Trabant "kulaťák" 600 v renovaci po novém laku.
Trabant. Lidové vozidlo minulého režimu. Bakelitový zázrak, jehož průjezd každý bezpečně poznal podle smradu pálícího se benzínu s olejem – když to ovšem nebyl wartburg nebo barkas. „Řev“ koní ve dvoutaktním režimu v kožence obaleném motoru byl poznat bezpečně. Jeden takový pomník, navíc v barvách Veřejné bezpečnosti, nyní vzhlíží nad Posezením U Trabanta na trase in-line/cyklo stezky Brno – Modřice, kousek za Avion Shopping Parkem. Zda trabant míří k západu nebo východu, to můžete posoudit sami. O tom, jak se nahoru dostal, brnovinky už psaly. Ale proč tam je zrovna trabant a ne jiné vozidlo? To už nám prozradil Lukáš Fajtl, majitel soukromého, veřejnosti zatím nepřístupného, muzea autoveteránů a dobových předmětů z let minulých a zároveň provozovatel občerstvovací stanice Posezení U Trabanta.
Jak jste se dostal k veteránům?
V roce 2003 jsem si koupil prvního trabanta a tím to tak nějak začalo a oslovilo mě to.
Barkas V901 - předchůdce modelu Barkas 1000.
Proč jste volil trabanta?
Měl jsem nejdřív lepší západní auto a všichni mi vykládali, že bych trabantem nikdy nejezdil a tak jsem jim chtěl dokázat pravý opak a koupil jsem si trabanta.
Můžeme zmínit to lepší auto?
Byl to Opel Vectra, v té době těžko dostupný.
Jednomístná Multicar s výsuvným žebříkem.
Kolik veteránů máte dnes?
To se možná nedá ani spočítat. Asi kolem 30 pěkných aut.
Zaměřil jste se speciálně na nějakou značku?
Hlavně na východoněmecké a pak na to, co jezdilo v dřívějším Československu. Kromě trabantů wartburgy, simcy, žiguly, Volhy 21 a 24, staré oktávky, spartak, Fiat 600, Tatra 613 a 603.
Je to vše v pojízdném stavu?
Dá se říct, že většina ano.
Legenda Trabant 601 a čtyřtaktní Trabant 1.1.
Jezdíte někam na vyjížďky, abyste pak u autoveteránů neměl šišaté pneumatiky?
Ano jezdím, na různé výlety, spanilé jízdy, trabanťácké srazy. Minulý rok jsme v Jinolicích v Českém ráji, kde bývají srazy, vyhráli v klasickém hodnocení s bledě modrým trabantem druhé místo ze 160 aut.
Už jste viděl studii trabanta na elektromotor? Jak se Vám líbí?
Ano, viděl. Klasický trabant je klasický. Bez zápachu a zvuku to už není ono. Nejlepší je trabant, který smrdí.
Není dnes problém sehnat olovnatý benzín do trabantů, nebo tam dáváte natural?
Osobní IFA F9.
To není problém, trabant si moc nevybírá, přidávají se aditiva.
Máte zde taky nějaký náklaďáček.
To je starý východoněmecký Barkas 900. Po něm následovaly více známé Barkasy 1000.
Máte i nějaký nákladní automobil IFA?
Mám, ale nemám ji dovezenou domů, protože čekám na přepravu. Mám tady osobáky IFA.
Jaký máte nejcennější kousek, čeho si nejvíce vážíte?
To je složité. Třeba starého osobáku IFA. Je ve velmi pěkném stavu. Potom P70. To je také slušné auto, má ještě dřevěnou kostru. Snažím se, abych měl vždy jedno auto v původním stavu a jedno v udělaném s novým lakem.
Předchůdce multikáry s nožním řízením vstoje.
Co je na trabantu všechno z bakelitu?
Obě kapoty, střecha, blatníky, dveře.
Takže nehrozí, že to zrezaví?
Hrozí, železo tam nějaké je. Pod bakelitem je všechno plechové.
Co je pravda na historce - když se dá na trabanta rozříznutý citron řeznou plochou dolů, prožere časem díru do bakelitu?
To bude asi nesmysl.
Sbíráte i wartburgy?
Ano, mám kulaťáka - Wartburg 900 v původním stavu. Na modely 353 ještě počkám tak 20 let, je to zatím hodně nové.
Po novém laku.
Zúčastňujete se i závodů do vrchu v Soběšicích?
Ne, ten je pro starší stroje. Jezdím na Slavkov. Vozím tam vždy jeden kousek a pokaždé nějaký jiný. Měl jsem tam i čtyřtaktního trabanta.
Máte tady i volhy – prostorná vozidla Veřejné bezpečnosti a taxíkářů. Která je nejstarší?
Kulatá – model GAZ 21 zvaná Carevna. Mám ji teď v dílně rozdělanou.
Kdysi jsem v jednom ruském filmu viděl, že v ní měli i přehrávač na gramodesky. Máte také takovou výbavu?
To bohužel ne.
Vybavení světnice z dob nedávno minulých.
Co máte za další ruské veterány?
Žigulíky, moskviče, to je tak z Ruska všechno.
A co auta české výroby?
Je tady Tatra 603, Tatra 613 a potom Škoda Octavia Combi i normální klasická, Škoda Spartak – ten je starší, ale vzhledově podobný k oktávce. Má víčko palivové nádrže navrchu, jinou masku, palubovku, ale motorově je stejný.
Co automobily z jiných zemí?
Z Itálie Fiat 600 z roku 1962. Dále Simca 1000, Chrysler 180, Ford Cortina. To je taková klasika.
Dobová ložnice.
Máte tady i traktor. Sbíráte také zemědělskou techniku?
Sbírám. Máme tady rodinné zemědělské muzeum pro známé.
Ze které doby jsou vaše exponáty?
Pocházejí z 50. až 60. let 20. století.
Sbíráte ještě nějaké další staré věci?
Například plechovky.
Jezdíte na burzy sběratelů?
Ano a vyměňujeme si to mezi sebou.
Za jak dlouho jste to vše nastřádal?
Sbírám to asi od roku 2000.
Klasický sporák včetně nádobí a náčiní.
Nosí vám nějaké věci známí?
Ano, schovávají mi to.
Dají se vaše sběratelské kousky používat i dnes?
Některé věci jsou stále funkční, například vysavače vysávají skoro všechny.
Renovujete si všechny věci sám?
Ano, jsem zastáncem toho, že bych si nekoupil zrenovovanou věc někým jiným. Vždy se snažím koupit věc v původním stavu nebo před renovací, ale nikdy ne po renovaci. Nevěřím tomu, že by to bylo uděláno pořádně.
Jak to všechno zvládáte? Děláte jen tohle nebo máte ještě nějakou jinou činnost?
Dělám tohle a provozuji hospůdku. Přes zimu se věnuji koníčku a přes léto Posezení U Trabanta.
Po dobrém obědě je čas na "čerstvé" noviny.
Máte nějaký sen, co byste chtěl do budoucna sehnat?
Chtěl bych mít ještě vybavení starého obchodu.
To zní zajímavě, z jakého období by mělo vybavení pocházet?
Opět o zhruba 50. a 60. léta minulého století.
Proč zrovna tahle doba?
Lépe se to shání a jsem v tom odchovaný.
Vraťme se na chvíli ještě k autoveteránům, když jedete do města, skočíte do starého auta nebo jedete novým?
Bezpečnost u starých aut není ideální. Nové automobily jsou mohutnější s mnoha bezpečnostními prvky. Některé staré nemají ani bezpečnostní pásy.
Jezdíte každý týden na nějaký sraz?
Když je čas, tak ano.
Instalace trabanta VB na věž.
Jste v nějakém klubu?
Nejsem, nestíhal bych to časově a navíc nevím do kterého bych měl jít, protože sbírám mnoho značek.
Kde jste byl veteránem nejdál a jakým?
Nejčastěji trabantem a nejdále zhruba do 500 kilometrů.
Jezdíte i do zahraničí?
Občas ano, na srazy do Německa.
Z Vaší záliby zřejmě vznikl název Posezení U Trabanta. Jak dlouhou má historii?
Asi v roce 2006 se tady postavila cyklostezka. Dal jsem policejního trabanta na stavební buňku a lidé, co jezdili po stezce, volali: „Jé, trabant!“. Tak jsem pak udělal hospodu u trabanta.
Posezení U Trabanta - zastávka bruslařů i cyklistů.
Mění se nabídka hospody? Chtějí lidé rozšířit sortiment?
Neustále se snažíme něco rozšiřovat, zdokonalovat a vyjít lidem vstříc.
Jak dlouho u vás trvá sezóna? Plánujete i zimní provoz?
Sezóna trvá zhruba od dubna až května do října. V zimě to nemá smysl provozovat.
Děláte v hospodě i nějaké akce?
Dříve bývaly, dnes už na to není čas. Byly zde i trabanťácké srazy, dětské dny. Bylo to náročné.
Trabant zdobí zeď u vstupu do areálu.
Už se stalo, že někdo přišel ze stezky polámaný z bruslí nebo kola a vy jste ho tady ošetřovali?
Ne, naštěstí ne.
Jezdíte také na kole nebo bruslích?
Raději jezdím autem, je to bezpečnější.
Máte nějaký plán do budoucna?
Chtěl bych udělat sraz trabantů.
Čtěte také: VB se vrátila do Brna - do výšin a trabantem
Lukáš Fajtl za výčepem Posezení u Trabanta.
Už jste někdy jeli trabantem? Kam nejdál?
text a foto Marián K., brnovinky
Kategorie: relax a hobby Brno Zobrazeno: 10060
Trabant "kulaťák" 600 v renovaci po novém laku.
Trabant. Lidové vozidlo minulého režimu. Bakelitový zázrak, jehož průjezd každý bezpečně poznal podle smradu pálícího se benzínu s olejem – když to ovšem nebyl wartburg nebo barkas. „Řev“ koní ve dvoutaktním režimu v kožence obaleném motoru byl poznat bezpečně. Jeden takový pomník, navíc v barvách Veřejné bezpečnosti, nyní vzhlíží nad Posezením U Trabanta na trase in-line/cyklo stezky Brno – Modřice, kousek za Avion Shopping Parkem. Zda trabant míří k západu nebo východu, to můžete posoudit sami. O tom, jak se nahoru dostal, brnovinky už psaly. Ale proč tam je zrovna trabant a ne jiné vozidlo? To už nám prozradil Lukáš Fajtl, majitel soukromého, veřejnosti zatím nepřístupného, muzea autoveteránů a dobových předmětů z let minulých a zároveň provozovatel občerstvovací stanice Posezení U Trabanta.
Jak jste se dostal k veteránům?
V roce 2003 jsem si koupil prvního trabanta a tím to tak nějak začalo a oslovilo mě to.
Barkas V901 - předchůdce modelu Barkas 1000.
Proč jste volil trabanta?
Měl jsem nejdřív lepší západní auto a všichni mi vykládali, že bych trabantem nikdy nejezdil a tak jsem jim chtěl dokázat pravý opak a koupil jsem si trabanta.
Můžeme zmínit to lepší auto?
Byl to Opel Vectra, v té době těžko dostupný.
Jednomístná Multicar s výsuvným žebříkem.
Kolik veteránů máte dnes?
To se možná nedá ani spočítat. Asi kolem 30 pěkných aut.
Zaměřil jste se speciálně na nějakou značku?
Hlavně na východoněmecké a pak na to, co jezdilo v dřívějším Československu. Kromě trabantů wartburgy, simcy, žiguly, Volhy 21 a 24, staré oktávky, spartak, Fiat 600, Tatra 613 a 603.
Je to vše v pojízdném stavu?
Dá se říct, že většina ano.
Legenda Trabant 601 a čtyřtaktní Trabant 1.1.
Jezdíte někam na vyjížďky, abyste pak u autoveteránů neměl šišaté pneumatiky?
Ano jezdím, na různé výlety, spanilé jízdy, trabanťácké srazy. Minulý rok jsme v Jinolicích v Českém ráji, kde bývají srazy, vyhráli v klasickém hodnocení s bledě modrým trabantem druhé místo ze 160 aut.
Už jste viděl studii trabanta na elektromotor? Jak se Vám líbí?
Ano, viděl. Klasický trabant je klasický. Bez zápachu a zvuku to už není ono. Nejlepší je trabant, který smrdí.
Není dnes problém sehnat olovnatý benzín do trabantů, nebo tam dáváte natural?
Osobní IFA F9.
To není problém, trabant si moc nevybírá, přidávají se aditiva.
Máte zde taky nějaký náklaďáček.
To je starý východoněmecký Barkas 900. Po něm následovaly více známé Barkasy 1000.
Máte i nějaký nákladní automobil IFA?
Mám, ale nemám ji dovezenou domů, protože čekám na přepravu. Mám tady osobáky IFA.
Jaký máte nejcennější kousek, čeho si nejvíce vážíte?
To je složité. Třeba starého osobáku IFA. Je ve velmi pěkném stavu. Potom P70. To je také slušné auto, má ještě dřevěnou kostru. Snažím se, abych měl vždy jedno auto v původním stavu a jedno v udělaném s novým lakem.
Předchůdce multikáry s nožním řízením vstoje.
Co je na trabantu všechno z bakelitu?
Obě kapoty, střecha, blatníky, dveře.
Takže nehrozí, že to zrezaví?
Hrozí, železo tam nějaké je. Pod bakelitem je všechno plechové.
Co je pravda na historce - když se dá na trabanta rozříznutý citron řeznou plochou dolů, prožere časem díru do bakelitu?
To bude asi nesmysl.
Sbíráte i wartburgy?
Ano, mám kulaťáka - Wartburg 900 v původním stavu. Na modely 353 ještě počkám tak 20 let, je to zatím hodně nové.
Po novém laku.
Zúčastňujete se i závodů do vrchu v Soběšicích?
Ne, ten je pro starší stroje. Jezdím na Slavkov. Vozím tam vždy jeden kousek a pokaždé nějaký jiný. Měl jsem tam i čtyřtaktního trabanta.
Máte tady i volhy – prostorná vozidla Veřejné bezpečnosti a taxíkářů. Která je nejstarší?
Kulatá – model GAZ 21 zvaná Carevna. Mám ji teď v dílně rozdělanou.
Kdysi jsem v jednom ruském filmu viděl, že v ní měli i přehrávač na gramodesky. Máte také takovou výbavu?
To bohužel ne.
Vybavení světnice z dob nedávno minulých.
Co máte za další ruské veterány?
Žigulíky, moskviče, to je tak z Ruska všechno.
A co auta české výroby?
Je tady Tatra 603, Tatra 613 a potom Škoda Octavia Combi i normální klasická, Škoda Spartak – ten je starší, ale vzhledově podobný k oktávce. Má víčko palivové nádrže navrchu, jinou masku, palubovku, ale motorově je stejný.
Co automobily z jiných zemí?
Z Itálie Fiat 600 z roku 1962. Dále Simca 1000, Chrysler 180, Ford Cortina. To je taková klasika.
Dobová ložnice.
Máte tady i traktor. Sbíráte také zemědělskou techniku?
Sbírám. Máme tady rodinné zemědělské muzeum pro známé.
Ze které doby jsou vaše exponáty?
Pocházejí z 50. až 60. let 20. století.
Sbíráte ještě nějaké další staré věci?
Například plechovky.
Jezdíte na burzy sběratelů?
Ano a vyměňujeme si to mezi sebou.
Za jak dlouho jste to vše nastřádal?
Sbírám to asi od roku 2000.
Klasický sporák včetně nádobí a náčiní.
Nosí vám nějaké věci známí?
Ano, schovávají mi to.
Dají se vaše sběratelské kousky používat i dnes?
Některé věci jsou stále funkční, například vysavače vysávají skoro všechny.
Renovujete si všechny věci sám?
Ano, jsem zastáncem toho, že bych si nekoupil zrenovovanou věc někým jiným. Vždy se snažím koupit věc v původním stavu nebo před renovací, ale nikdy ne po renovaci. Nevěřím tomu, že by to bylo uděláno pořádně.
Jak to všechno zvládáte? Děláte jen tohle nebo máte ještě nějakou jinou činnost?
Dělám tohle a provozuji hospůdku. Přes zimu se věnuji koníčku a přes léto Posezení U Trabanta.
Po dobrém obědě je čas na "čerstvé" noviny.
Máte nějaký sen, co byste chtěl do budoucna sehnat?
Chtěl bych mít ještě vybavení starého obchodu.
To zní zajímavě, z jakého období by mělo vybavení pocházet?
Opět o zhruba 50. a 60. léta minulého století.
Proč zrovna tahle doba?
Lépe se to shání a jsem v tom odchovaný.
Vraťme se na chvíli ještě k autoveteránům, když jedete do města, skočíte do starého auta nebo jedete novým?
Bezpečnost u starých aut není ideální. Nové automobily jsou mohutnější s mnoha bezpečnostními prvky. Některé staré nemají ani bezpečnostní pásy.
Jezdíte každý týden na nějaký sraz?
Když je čas, tak ano.
Instalace trabanta VB na věž.
Jste v nějakém klubu?
Nejsem, nestíhal bych to časově a navíc nevím do kterého bych měl jít, protože sbírám mnoho značek.
Kde jste byl veteránem nejdál a jakým?
Nejčastěji trabantem a nejdále zhruba do 500 kilometrů.
Jezdíte i do zahraničí?
Občas ano, na srazy do Německa.
Z Vaší záliby zřejmě vznikl název Posezení U Trabanta. Jak dlouhou má historii?
Asi v roce 2006 se tady postavila cyklostezka. Dal jsem policejního trabanta na stavební buňku a lidé, co jezdili po stezce, volali: „Jé, trabant!“. Tak jsem pak udělal hospodu u trabanta.
Posezení U Trabanta - zastávka bruslařů i cyklistů.
Mění se nabídka hospody? Chtějí lidé rozšířit sortiment?
Neustále se snažíme něco rozšiřovat, zdokonalovat a vyjít lidem vstříc.
Jak dlouho u vás trvá sezóna? Plánujete i zimní provoz?
Sezóna trvá zhruba od dubna až května do října. V zimě to nemá smysl provozovat.
Děláte v hospodě i nějaké akce?
Dříve bývaly, dnes už na to není čas. Byly zde i trabanťácké srazy, dětské dny. Bylo to náročné.
Trabant zdobí zeď u vstupu do areálu.
Už se stalo, že někdo přišel ze stezky polámaný z bruslí nebo kola a vy jste ho tady ošetřovali?
Ne, naštěstí ne.
Jezdíte také na kole nebo bruslích?
Raději jezdím autem, je to bezpečnější.
Máte nějaký plán do budoucna?
Chtěl bych udělat sraz trabantů.
Čtěte také: VB se vrátila do Brna - do výšin a trabantem
Lukáš Fajtl za výčepem Posezení u Trabanta.
Už jste někdy jeli trabantem? Kam nejdál?
text a foto Marián K., brnovinky