce 1928 bude řídit žena. Řidičkou bude Markéta Kafková. Do závodu se zapojí také Milan Rus s vozem Škoda 430 z roku 1930, s nímž startoval již v roce 1970. Pozoruhodností jistě bude i vůz Praga Alfa z roku 1932, jenž na 1000 mílích československých jel již v roce 1935.
Třetí ročník tohoto zajímavého závodu má tytéž charakteristiky jako oba jeho ročníky předešlé, provedené roku 1933 a 1934. Závod jest přístupný pouze seriově vyráběným vozům; jest to podnik mezinárodně otevřený; jeho trať Praha-Brno-Bratislava, spojující v přímce tato tři hlavní města státu a dlouhá asi 400 km, se projíždí dvakrát tam a dvakrát zpět; nejde zde tudíž o okruh, na kterém by se jezdilo dokola, nýbrž o přímou trať, po které se jede jednou tam a podruhé zase zpět; všechny čtyři etapy se jedou na jednu zápřež a zastavuje se za účelem ověření průjezdu jen při obrátce v Bratislavě a v Praze; trať je po dobu závodu sice střežena, ale neuzavírá se pro ostatní dopravu, až na úsek Praha-Kolín, dlouhý asi 50 km, a to jen pro začátek závodu, než se rozvine celé pole startujících;
Start prováděn je hromadně, při čemž vozy odjíždějí z místa startu v řadě, jeden za druhým; organizačně rozdělena jest trať Praha-Bratislava na 10 úseků a centrum každého úseku jest v přímém a neustálém telefonickém spojení s ředitelstvím závodu v Praze; zde zpracovávají se veškeré zprávy došlé z celé trati a pokud tyto zprávy zajímají veřejnost, podávají obraz o situaci závodu, umístění neb odpadnutí závodníků, atd., jsou ihned přímo ze ředitelství závodu vysílány rozhlasem; pro zahraniční zájemce jsou hlášeny krátké situační zprávy ve světových jazycích.
Jako palivo připuštěna jest jedině lihobenzinová směs, v tom složení, jak jest zákonem u nás zavedena, t.j. 80 % benzinu a 20 % lihu. V každém voze musí býti po celou dobu závodu dva jezdci. Přihlášené vozy mohou býti těchto obsahů: do 750, do 1100, do 1500, do 2000 a přes 2000 ccm; klasifikace provádí se podle docíleného času a pro každou třídu zvlášť ; v každé třídě se dělá ocenění dvojí: 1. všech vozů bez ohledu na karoserii, a tedy jde o vůz otevřený či zavřený, a 2. pouze vozů zavřených; ceny vypsané pro jedno i druhé oceňování lze kumulovati, takže zavřený vůz může na cenách získati více než vůz otevřený. Potřebné množství paliva dodává pořadatelstvo závodníkům se slevou asi 70 %.
Hlavními trofejemi jsou putovní ceny pana presidenta republiky, min. veř. prací a min. nár. obrany, dále cena minist. pošt a tel. atd. Při loňském závodu uděleno bylo celkem 23 cen čestných a 67 cen peněžitých v hodnotě celkem Kč 192.500; na jednotlivé třídy připadlo: do 750 ccm 33.000 Kč, do 1100 ccm 44.500 Kč, do 1500 ccm 21.500 Kč do 2000 ccm 20.000 Kč,přes 2000 ccm 73.500 Kč.
Pro závodníky je v rámci závodu opětně letos vypsána zvláštní soutěž v poslechu rozhlasu, která ovšem není povinná. Podobná soutěž, dotovaná četnými cenami, pořádána jest též pro posluchače rozhlasu. Předběžné informace o závodu čerpají posluchači rozhlasu a diváci z oficielního programu, který jest vydáván v nákladu 200.000 kusů a který lze obdržeti v celé republice.
Jde o závod, při němž se nevybírá vstupné, a při němž mimo to pro značnou délku tratě a dlouhé trvání výdaje na organizaci pohltí značné částky, takže závod jest po finanční stránce pasivní. Na deficit nikdo pořádajícímu klubu nepřispívá. Proto nejsou závodníkům poskytovány obvyklé příspěvky na režii, startovné atd., nýbrž jsou závodníci odkázáni na vypsané ceny. Podrobné podmínky závodu zašle pořádající Autoklub RČS., Praha II., Lützowova 29. V. Ron.
Ani slavnému závodníku nestačí obyčejně jeho příjmy na slušné živobytí. A tím méně je mu možno uložit si takový kapitál, aby mohl žít z renty, až svaly a nervy se opotřebují, začnou ztrácet pružnost a až bude nutno ustoupit ze závodní dráhy, udělat místo nové, mladší garnituře závodníků.
Co dělat ? Není přece možno naráz opustit celý ten motorový svět s vůní oleje a benzinu, s hlukem motorů. A skoro všichni, po skončení závodnické kariéry, někteří už během ní, si berou zastoupení značky, pro kterou závodili. Je něco krásného v té doživotní věrnosti závodníka a jeho značky. Je to i výhodné: pro značku, pro zákazníka i pro vysloužilého závodníka. Závodník, který miluje svůj stroj, mu také dokonale rozumí, nebo závodník musí být nejen dobrým jezdcem, nýbrž i mechanikem. Má jistě i podíl na zdokonalení stroje. V době předzávodních příprav spolupracoval s konstruktérem a společná snaha dobýt úspěchu je spojila v jistý přátelský svazek. Jak dokonale poznal všechny vlastnosti, všechny rozmary a vady svého stroje, a způsoby, jak je zlepšit, odstranit.
pramen: Dobové dokumenty „1000 mil československých“, 1935
Máte doma také nějakého autoveterána? Půjdete vyhlížet účastníky závodu?
text Marián K., brnovinky, zdroj Iva Mračková, 1000 mil československých, grafika oMicrone.net
Kategorie: relax a hobby Brno Zobrazeno: 4725
Navzdory dešti, větru i hustému provozu se několik desítek dobrodruhů znovu pouští do vytrvalostní autoveteránské soutěže. Už potřetí vyrazí na 1000 mil československých a jejich trasa vede mezi 17. a 20. červnem 2010 i přes Brno.
Start závodníků je ve čtvrtek v 16 hodin ze zámecké zahrady v Dolních Počernicích. První skupina dvanácti soutěžících se vydá na 800kilometrovou cestu v běžném provozu přes Kolín, Čáslav, Žďár nad Sázavou, Brno, Břeclav, Malacky, Stupavu do Bratislavy a odtud zpět do Prahy. V pátek ráno se k nim na startu druhého kola závodu připojí v Dolních Počernicích dalších 28 účastníků, aby dorazili po stejné trase opět do Bratislavy. Po přenocování v Bratislavě se vrátí do české metropole. Do cíle závodu, kterým je parkoviště před autosalonem Auto Exner v Dolních Počernicích, přijedou v sobotu mezi 17. a 19. hodinou. Závod nebude mít žádné oficiální zastávky, pouze měřený úsek v Židlochovicích.
Před třemi lety se stejného závodu zúčastnilo 53 vozů, z nichž jen dva kvůli poruše nedojely. Zřejmě nejzajímavějším veteránem bude vůz značky Lincoln L o objemu 6,5 litru. Automobil vyrobený v roce 1928 bude řídit žena. Řidičkou bude Markéta Kafková. Do závodu se zapojí také Milan Rus s vozem Škoda 430 z roku 1930, s nímž startoval již v roce 1970. Pozoruhodností jistě bude i vůz Praga Alfa z roku 1932, jenž na 1000 mílích československých jel již v roce 1935.
Třetí ročník tohoto zajímavého závodu má tytéž charakteristiky jako oba jeho ročníky předešlé, provedené roku 1933 a 1934. Závod jest přístupný pouze seriově vyráběným vozům; jest to podnik mezinárodně otevřený; jeho trať Praha-Brno-Bratislava, spojující v přímce tato tři hlavní města státu a dlouhá asi 400 km, se projíždí dvakrát tam a dvakrát zpět; nejde zde tudíž o okruh, na kterém by se jezdilo dokola, nýbrž o přímou trať, po které se jede jednou tam a podruhé zase zpět; všechny čtyři etapy se jedou na jednu zápřež a zastavuje se za účelem ověření průjezdu jen při obrátce v Bratislavě a v Praze; trať je po dobu závodu sice střežena, ale neuzavírá se pro ostatní dopravu, až na úsek Praha-Kolín, dlouhý asi 50 km, a to jen pro začátek závodu, než se rozvine celé pole startujících;
Start prováděn je hromadně, při čemž vozy odjíždějí z místa startu v řadě, jeden za druhým; organizačně rozdělena jest trať Praha-Bratislava na 10 úseků a centrum každého úseku jest v přímém a neustálém telefonickém spojení s ředitelstvím závodu v Praze; zde zpracovávají se veškeré zprávy došlé z celé trati a pokud tyto zprávy zajímají veřejnost, podávají obraz o situaci závodu, umístění neb odpadnutí závodníků, atd., jsou ihned přímo ze ředitelství závodu vysílány rozhlasem; pro zahraniční zájemce jsou hlášeny krátké situační zprávy ve světových jazycích.
Jako palivo připuštěna jest jedině lihobenzinová směs, v tom složení, jak jest zákonem u nás zavedena, t.j. 80 % benzinu a 20 % lihu. V každém voze musí býti po celou dobu závodu dva jezdci. Přihlášené vozy mohou býti těchto obsahů: do 750, do 1100, do 1500, do 2000 a přes 2000 ccm; klasifikace provádí se podle docíleného času a pro každou třídu zvlášť ; v každé třídě se dělá ocenění dvojí: 1. všech vozů bez ohledu na karoserii, a tedy jde o vůz otevřený či zavřený, a 2. pouze vozů zavřených; ceny vypsané pro jedno i druhé oceňování lze kumulovati, takže zavřený vůz může na cenách získati více než vůz otevřený. Potřebné množství paliva dodává pořadatelstvo závodníkům se slevou asi 70 %.
Hlavními trofejemi jsou putovní ceny pana presidenta republiky, min. veř. prací a min. nár. obrany, dále cena minist. pošt a tel. atd. Při loňském závodu uděleno bylo celkem 23 cen čestných a 67 cen peněžitých v hodnotě celkem Kč 192.500; na jednotlivé třídy připadlo: do 750 ccm 33.000 Kč, do 1100 ccm 44.500 Kč, do 1500 ccm 21.500 Kč do 2000 ccm 20.000 Kč,přes 2000 ccm 73.500 Kč.
Pro závodníky je v rámci závodu opětně letos vypsána zvláštní soutěž v poslechu rozhlasu, která ovšem není povinná. Podobná soutěž, dotovaná četnými cenami, pořádána jest též pro posluchače rozhlasu. Předběžné informace o závodu čerpají posluchači rozhlasu a diváci z oficielního programu, který jest vydáván v nákladu 200.000 kusů a který lze obdržeti v celé republice.
Jde o závod, při němž se nevybírá vstupné, a při němž mimo to pro značnou délku tratě a dlouhé trvání výdaje na organizaci pohltí značné částky, takže závod jest po finanční stránce pasivní. Na deficit nikdo pořádajícímu klubu nepřispívá. Proto nejsou závodníkům poskytovány obvyklé příspěvky na režii, startovné atd., nýbrž jsou závodníci odkázáni na vypsané ceny. Podrobné podmínky závodu zašle pořádající Autoklub RČS., Praha II., Lützowova 29. V. Ron.
Ani slavnému závodníku nestačí obyčejně jeho příjmy na slušné živobytí. A tím méně je mu možno uložit si takový kapitál, aby mohl žít z renty, až svaly a nervy se opotřebují, začnou ztrácet pružnost a až bude nutno ustoupit ze závodní dráhy, udělat místo nové, mladší garnituře závodníků.
Co dělat ? Není přece možno naráz opustit celý ten motorový svět s vůní oleje a benzinu, s hlukem motorů. A skoro všichni, po skončení závodnické kariéry, někteří už během ní, si berou zastoupení značky, pro kterou závodili. Je něco krásného v té doživotní věrnosti závodníka a jeho značky. Je to i výhodné: pro značku, pro zákazníka i pro vysloužilého závodníka. Závodník, který miluje svůj stroj, mu také dokonale rozumí, nebo závodník musí být nejen dobrým jezdcem, nýbrž i mechanikem. Má jistě i podíl na zdokonalení stroje. V době předzávodních příprav spolupracoval s konstruktérem a společná snaha dobýt úspěchu je spojila v jistý přátelský svazek. Jak dokonale poznal všechny vlastnosti, všechny rozmary a vady svého stroje, a způsoby, jak je zlepšit, odstranit.
pramen: Dobové dokumenty „1000 mil československých“, 1935
Máte doma také nějakého autoveterána? Půjdete vyhlížet účastníky závodu?
text Marián K., brnovinky, zdroj Iva Mračková, 1000 mil československých, grafika oMicrone.net