Veřejná bezpečnost se vrátila Brna. Naštěstí jen coby vzpomínka na minulé časy ve formě žlutooranžovo-bílého automobilu s typickým černým nápisem VB. Ale v automobilu, kterým příslušníci Veřejné bezpečnosti asi nikdy nejezdili - trabantem. Zasloužil se o to Lukáš Fajtl, sběratel veteránů a zároveň provozovatel Posezení U Trabanta na brněnsko-modřické cyklo / in-line stezce v Brně - Dolních Heršpicích.
Jistě si každý z těch dříve narozených pamatujeme žlutooranžovo-bílé automobily Veřejné bezpečnosti. Otázkou je, jaké pocity v nás vidina strážců totalitního pořádku vyvolávala. Bezpečnost nebo spíš strach?
A proto, když takový automobil potkáme na silnici dnes, možná to v nás vyvolá vzpomínky na dobu nedávno minulou. Vždyť je to jen dvacet let, kdy se po městech i vesnicích proháněly žlutooranžovo-bílé škodovky, lady, volhy a jiné značky východní provenience.
Ale trabant? Toho jsme asi na silních s velkými písmeny VB nikdy nepotkali. Aby to bakelitovému smradlavému zázraku s motorem v kožence nebylo líto, stejný kabát mu udělil Lukáš Fajtl, sběratel veteránů.
Pokud sportujete, jezdíte na kole nebo kolečkových bruslích, určitě jste už někdy zkusili projet stezku z Brna do Modřic. A nedaleko za Avionem jste minuli či navštívili Posezení U Trabanta, které uříceným cyklistům, bruslařům i chodcům poskytuje potřebné občerstvení.
Někteří si možná pamatujete trabanta VB, který před časem zdobil střechu stavební buňky v tomto energii doplňujícím stánku. Když zmizel, mnozí se ptali, kdy se trabant opět vrátí. Trvalo to sice déle, než sběratel Fajtl zamýšlel, ale nakonec se to povedlo. A to mnohem výše, než je střecha buňky - na věž bývalého sila na obilí.
Instalace BMV (bakelitové motorové vozidlo) nebyla jednoduchá. brnovinky byly u toho, když trabant vzlétl do výšin, aby po chvíli opět přistál nahoře.
Po renovaci trabanta, který mimochodem nemá kvůli nižší hmotnosti motor, bylo připraveno místo na jeho nové parkoviště - věž bývalé nádrže na obilí. Zbytek se odehrál během jednoho pátečního dopoledne.
Autojeřáb dorazil 9. dubna 2010 mezi 10. a 11. hodinou. Následovalo obalení trabanta, aby mu popruhy či řetěz jeřábu nepoškodil lak. Otec sběratele, pan Fajtl starší byl u toho také, stejně jako parta jeřábníků.
Po ukotvení se trabant za pomoci autojeřábu vznesl do výše a zamířil na připravené hnízdo s dobrým rozhledem. Zbývalo jen zvolit správnou polohu, aby trabant hleděl směrem k Brnu. Ale ouha! I když není bakelitový automobil původem z východoněmeckého Zwickau žádným nadměrně prostorným luxusem, překážkou se stala železná roura, kterou kdysi proudilo obilí z nádrže a k níž byl připevněn i žebřík s ochrannou klecí.
Nebylo lehké si ve výšce poradit i s tímto oříškem, nicméně Lukáš Fajtl to s použitím elektrické rozbrušovačky zvládl bravurně. Věž se tak o kus snížila. Trabant se už vešel a hezky si sedl. Jakoby zde hnízdil od nepaměti.
Hotovo. Nebo ne? Trabant už sedí na místě. Jenže je pořád zavěšený na popruzích a řetězu od jeřábu. Kus roury, na které byly i stoupací příčky, byl uřezán a přístup nahoru tak znemožněn. Co teď s tím? Vyřešil to dlouhý nastavený žebřík. Popruhy se podařilo vyháknout a trabanta z obejmutí jeřábu vysvobodit. Akce se podařila.
Trabant v barvách tehdejší Veřejné bezpečnosti hlídá prostor pod sebou a tvoří tak novou kulisu občerstvovací stanice na cyklistické a bruslařské trase Brno - Modřice. Když si tým těch, jež instalaci trabanta do výše zajišťovali, oddychl, vyzpovídal jsem majitele Lukáše Fajtla, co letu "tráboše" předcházelo.
Jak dlouho jste plánoval umístění trabanta nahoru?
Asi dva roky, od té doby, co jsme ho sundali kvůli přemístění z buňky.
Za jakou dobu jste trabanta zrenovoval?
Týden mně asi trvalo, než jsem udělal lak a přípravné práce a teď dva dny, než jsem se pustil do toho přemístění.
Proč nahoru zamířil právě trabant? Aby nahradil umístění toho předchozího na buňce?
Ano, původně byl na buňce policejní trabant a protože se lidé pořád ptali, kde je a kam zmizel, tak se z toho důvodu udělal nový, protože původní byl špatný.
Tak jste ho poslal trošku výš, než byl ten na buňce a teď je pořádně vidět i z dáli. Co s trabantem plánujete dál? Rozsvítíte maják?
Rozsvítit maják bude asi trošku problém, protože to bych mohl porušit nějakou vyhlášku. Spíš asi jenom rozsvítím světla.
Jak je nahoře trabant ukotven, aby nezajel dolů na kofolu mezi bruslaře?
Teď momentálně sedí na špalkách, aby nebyl na pneumatikách a nemohl se pohnout. Chci ještě každé kolo uvázat šponováky ke konstrukci.
Dříve byla nahoře nádrž na obilí, tu jste odřízli?
Ano, ta se odřízla, shodila a využilo se to na trabanta.
text a foto MaK., brnovinky
{linkr:related;keywords:trabant;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}
Kategorie: relax a hobby Brno Zobrazeno: 5531
Veřejná bezpečnost se vrátila Brna. Naštěstí jen coby vzpomínka na minulé časy ve formě žlutooranžovo-bílého automobilu s typickým černým nápisem VB. Ale v automobilu, kterým příslušníci Veřejné bezpečnosti asi nikdy nejezdili - trabantem. Zasloužil se o to Lukáš Fajtl, sběratel veteránů a zároveň provozovatel Posezení U Trabanta na brněnsko-modřické cyklo / in-line stezce v Brně - Dolních Heršpicích.
Jistě si každý z těch dříve narozených pamatujeme žlutooranžovo-bílé automobily Veřejné bezpečnosti. Otázkou je, jaké pocity v nás vidina strážců totalitního pořádku vyvolávala. Bezpečnost nebo spíš strach?
A proto, když takový automobil potkáme na silnici dnes, možná to v nás vyvolá vzpomínky na dobu nedávno minulou. Vždyť je to jen dvacet let, kdy se po městech i vesnicích proháněly žlutooranžovo-bílé škodovky, lady, volhy a jiné značky východní provenience.
Ale trabant? Toho jsme asi na silních s velkými písmeny VB nikdy nepotkali. Aby to bakelitovému smradlavému zázraku s motorem v kožence nebylo líto, stejný kabát mu udělil Lukáš Fajtl, sběratel veteránů.
Pokud sportujete, jezdíte na kole nebo kolečkových bruslích, určitě jste už někdy zkusili projet stezku z Brna do Modřic. A nedaleko za Avionem jste minuli či navštívili Posezení U Trabanta, které uříceným cyklistům, bruslařům i chodcům poskytuje potřebné občerstvení.
Někteří si možná pamatujete trabanta VB, který před časem zdobil střechu stavební buňky v tomto energii doplňujícím stánku. Když zmizel, mnozí se ptali, kdy se trabant opět vrátí. Trvalo to sice déle, než sběratel Fajtl zamýšlel, ale nakonec se to povedlo. A to mnohem výše, než je střecha buňky - na věž bývalého sila na obilí.
Instalace BMV (bakelitové motorové vozidlo) nebyla jednoduchá. brnovinky byly u toho, když trabant vzlétl do výšin, aby po chvíli opět přistál nahoře.
Po renovaci trabanta, který mimochodem nemá kvůli nižší hmotnosti motor, bylo připraveno místo na jeho nové parkoviště - věž bývalé nádrže na obilí. Zbytek se odehrál během jednoho pátečního dopoledne.
Autojeřáb dorazil 9. dubna 2010 mezi 10. a 11. hodinou. Následovalo obalení trabanta, aby mu popruhy či řetěz jeřábu nepoškodil lak. Otec sběratele, pan Fajtl starší byl u toho také, stejně jako parta jeřábníků.
Po ukotvení se trabant za pomoci autojeřábu vznesl do výše a zamířil na připravené hnízdo s dobrým rozhledem. Zbývalo jen zvolit správnou polohu, aby trabant hleděl směrem k Brnu. Ale ouha! I když není bakelitový automobil původem z východoněmeckého Zwickau žádným nadměrně prostorným luxusem, překážkou se stala železná roura, kterou kdysi proudilo obilí z nádrže a k níž byl připevněn i žebřík s ochrannou klecí.
Nebylo lehké si ve výšce poradit i s tímto oříškem, nicméně Lukáš Fajtl to s použitím elektrické rozbrušovačky zvládl bravurně. Věž se tak o kus snížila. Trabant se už vešel a hezky si sedl. Jakoby zde hnízdil od nepaměti.
Hotovo. Nebo ne? Trabant už sedí na místě. Jenže je pořád zavěšený na popruzích a řetězu od jeřábu. Kus roury, na které byly i stoupací příčky, byl uřezán a přístup nahoru tak znemožněn. Co teď s tím? Vyřešil to dlouhý nastavený žebřík. Popruhy se podařilo vyháknout a trabanta z obejmutí jeřábu vysvobodit. Akce se podařila.
Trabant v barvách tehdejší Veřejné bezpečnosti hlídá prostor pod sebou a tvoří tak novou kulisu občerstvovací stanice na cyklistické a bruslařské trase Brno - Modřice. Když si tým těch, jež instalaci trabanta do výše zajišťovali, oddychl, vyzpovídal jsem majitele Lukáše Fajtla, co letu "tráboše" předcházelo.
Jak dlouho jste plánoval umístění trabanta nahoru?
Asi dva roky, od té doby, co jsme ho sundali kvůli přemístění z buňky.
Za jakou dobu jste trabanta zrenovoval?
Týden mně asi trvalo, než jsem udělal lak a přípravné práce a teď dva dny, než jsem se pustil do toho přemístění.
Proč nahoru zamířil právě trabant? Aby nahradil umístění toho předchozího na buňce?
Ano, původně byl na buňce policejní trabant a protože se lidé pořád ptali, kde je a kam zmizel, tak se z toho důvodu udělal nový, protože původní byl špatný.
Tak jste ho poslal trošku výš, než byl ten na buňce a teď je pořádně vidět i z dáli. Co s trabantem plánujete dál? Rozsvítíte maják?
Rozsvítit maják bude asi trošku problém, protože to bych mohl porušit nějakou vyhlášku. Spíš asi jenom rozsvítím světla.
Jak je nahoře trabant ukotven, aby nezajel dolů na kofolu mezi bruslaře?
Teď momentálně sedí na špalkách, aby nebyl na pneumatikách a nemohl se pohnout. Chci ještě každé kolo uvázat šponováky ke konstrukci.
Dříve byla nahoře nádrž na obilí, tu jste odřízli?
Ano, ta se odřízla, shodila a využilo se to na trabanta.
text a foto MaK., brnovinky
{linkr:related;keywords:trabant;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}