brnovinky

Přepnout do PC verze

Mistři sportu Netrefová a Svoboda prozradili své triky v rámci Brněnských dnů pro zdraví

420_Beseda_sportovcu_Netrefova_Svoboda_Walter_KJM_Brno_24092010_IMG_8306_MK

Sportmanažer Karel Walter, mistři Hana Netrefová, Jan Svoboda.

V rámci desetidenní akce Brněnské dny pro zdraví se mohli zájemci v pátek 24. září zúčastnit v brněnské knihovně Jiřího Mahena besedy o kondiční přípravě a sportovní výživě. Pozvání přijala plavecká mistryně Evropy z roku 1998 a držitelka 129 titulů mistryně republiky Hana Netrefová – Černá. Oblast basketbalu prezentoval šestinásobný mistr ligy a držitel prvního místa historických tabulek v doskakování Jan Svoboda.

 

Beseda_sportovcu_Netrefova_Svoboda_Walter_KJM_Brno_24092010_IMG_8280_MK

Tématem besedy je příprava a výživa sportovců.

Na besedě řízené moderátorem a sportovním manažerem Karlem Walterem se sešli převážně mladí sportovci. Ti zde mohli čerpat mnoho užitečných informací a rad pro své sportování. Prostor byl také na diskuzi a otázky. Mistryně Netrefová v úvodu prozradila, že ve vrcholovém sportu rozhodně neplatí heslo Sportem ku zdraví. „Při plavání prsou jsem si zničila koleno. Dnes už to ale vidím jinak, bylo třeba více posilovat svaly na nohou,“ uvádí sportovkyně. Plavce často trápí také bolavá ramena, čemuž však lze předejít speciálními cviky. „Můj trenér pro mě od počátku používal preventivní cvičení, takzvané kotoučky. Jde o posilování s lehkými činkami, kdy se v sedě, ve stoje nebo v leže provádí jednoduché rotační pohyby. Nejde o nabrání svalové hmoty . Vrcholem je pak vydržet půl druhé minuty cviku,“ dodala plavkyně a cviky následně předvedla.

Spánek jako nejlepší regenerace

Beseda_sportovcu_Netrefova_Svoboda_Walter_KJM_Brno_24092010_IMG_8283_MK

Hanka si po své kariéře libuje v józe.

Bývalý reprezentant basketbalu Jan Svoboda hrál nejvyšší soutěže do 38 let svého věku, což u něj představuje téměř dvacet let vrcholového sportu. Již od mládí hrál šest let fotbal, hokej, tenis a vyzkoušel si i atletiku. Ve třinácti a půl letech ho objevil trenér basketbalu a tak začala jeho kariéra. "Jak to děláš, že jsi pořád v dobré fyzické i psychické formě?", zajímalo moderujícího Karla Waltera.

 

„I přesto, že jsem neměl žádné znalosti, tak jsem dbal hlavně na jídlo a regeneraci. Postupem času mi docházely další souvislosti. V rámci regenerace jsem zjistil, že nejlepší je vnímat vlastní tělo, jak postupuje léčba. Důležité bylo, i přes tlak trenérů, neurychlovat léčbu. Vrcholovým sportovcům bych radil, ustát si léčbu a věnovat se regeneračním procedurám, ze kterých mi nejvíce vyhovoval plavecký styl kraul,“ řekl bývalý hráč Zbrojovky Brno.

 

Beseda_sportovcu_Netrefova_Svoboda_Walter_KJM_Brno_24092010_IMG_8285_MK

Honza si užívá rytmů zumby.

Netrefová zdůraznila, že při její vrcholové činnosti byl nezbytností pro regeneraci i dostatek spánku. „V době vrcholového sportu jsem spala osm hodin denně. Když jsem to porušila, hned jsem to na sobě poznala. Chodila jsem spát v devět hodin večer a vstávala v pět ráno, abych o hodinu později byla na bazénu. Na brzké vstávání jsem si zvykla. I dnes se snažím spát alespoň sedm nebo sedm a půl hodiny denně,“ řekla mistryně Hanka.

Plavecký trénink se vyrovná hornické práci

"Jak se liší váš jídelníček při zátěži a dnes?", zněl další Walterův dotaz ke sportovcům. „V začátcích sportovní kariéry bylo málo informací o výživě. Snažil jsem se jíst hlavně maso a potravinové doplňky na regeneraci svalů. Dbal jsem také na pitný režim, vnímal tělo - co říká a vracel mu potřebné,“ vysvělil Honza. I dnes si bývalý ligový hráč hlídá jídelníček. „Nevidím ani tak problém, co jím, ale kdy to jím. Například nejím večer sacharidy a spíše si dám maso a zeleninu bez přílohy. K obědu zase rýži, brambory, těstoviny a mezitím sladké,“ uvedl basketbalista.

 

Beseda_sportovcu_Netrefova_Svoboda_Walter_KJM_Brno_24092010_IMG_8290_MK

129násobná mistryně předvádí cviky ramenou.

Plavecký trénink lze přirovnat k hornické práci. Ve vrcholové fázi představuje dvakrát denně dvě hodiny tréninku ve vodě a hodinu na suchu. „Je to obrovský energetický výdaj a je potřeba dostatek kvalitního jídla o velkých porcích. Ráno jsem snídala většinou jogurt a něco sladkého. Oběd jsem si dala zhruba čtyři hodiny před tréninkem, při kterém jsem si většinou vystačila s iontovým nápojem a tatrankou. Jedla jsem hodně masa a nezapomínala na svačiny. Každý si ale musí vypozorovat, co mu vyhovuje nejlépe,“ uvedla Hanka, která dnes jí o dost méně, ale poctivě a pravidelně. „Mám ráda pocit rovnováhy příjmů a výdajů a zastávám myšlenku jíst vše, ale s mírou. Nemusím však nezdravé věci, zato jím ráda maso, zeleninu a ke snídani teplé kaše. Jídlo ráda završím sladkou tečkou v podobě řádku čokolády s vyšším obsahem kakaa nebo dobrým kafem. Tělo si kolikrát samo řekne, na co má chuť. Je však třeba rozeznávat, když vás honí mlsná,“ popisuje mistryně.

Přestat užívat doplňky znamená i psychickou úlevu

Beseda_sportovcu_Netrefova_Svoboda_Walter_KJM_Brno_24092010_IMG_8291_MK

Publikum v KJM tvoří převážně mladí sportovci.

Další dotaz z publika zněl: "Jaké potravinové doplňky teď berete?" Hanka přiznala, že po skončení kariéry přestala užívat všechny vitamíny a potravinové doplňky. „Byla to pro mě i psychická úleva. Pořád jsem musela myslet na to, že mám mít s sebou nějakou krabičku,“ řekla plavkyně. Dnes užívá maximálně vitamín C na lepší imunitu v zimě a přiklání se raději k bylinkám a čínské medicíně. „Snažím se jít spíše přírodní cestou, než cestou uměle vyrobených doplňků,“ vysvětlila.

 

Honza pokračuje v doplňcích stravy i dnes. „Dávám si výživový koktejl, multivitamín a syrovátku,“ řekl bývalý hráč a na dotaz: "Jaký má vztah k lihovým nápojům," odpověděl: "Občas si dám, ale myslím si, že méně, než jsem si dával během kariéry. Chutná mi víno, slivovice a k tomu piji hodně vodu. Rozhodně ale pití nepřeháním a snažím se tělu naslouchat.“

Basketbalista Svoboda: Chytla mě zumba

Beseda_sportovcu_Netrefova_Svoboda_Walter_KJM_Brno_24092010_IMG_8300_MK

Nechybí podpis na zeď slavných.

"Pokračujete v nějakém kondičním sportu?", zajímalo dalšího účastníka besedy. Půl roku po kariéře Honza nesportoval. Tělo však začalo reagovat a nebylo mu dobře. Bývalý hráč si proto stále udržuje kondici v posilovně, během nebo na běžícím pásu. Přiznává, že mu zůstal návyk po vrcholovém sportu. „Co mě celkem chytlo a baví mě, je zumba. Sice jde spíše o ženskou záležitost, ale vřele ji doporučuji jak mužům, tak ženám. Není to až tak fyzicky náročné, jde spíše o vnímání hudby a reakci těla, ale po hodině zumby jsem krásně uvolněný, uvádí nadšeně Honza.

Na jógu nenechám dopustit, říká plavkyně Netrefová

Beseda_sportovcu_Netrefova_Svoboda_Walter_KJM_Brno_24092010_IMG_8308_MK

Závěr besedy patří společnému fotografování.

Stejný názor, že sport se nedá utnout, sdílí s Honzou i Hanka, která si dnes chodí zaplavat jednou týdně na hodinu a dala se na cvičení jógy. „Po skončení kariéry jsem neměla na výběr moc sportů, které by nezatěžovaly koleno. Dnes nenechám dopustit na jógové cvičení, díky kterému si mohu dovolit i lyžování. První tři měsíce mě jóga vůbec nebavila. Očekávala jsem od toho, že tam přijdu, mám se zapotit, zadýchat a odejít zničená. O tom však jóga není. Ze začátku jsem to brala jako strečink nebo kompenzační cvičení, ale postupně jsem dospěla k tomu, že jóga je spíše práce s energií. Jógové cvičení však nelze dělat na sílu, člověk si sám musí přijít na to, zda ho to baví a vyhovuje mu,“ zmiňuje na závěr Hanka.

 

text Síma, foto Marián K., brnovinky

 

{linkr:related;keywords:sportovn%C3%83%C2%AD;limit:5;title:%C3%84%C2%8Dt%C3%84%C2%9Bte+tak%C3%83%C2%A9%3A}

 

Joomla SEF URLs by Artio

(c) MaK., 2008-2099, všechna práva vyhrazena, kopírování obsahu jen se svolením redakce

Nahoru PC verze