Radomil Dojiva (vpravo) měl zřejmě první in-line brusle v Brně.
In-line bruslení roste poslední dobou na oblibě. V Brně si bruslaři mohou navíc užívat společných Jízd městem Brnem. Další - Olympijská - je na programu v sobotu 22. května. Bude netradiční. Bruslaři pojedou hromadně přivítat slavnostní otevření olympijského funparku nezvykle po stezce od Renneské třídy do Modřic k Olympii. Co je všechno potřeba pro takovou jízdu zařídit a čím se liší letošní jízdy městem od těch v předchozích letech, si brnovinky povídaly s Radomilem Dojivou, spolupořadatelem brněnských jízd městem.
Letos se brněnští vyznavači in-line probruslili do třetího ročníku Jízd městem Brnem, pozorujete nějaké zásadní změny při jejich pořádání?
Zásadní změny nepozorujeme. Všechno musí projít stejným schvalovacím řízením, které je docela složité. Všechny zainteresované strany však už jízdy znají a už se jedná víc k věci. Je to zaběhlé a tím pádem rychlejší. V minulých letech se hodně tápalo, hledaly se cesty a způsoby řešení. Z dnešního pohledu vidím, že se jedná o jedinečnou akci, která vyžadovala vlastní způsob řešení a ten jsme chválabohu nalezli. Žádná jiná akce v Brně se tímto způsobem nezajišťuje. Ať už je cyklistická nebo běžecká. Doprovod s motorkami městské policie bez dopravního omezení značkami je v tomto směru v Brně jedinečné řešení.
Brněnský in-line klub Black Ice pořádá mnoho akcí.
Kolik povolení a vyjádření je pro uspořádání takové akce potřeba? Myslíte, že si vzájemně nějaké vyjadřující se úřady odporují, mají všechna povolení z vašeho pohledu svá opodstatnění? Není vyjádření některého úřadu podle vás naprosto zbytečné?
Vzpomínám si, že na povolení první jízdy v roce 2008 jsme potřebovali asi 70 razítek. Zní to šíleně a také to šílené bylo. Zřejmě jen díky záštitě náměstka primátora Daniela Rychnovského se to podařilo, protože se opravdu prošlapávala cesta zcela neznámým územím. Bez této podpory bychom asi z některých institucí tehdy odešli s nepořízenou. Obdivuji některá jiná města, kde dělají jízdy každý týden nebo firmy, které pořádají jízdy ve více městech.
Mohou se účastníci třetího ročníku série jízd těšit na nějaké novinky?
Některé jízdy jsou spojeny s bohatým doprovodným programem, protože jsme získali zajímavé partnery. Účastníci se mohou tím pádem těšit na soutěže o ceny a podobně. Tři jízdy budou až od 20 hodin, takže si snad užijeme i jízdu v noci. Rádi bychom také zkusili ještě jednu novou trasu, ale to nezáleží jen na nás.
Pro jaká pohybovadla je jízda určena? Mohou to být všechna nemotorová vozítka poháněná lidskou silou nebo pouze brusle a jízdní kola?
Jde jen o rychlost. Charakter akce vyžaduje, abychom jeli všichni pohromadě. Lze jet de facto na čemkoliv, co je bezpečné a stejně rychlé jako bruslaři. Charakter akce jako akce pro bruslaře bychom však chtěli určitě zachovat.
Jak často vy sám jezdíte na bruslích a která trasa je vaší nejoblíbenější? Jezdíte na bruslích i do práce nebo na nákupy?
In-line brusle jsem si koupil hned, jak to šlo, čili v roce 1990. Přivezl mi je tehdy na objednávku majitel obchodu se skateboardy a asi to byly první in-line brusle v Brně. Jezdil jsem na nich všude. Situace byla jiná než dnes, mnohem méně asfaltu, ale taky méně aut. Při určité míře zarputilosti to šlo dobře. Tehdy ještě neexistoval zákaz jízdy v prostředcích MHD, takže jsem to různě kombinoval. Dojel jsem kamkoliv. Největší adrenalin byly některé sjezdy v Masarykově čtvrti a pak taky ulice Pekařská, kde v polovině 90. let nahradili kostky hladkým asfaltem. Možná se to nezdá, ale je tam výborný dojezd, bylo to téměř bez rizika. Dnes hodně překážejí auta, takže už jezdím jenom na stezce, na veteránských závodech a na našich jízdách. Nejlepší trasa je asi ve Slatině, ale ani ty ostatní nejsou špatné a mám rád všechny, protože můžu jet na bruslích.
První jízda Brnem znamenala získat 70 razítek.
Myslíte, že je reálné, abychom někdy v budoucnu v Brně dosáhli stejné intenzity dopravy vlastní silou, ať pěšky, na kole nebo bruslích, jako je tomu například v Nizozemí nebo Dánsku? Co pro to udělat?
Bohužel si to nemyslím i když si to moc přeju. Můžeme pro to udělat jen to, že to budeme nahlas říkat a tuhle myšlenku šířit dál. Třeba se chytí. Doprava je klíč k celému městu, má vliv na všechno, včetně zdraví obyvatel. Individuální automobilová doprava je nejhorší možná varianta a výstavba velkého městského okruhu je do jisté míry nesmysl. Dlouhodobě nic neřeší, znamená jen další nárůst počtu aut. Chce to víc vědomostí a fantazie, což lidé na příslušných místech bohužel nemají. Plocha komunikací a parkovišť je obrovská a naprosto dostatečná už dnes. Nepotřebujeme v Brně žádné další, jde jen o jejich "přerozdělení". Ale jak jsem už řekl, jsem pesimista, lidé se aut dobrovolně nevzdají. Nevidí si na špičku nosu, je to úplně stejné jako kácení pralesů nebo přesun průmyslové výroby do Číny.
Je podle vás zpřístupňování nových lokalit pro bruslení v Brně dostatečně pružné?
Ano, v posledních letech bruslení frčí a byznys i město si toho všimli. Díky dotacím z EU se udělala stezka z Obřan do Bílovic. Nyní je dokončen mamutí areál u Olympie, v plánu jsou další místa. Vzhledem k možnostem, jaké Brno nabízí, je to celkem pružné. Značné zásluhy má také jeden z městských zastupitelů, pan Jaroslav Suchý, který sedí v Radě města Brna a fandí bruslení. Taky náš klub Black Ice bude mít doufám brzy vlastní okruh pro trénování.
Máte od účastníků jízd městem nějaké ohlasy, mohou se alespoň částečně podílet na výběru další trasy?
Na konci minulé sezóny jsme udělali anketu na našem webu. Měla velký ohlas a její výsledky samozřejmě bereme v úvahu při dalším plánování jízd. Je potřeba si však uvědomit, že tím, kdo o jízdách ve finále rozhoduje, je Odbor dopravy Magistrátu města Brna.
Přejeme mnoho dalších šťastných kilometrů na bruslích!
Pro úplnost uvádíme, že Olympijská jízda startuje v sobotu 22. května z parkoviště na Renneské třídě v areálu Brněnských komunikací a povede po uzavřené stezce směrem k Olympii. Čas setkání účastníků ve 12.30. Cestou čeká bruslaře občerstvení, soutěž o nejdelšího hada a pocit, že stezka patří jen jim. Podle sdělení pořadatelů obdrží každý absolvent jízdy dáreček. Závěrem bruslaři otevřou v Olympii zbrusu nový zhruba 800 m dlouhý bruslařský ovál, kde bude zajištěn program.
Trasa: Renneská 1a – Olympia
Renneská 1a – Štýřické nábřeží – Jeneweinova – podél Avion Shopping Parku – soutok Svratky a Svitavy – Olympia
Jezdíte na bruslích? Účastníte se inline jízd městem? Vyrazíte v sobotu k Olympii?
text a foto Marián K., brnovinky, úvodní foto Radomil Dojiva, Black Ice - Brno in-line
Kategorie: sport Brno Zobrazeno: 3293
Radomil Dojiva (vpravo) měl zřejmě první in-line brusle v Brně.
In-line bruslení roste poslední dobou na oblibě. V Brně si bruslaři mohou navíc užívat společných Jízd městem Brnem. Další - Olympijská - je na programu v sobotu 22. května. Bude netradiční. Bruslaři pojedou hromadně přivítat slavnostní otevření olympijského funparku nezvykle po stezce od Renneské třídy do Modřic k Olympii. Co je všechno potřeba pro takovou jízdu zařídit a čím se liší letošní jízdy městem od těch v předchozích letech, si brnovinky povídaly s Radomilem Dojivou, spolupořadatelem brněnských jízd městem.
Letos se brněnští vyznavači in-line probruslili do třetího ročníku Jízd městem Brnem, pozorujete nějaké zásadní změny při jejich pořádání?
Zásadní změny nepozorujeme. Všechno musí projít stejným schvalovacím řízením, které je docela složité. Všechny zainteresované strany však už jízdy znají a už se jedná víc k věci. Je to zaběhlé a tím pádem rychlejší. V minulých letech se hodně tápalo, hledaly se cesty a způsoby řešení. Z dnešního pohledu vidím, že se jedná o jedinečnou akci, která vyžadovala vlastní způsob řešení a ten jsme chválabohu nalezli. Žádná jiná akce v Brně se tímto způsobem nezajišťuje. Ať už je cyklistická nebo běžecká. Doprovod s motorkami městské policie bez dopravního omezení značkami je v tomto směru v Brně jedinečné řešení.
Brněnský in-line klub Black Ice pořádá mnoho akcí.
Kolik povolení a vyjádření je pro uspořádání takové akce potřeba? Myslíte, že si vzájemně nějaké vyjadřující se úřady odporují, mají všechna povolení z vašeho pohledu svá opodstatnění? Není vyjádření některého úřadu podle vás naprosto zbytečné?
Vzpomínám si, že na povolení první jízdy v roce 2008 jsme potřebovali asi 70 razítek. Zní to šíleně a také to šílené bylo. Zřejmě jen díky záštitě náměstka primátora Daniela Rychnovského se to podařilo, protože se opravdu prošlapávala cesta zcela neznámým územím. Bez této podpory bychom asi z některých institucí tehdy odešli s nepořízenou. Obdivuji některá jiná města, kde dělají jízdy každý týden nebo firmy, které pořádají jízdy ve více městech.
Mohou se účastníci třetího ročníku série jízd těšit na nějaké novinky?
Některé jízdy jsou spojeny s bohatým doprovodným programem, protože jsme získali zajímavé partnery. Účastníci se mohou tím pádem těšit na soutěže o ceny a podobně. Tři jízdy budou až od 20 hodin, takže si snad užijeme i jízdu v noci. Rádi bychom také zkusili ještě jednu novou trasu, ale to nezáleží jen na nás.
Pro jaká pohybovadla je jízda určena? Mohou to být všechna nemotorová vozítka poháněná lidskou silou nebo pouze brusle a jízdní kola?
Jde jen o rychlost. Charakter akce vyžaduje, abychom jeli všichni pohromadě. Lze jet de facto na čemkoliv, co je bezpečné a stejně rychlé jako bruslaři. Charakter akce jako akce pro bruslaře bychom však chtěli určitě zachovat.
Jak často vy sám jezdíte na bruslích a která trasa je vaší nejoblíbenější? Jezdíte na bruslích i do práce nebo na nákupy?
In-line brusle jsem si koupil hned, jak to šlo, čili v roce 1990. Přivezl mi je tehdy na objednávku majitel obchodu se skateboardy a asi to byly první in-line brusle v Brně. Jezdil jsem na nich všude. Situace byla jiná než dnes, mnohem méně asfaltu, ale taky méně aut. Při určité míře zarputilosti to šlo dobře. Tehdy ještě neexistoval zákaz jízdy v prostředcích MHD, takže jsem to různě kombinoval. Dojel jsem kamkoliv. Největší adrenalin byly některé sjezdy v Masarykově čtvrti a pak taky ulice Pekařská, kde v polovině 90. let nahradili kostky hladkým asfaltem. Možná se to nezdá, ale je tam výborný dojezd, bylo to téměř bez rizika. Dnes hodně překážejí auta, takže už jezdím jenom na stezce, na veteránských závodech a na našich jízdách. Nejlepší trasa je asi ve Slatině, ale ani ty ostatní nejsou špatné a mám rád všechny, protože můžu jet na bruslích.
První jízda Brnem znamenala získat 70 razítek.
Myslíte, že je reálné, abychom někdy v budoucnu v Brně dosáhli stejné intenzity dopravy vlastní silou, ať pěšky, na kole nebo bruslích, jako je tomu například v Nizozemí nebo Dánsku? Co pro to udělat?
Bohužel si to nemyslím i když si to moc přeju. Můžeme pro to udělat jen to, že to budeme nahlas říkat a tuhle myšlenku šířit dál. Třeba se chytí. Doprava je klíč k celému městu, má vliv na všechno, včetně zdraví obyvatel. Individuální automobilová doprava je nejhorší možná varianta a výstavba velkého městského okruhu je do jisté míry nesmysl. Dlouhodobě nic neřeší, znamená jen další nárůst počtu aut. Chce to víc vědomostí a fantazie, což lidé na příslušných místech bohužel nemají. Plocha komunikací a parkovišť je obrovská a naprosto dostatečná už dnes. Nepotřebujeme v Brně žádné další, jde jen o jejich "přerozdělení". Ale jak jsem už řekl, jsem pesimista, lidé se aut dobrovolně nevzdají. Nevidí si na špičku nosu, je to úplně stejné jako kácení pralesů nebo přesun průmyslové výroby do Číny.
Je podle vás zpřístupňování nových lokalit pro bruslení v Brně dostatečně pružné?
Ano, v posledních letech bruslení frčí a byznys i město si toho všimli. Díky dotacím z EU se udělala stezka z Obřan do Bílovic. Nyní je dokončen mamutí areál u Olympie, v plánu jsou další místa. Vzhledem k možnostem, jaké Brno nabízí, je to celkem pružné. Značné zásluhy má také jeden z městských zastupitelů, pan Jaroslav Suchý, který sedí v Radě města Brna a fandí bruslení. Taky náš klub Black Ice bude mít doufám brzy vlastní okruh pro trénování.
Máte od účastníků jízd městem nějaké ohlasy, mohou se alespoň částečně podílet na výběru další trasy?
Na konci minulé sezóny jsme udělali anketu na našem webu. Měla velký ohlas a její výsledky samozřejmě bereme v úvahu při dalším plánování jízd. Je potřeba si však uvědomit, že tím, kdo o jízdách ve finále rozhoduje, je Odbor dopravy Magistrátu města Brna.
Přejeme mnoho dalších šťastných kilometrů na bruslích!
Pro úplnost uvádíme, že Olympijská jízda startuje v sobotu 22. května z parkoviště na Renneské třídě v areálu Brněnských komunikací a povede po uzavřené stezce směrem k Olympii. Čas setkání účastníků ve 12.30. Cestou čeká bruslaře občerstvení, soutěž o nejdelšího hada a pocit, že stezka patří jen jim. Podle sdělení pořadatelů obdrží každý absolvent jízdy dáreček. Závěrem bruslaři otevřou v Olympii zbrusu nový zhruba 800 m dlouhý bruslařský ovál, kde bude zajištěn program.
Trasa: Renneská 1a – Olympia
Renneská 1a – Štýřické nábřeží – Jeneweinova – podél Avion Shopping Parku – soutok Svratky a Svitavy – Olympia
Jezdíte na bruslích? Účastníte se inline jízd městem? Vyrazíte v sobotu k Olympii?
text a foto Marián K., brnovinky, úvodní foto Radomil Dojiva, Black Ice - Brno in-line